Články / Reporty

Jazzového piana je na scéně třeba

Jazzového piana je na scéně třeba

Anna Mašátová | Články / Reporty | 20.12.2015

Již dvacet let pořádá agentura Jazz Meets World v tuzemsku ojedinělý festival jazzového piana. Ačkoliv se pozornost veřejnosti upírá většinou spíše ke koncertům vážné hudby a klasických pianistů, jazzmani mají rozhodně co nabídnout. Ať už je to autorská tvorba, čistá improvizace či netradiční pojetí jazzových standardů.

Festival jazzového piana navíc dbá na programovou pestrost - do Prahy se tak každý rok sjíždějí klavíristé z celého světa. Letos zahájil květnovým prologem slavný Jacky Terrason, světoběžník s americko-francouzskými kořeny, kterého dokonce New York Times zařadili roku 1994 do žebříčku 30 under 30, tedy třicítky nejzajímavějších mladých lidí, ovlivňujících americkou kulturu. V pražském Rudolfinu doslova propotil košili, set složený z autorských kompozic i předělávek slavných skladeb - Over the Rainbow, La vie en rose či Chaplinova Smile, byl strhující.

Samotný festival proběhl na přelomu listopadu a prosince na několika adresách - v pražském Jazz Time, v Muzeu Antonína Dvořáka či v Nuselské radnici.Slovenský jazzový objev, Pavel Morochovič, představil převážně debut z roku 2013, Awakening, pustil se však i do Beatles. Švýcar Leo Tardin byl jeho protiváhou. Značně expresivní a živelné vystoupení, by se mohlo stát synonymem pojmu „moderní jazzové piano".

Druhým zastavením festivalové cesty se stalo vystoupení Rakušana Martina Reitera a Chorvata Matije Dediće. Osmatřicetiletý Reiter procestoval kus světa, vyzkoušel si evropská, americká i čínská pódia, inspiroval se svými učitely Fredem Herschem či Brucem Barthem, stejně jako Mozartem. Záhřebský hudebník, Dedić, se na klavírní stoličku posadil už ve velmi útlém věku. Nebyl divu, oba jeho rodiče, Arsen Dedić a Gabi Novak, byli uznávanými hudebníky. Muzeum Antonína Dvořáka hostiloo týden později českou zástupkyni, vynikající Pavlu Schönovou a mladého Španěla, Marca Mezquida. Závěrečný koncert patřil hostům ze sousedství. Marc Schmolling vystoupil v Praze již po létě v rámci Free jazz festivalu, syn slavné české básnířky Inky Machulkové je originálním a vyzrálým hráčem, zaměřujícím se spíše na náročného posluchače. Osmadvacetiletý Krakovan, Kuba Płużek, předvedl stále živý Chopinovský odkaz. Melodické skladby udivovaly technickou dokonalostí a citem, odměnou byl dlouhotrvající potlesk.

V přemíře turistických koncertů nevalné kvality i mainstreamových akcí, je festivalů, jako je tento, třeba jak sůl. Předvedení pestré škály způsoby hry na klavír a seznámení diváka s novými trendy i světově proslulými hudebníky v komorním prostředí, by si zasloužilo přinejmenším metál.

Info

Mezinárodní festival jazzového piana 2015
Photo (c) Olga Staňková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace