Články / Profily

Marc Schmolling: Jazz, poezie i ticho

Marc Schmolling: Jazz, poezie i ticho

Anna Mašátová | Články / Profily | 09.12.2015

Berlínský pianista Marc Schmolling se vrací do hlavního města v rámci dvacátého ročníku Mezinárodního festivalu jazzového piana.

Schmolling má ostatně Prahu v genech. Je totiž synem básnířky Inky Machulkové, výrazné kulturní persony šedesátých let z okruhu kavárny Viola, kde k jejím souputníkům patřil Václav Hrabě nebo Vladimíra Čerepková. Sama umělkyně s hudbou v rámci svých večerů Poezie a Jazzu pracovala, roku 1968 však utekla do Mnichova, kde se také Schmolling před třiačtyřiceti lety narodil. Hru na klavír si zvolil sám, snad pod dojmem matčina preludování. „Maminka hrávala na piano, dobře si vzpomínám na Dvořákovu Humoresku a Sindingovo Rašení jara. Také Edvard Grieg byl jeden z jejích oblíbenců. Táta hrál na dvanáctistrunku, rock´n roll a country, především Johnnyho Cashe. Rodiče poslouchali hodně muziky, od Beatles, přes Pink Floyd, Mahalii Jackson, Louise Armstronga po klasickou hudbu,“ vzpomíná Marc na dětství.


Prý má rád hranice, ještě raději je ve svých improvizacích překračuje. Pianista studoval u Larryho Portera na mnichovské konzervatoři Richarda Strausse, své znalosti později prohluboval pod vedením Horace Silvera, Bennyho Greena či Steva Colemana na Stanfordské univerzitě v Kalifornii. Roku 2006 se přestěhoval do Berlína, kde působí hned v několika projektech, získal řadu ocenění, včetně Jazz & Blues Award Berlin.

O dva roky později stál u zrodu Jazzkollektiv Berlin. „Důvod byl prostý – spojení sil. Většina hudebníků, skladatelů nebo kapel pracují a probíjejí se na svou pěst. Takže jsme se my, Johannes Lauer, Gerhard Gschlößl, Wanja Slavin, Philipp Gropper, Felix Wahnschaffe, Ronny Graupe a já, rozhodli sami zorganizovat festival, kde naše projekty představíme. Nejsme kapela, každý z nás je skladatel s vlastní skupinou. Pořádáme ho každý rok dvakrát, v zimě a v létě. Hudební obsah, kvalita a moci být nezávislý na komerčním hudebním byznysu, je pro nás velmi důležité.“


Letos v lednu vyšlo debutové album jeho nejnovějšího projektu s překvapivě zvoleným názvem – Ticho. I názvy skladeb jsou většinou česky či anglicky, němčina dostala vale. „Napsal jsem několik balad a skic, vše ostatní je volná improvizace. Je to v podstatě komorní hudba s výjimečným britským trumpetistou Tomem Arthursem a skvělou zpěvačkou Almut Kühne. Obzvláště v improvizované hudbě je velmi důležité mít správnou kombinaci zkušených hráčů a charakterů s dobrou intuicí. S Tichem jsme začali hrát a voilà, zrodila se hudba. Je to dobrá chemie. S českými názvy jsem začal před několika lety. Je to řeč mé maminky, velmi originální a zdá se mi velmi sebejistá. Podle toho, jak mi hudba rezonuje, volím jazyk titulu. Jak vidno, má hudba je většinou neněmecká.“

Ačkoliv v sále Nuselské radnice vystoupí sólo, brzy se také chystá zhudebnění několika básní Machulkové. Společně vystoupit bohužel nikdy nezvládli.

Info

Marc Schmolling (de)
Mezinárodní festival jazzového piana
12. 12. 2015, Nuselská radnice, Praha
www.jmw.cz
www.marc-schmolling.de
Foto (c) Jan Brockhaus

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Model/Actriz: Cválaví jezdci taneční apokalypsy

Jan Krejča 05.08.2024

Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.

Niño de Elche, zabiják flamenka

Jiří Moravčík 08.07.2024

Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…

Kim Gordon, relevantnější než kdy dřív

Jan Krejča 29.06.2024

Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.

Full Moon Stage 2024: ||ALA|MEDA||

redakce 22.03.2024

Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.

Full Moon Stage 2024: Lenhart Tapes

redakce 21.03.2024

Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.

Full Moon Stage 2024: Aunty Rayzor

redakce 20.03.2024

Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.

Full Moon Stage 2024: Fat Dog

redakce 20.03.2024

Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.

Full Moon Stage 2024: Derya Yıldırım & Grup Şimşek

redakce 19.03.2024

Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.

Full Moon Stage 2024: Irreversible Entanglements

redakce 18.03.2024

Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.

Full Moon Stage 2024: Freekind.

redakce 18.03.2024

Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace