Barka Fabiánová | Zprávy / Pozvánky | 20.11.2015
Mezinárodní festival jazzového piana slaví dvacetiny. Z kostela sv. Vavřince se sice přesunul do Jazz Time a na Nuselskou radnici, program však zůstal stejně pestrý.
První koncert, který se odehraje v sobotu 21. listopadu, představí slovenského pianistu Pavla Morochoviče a švýcarského interpreta Leo Tardina. Pavel Morochovič studoval interpretaci vážné hudby u Petra Minárika, který měl nejvýraznější vliv a podíl na jeho hudebním rozvoji. Jako klavírista a hráč na klávesové nástroje působil v různých projektech žánrově velmi pestrého zaměření. Spolupracoval a hostoval na nahrávkách s množstvím slovenských i zahraničních interpretů. V poslední době se věnuje zejména kombinovaní různých hudebních stylů, převládá však jazz a vážná hudba. Výsledkem tohoto směřování je autorský projekt –Morochovič Trio, v kterém působí Martin Valihora (bicí) a Juraj Griglák (basová kytara, kontrabas). Debutové album Awakening, na kterém hostoval i hudebník a koproducent alba Ivan Dimitrov vyšlo na jaře 2015 u vydavatelství Hevhetia.
V roce 1999, kdy ještě studoval na New School University v New Yorku, se stal Leo Tardin vítězem Montreux Jazz Festival International Piano Competition. Krátce nato začal s projektem Grand Pianoramax a podepsal smlouvu s labelem ObliqSound se sídlem v Paříži a v New Yorku. Výsledkem této spolupráce byla 4 alba a 12” vinyl singl. V roce 2014 vydává tento klávesový vizionář své první sólové album Downscape v produkci Montreux Jazz Festivalu. Jak říká: „Nečiní mi problém zároveň přimíchat folk a prvky popu do jasně melodického stylu jazzu, podobně jako mně blízcí Carlos Jobim, Nick Drake a Leonard Cohen.”
O týden později se v klubu Jazz Time potkají Rakušan Martin Reiner a Chorvat Matija Dedić. Rakouský hudebník studoval jazzové piano nejdříve v Linci a poté ve Vídni, kde se na aranžerském workshopu sešel s Mathiasem Rüeggem. Ten nastartoval Reiterův první projekt v roce 1999 spolu se zpěvačkou Simone Kopmajer. V roce 2001 získal rakouské stipendium, což mu umožnilo pobývat rok na Královské konzervatoři v Haagu u Roba van Kreefelda. Po návratu do Vídně, přišel s nápadem Rache für Mozart (Odveta za Mozarta) - improvizovat koncert C dur KV 503, společně s orchestrem. V roce 2006 ukončil své hudební studium a brzy poté vydal nové album Alma. Od podzimu 2008 spolupracuje s rakouským kytaristou Andi Tauschem, se kterým vydali čtyř alba. Na kontě má i sólové album Inventions & Impressions.
Po dokončení Hudební školy Vatroslava Lisinského v roce 1991 šel Matija Dedic na Jazzovou akademii ve Štýrském Hradci, kterou absolvoval 1997. Tam studoval u profesora Haralda Neuwirtha a soukromě pak u J Taylora v Kolíně nad Rýnem, Hala Galpera, Billa Dobinse a Barryho Harrise. Vystupoval s vlastní kapelou „Boliers Quartet”, která doprovázela hudebníky jako B. Golson, K. Burell, R. Haynes, J. Feliciano a „All Stars Band” a měl i možnost si zahrát s kvartetem Tamary Obrovac.
Třetí koncert festivalu jazzového piana přinese mikulášskou nadílku v podobě tvorby Češky Pavly Schönové a Katalánce Marco Mezquidy. Virtuozka Pavla Schönová působila jako herečka a pianistka v Divadle Husa na provázku, pravidelně se účastnila letní jazzové dve Frýdlantu v Čechách a absolvovala kurz Berklee College of Music.Kromě vlastní kapely Classic Goes Jazz hraje v projektu Dialogy pro dvě piana spolu s Emilem Viklickým a věnuje se řadě dalších projektů.
Marco Mezquida okouzlil kritiky, kolegy i posluchače a v současnosti patří k nejvyhledávanějším španělským pianistům. Třikrát získal cenu jako nejlepší katalánský hudebník roku a spolupracoval s celou řadou světoznámých muzikantů.
Poslední koncert festivalu se 12.prosince přesune do sálu Nuselské radnice. Představí se na něm německý pianista Marc Schmolling a Polák Kuba Płużek. Syn básnířky Inky Machulkové Marc Schmolling studoval na Konzervatoři Richarda Strausse v Mnichově u Larryho Portera (který se na MFJP představil v roce 2012), lekce jazzového piana však bral i v Kalifornii (například u Steva Colemana). Po návratu do Německa působí na tamější hudební scéně. V České republice hrál nedávno v rámci free-jazzového festivalu.
Polský pianista Kuba Płużek zběhl ze studií Katovické jazzové akademie, přesto patří k výrazným nadějím evropské hudební scény. Letos vyšlo jeho sólové album 11 Songs, které obsahuje 11 melodických skladeb. Vedle technických aspektů hraní dovede Płużek nádherně vyjádřit lyričnost a romantiku.
Mezinárodní festival jazzového piana podporuje Hlavní město Praha, Ministerstvo kultury i ambasády jednotlivých zemí. Zvýhodněné vstupné zakoupíte v předprodeji, plnou cenu pak zaplatíte na místě.
Mezinárodní festival jazzového piana
21.11.- 12.12. 2015
Jazztime, Krakovská 19, Praha 1
Nuselská radnice, Táborská 30, Praha 4
www.jmw.cz
www.facebook.com/events/1147765478584485/
redakce 27.12.2024
Naštvaný postpunk, dramatické kytary, zastřené zpěvy. Trošku shoegazu, psychedelie.
redakce 25.12.2024
Inspirován jmény jako Joesef, Phoebe Bridgers anebo Sam Fender skládá hudbu, která je osobní i osobitá.
redakce 23.12.2024
Všechno si dělá sám, od nahrávání, produkce, mixů až po marketing. A proto je to všechno tak jedinečné.
redakce 20.12.2024
Americký skladatel Rafael Anton Irisarri vytváří své kompozice z vrstev bujných a přitom éterických zvuků, do nich své posluchače zabalí jako do peřiny.
redakce 20.12.2024
Charakter Moin jako vedlejšího projektu se změnil nejpozději v roce 2021, kdy duo doplnila bubenice Valentina Magalleti.
redakce 19.12.2024
Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery.
redakce 15.12.2024
Tato píseň z chystaného alba přináší směs melancholie, intimity a inovativního hudebního přístupu.
redakce 14.12.2024
Hudba kapely Moře dní je vystavěná na základech psychedelie a popového písničkářství a čerpá z vlivů Deža Ursinyho, Mac DeMarca nebo The Brian Jonestown Massacre.
redakce 12.12.2024
Nyní přichází s výjimečnou spoluprací s norským tubistou Danielem Herskedalem a studenty FAMU.
redakce 11.12.2024
Koncept Hihihahaholek je založen na zkoumání dívčího světa, který dokáže přetvářet autorky v jakási jejich „růžová, superdívčí” alter ega.