prof. Neutrino | Zprávy / Pozvánky | 22.08.2020
Kutnohorská galerie GASK letos oslavila první desítiletku a určitě je za čím se ohlížet. Mně se poštěstilo projít zdejším labyrintem aktuálních expozic se zasvěceným průvodcem – kurátorkou Veronikou Marešovou. Díky své opulentní rozloze rekonstruovaných jezuitských kolejí je zde k vidění jedna z největších sbírek českého umění vůbec. Nejnovější tváře se tak zde můžou konfrontovat s historií posvěcenými klasiky jako Emil Fila, Josef Čapek, Jan Kotík, Zdeněk Sýkora či Mikuláš Medek, ale i znovu odkrytými freskami z dob hlubokého socialismu, kdy koleje sloužily militantnějším cílům jako kasárna.
Vedle stálé expozice Alej světců hned ve vstupní hale a monotematické sbírky děl starší umělecké generace Srdce velkoměsta II., věnující se fenoménu velkoměsta, jeho postupnou industrilalizací, adorací moderních technologií, ale i odlidštěním a osamělosti (od Hudečka po Ovčáčka) je nejambicióznější projektem expozice Stavy mysli / za obzorem, která je koncipovaná jako ahistorická koláž artefaktů a doprovodných citátů, jež se spolu váží obecně srozumitelnými a komplementárními tématy jako je například samota/přátelství, odvaha/strach či něha/krutost. Prezentují tak univerzální emotivní stavy mysli každého člověka, bez rozdílu věku, genderu či etnicity. Úmyslně tak výstava rezignuje na znalosti chronologie dějin umění či jeho hodnoty a vtahuje pozorovatele přímo do „dějě“.
Sekundárně se zde nabízí i otázka, co že je vlastně to umění zač? Je to reziduum obecného vkusu, kvalitně zmáklé řemeslo, „konspirační dohoda" mezi akademickými umělci, kurátory a galeristy, která se pak legitimizuje prodejem artefaktu nebo je to něco, co uniká institucím nebo by mělo jít spíš o stav ducha či ideu, která nabízí možnost společenské změny? I o tom se dá meditovat v příšeří výstavních prostor GASKu.
Průkopnice české digitální grafiky Jaroslava Severová zde má svou retrospektivou s názvem Nejisté skutečnosti, stejně jako zakladatel Tvrdohlavých a kutnohorák Stanislav Diviš s výstavou Květy z ráje, kombinující florální a později architektonické motivy a kolorovaný minimalismus. Vojtěch Horálek a jeho Velké koupání pro změnu přichází se svéráznou technikou asambláže a postmoderním retro humorem nedbající na styly ani na klasické techniky. Jeho obrazy, kde zobrazovaná lidská těla jsou měkce vypolstrovaná navozují taktilní výzvu. Bylo by rozhodně škoda vynechat tajemnou místnost na konci chodby s instalací Parsonal Tarot Lab od Dariny Alster, představující jakýsi důmyslný novomediální objekt – věštírnu, kde se po stisknutí určité karty na displeji spustí videoprojekce se symbolickou performancí autorky a mobilním telefonem pak můžete navázat komunikaci s orákulem. Virtuální věštírna tak patří k vrcholům stálé expozice Stavy mysli - intervence.
V prostorách GASKu nelze minout ani samostatnou expozice multižánrového časopisu Artikl, věnující se již sedm let nemainstreamovému umění. Možná škoda, že zatím je k dostání jen v Praze (není, viz seznam distribučních míst, pozn. ed.). Za barvy Artiklu zde kope celá plejáda neotřelých mladých adeptů vizuální kultury se svými díly jako je totemický sítotisk „postgrafiťáka“ Jakuba Matušky, přes zoomorfní bytosti a zjevení Andrey Baštýřové, až po pseudovědecký videoobjekt – superorganimus od Jakuba Nepraše. Zastupují tak současné tendence vizuálního umění dávno překračující rozměr orámovaného obrazu či statické sochy.
Při „bloudění“ rozsáhlými sály GASKu mě přišla na mysl i problematika samotného galerijního provozu, tak jako kdysi autora Briana O'Doherty v jeho zásadní esejistické práci Uvnitř bílé krychle ze sedmdesátých let, kdy řešil vývoj, úlohu a smysl galerijního prostoru, určujícího vývoj a distribuci umění, kdy se z umění často stává jen „umění pro umění“ a nástroj akumulace kapitálu, než živá platforma pro komunikaci a kritické zrcadlo současnému světa. GASK však tento problém obchází a plní trochu jinou úlohu, než tu společensky konfrontační. Snaží se především o zpřístupnění výtvarných sbírek (nejen) českých autorů veřejnosti. S tím souvisí i další přidružené aktivity jako stylová kavárna, knihovna, sofistikované dětské koutky či edukační centrum zaštiťující programy pro děti i vizuální umělce.
V prvních letech otevření byl GASK i partnerem dnes už kultovního indie festivalu Creepy Teepee (letos bohužel zrušeném), později přestěhovaného do nedalekých prostor bývalého pivovaru. O pozornost se však již v pátek 4. září v GASKu hlásí další festival alternativní hudby A Day of Sound, kurátorovaný hudebním publicitou Pavlem Klusákem má propojit zvukové experimenty, soud art, ale i indie rock se zdejším zahradním a vnitřním prostorem. Tentokrát bude věnovaný třem výrazným ženským osobnostem, rozkročených na hraně hudby a performance jako je Biliana Voutchkova, Veronika Svobodová a Lucie Páchová. Když přičtu jako „unikátní exponát“ i nedalekou retro pivnici v duchu socialismu s dobovými plakáty Lenina či Husáka, a kde pivo stojí lidových 23 Kč, důvodů k návštěvě GASKu je určitě víc než dost.
GASK
web galerie
redakce 20.12.2024
Americký skladatel Rafael Anton Irisarri vytváří své kompozice z vrstev bujných a přitom éterických zvuků, do nich své posluchače zabalí jako do peřiny.
redakce 20.12.2024
Charakter Moin jako vedlejšího projektu se změnil nejpozději v roce 2021, kdy duo doplnila bubenice Valentina Magalleti.
redakce 19.12.2024
Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery.
redakce 15.12.2024
Tato píseň z chystaného alba přináší směs melancholie, intimity a inovativního hudebního přístupu.
redakce 14.12.2024
Hudba kapely Moře dní je vystavěná na základech psychedelie a popového písničkářství a čerpá z vlivů Deža Ursinyho, Mac DeMarca nebo The Brian Jonestown Massacre.
redakce 12.12.2024
Nyní přichází s výjimečnou spoluprací s norským tubistou Danielem Herskedalem a studenty FAMU.
redakce 11.12.2024
Koncept Hihihahaholek je založen na zkoumání dívčího světa, který dokáže přetvářet autorky v jakási jejich „růžová, superdívčí” alter ega.
redakce 10.12.2024
Můžete očekávat řadu kratších setů za přispění dalších hudebníků a vizuálních umělců. Tyto se mohou dít i bez předchozího oznámení.
redakce 09.12.2024
Reidy čím dál více začalx zapracovávat jednak elektronické procesování, které doplňuje hru o nové barvy a ozvěny, jednak originálně využitý autotune.
redakce 08.12.2024
Připravte se na večírek, kde se srdce rozezní víc než rolničky na saních a atmosféra bude hřejivější než svařák na zasněženém náměstí.