redakce | Zprávy | 22.01.2021
V Nakladatelství AMU právě vychází kniha herečky a režisérky Dagmar Bláhové s názvem Herectví a film, v níž autorka poutavým způsobem a s humorem sobě vlastním provádí čtenáře teorií i praxí filmového herectví. V českém prostředí dosud literatura zaměřená na specifika hraní před kamerou chyběla, kniha Dagmar Bláhové toto prázdné místo zaplňuje.
Autorka čerpá z vlastních dlouholetých zkušeností z českého i zahraničního filmového prostředí. Čtivým způsobem zprostředkovává studentům herectví a režie i všem dalším zájemcům hlavní herecké školy i vlastní metody a poznatky z praxe. Text protkává citacemi významných osobností kinematografie. Věnuje se rozdílům mezi divadelním a filmovým herectvím, spolupráci herce s režisérem, přípravě na roli prostřednictvím vlastní metody „Pět pé“, kterou v knize představuje, a seznamuje čtenáře také s prostředím a nepsanými pravidly castingů. Text přitom prokládá zákulisními příběhy ze své bohaté kariéry. Jejími vlastními slovy: „Přála jsem si, aby mé poznatky byly nejen poučné, ale
i zábavné. A bylo by i hloupé, abych po padesáti letech v profesi nebyla občas takříkajíc osobní.“
Dagmar Bláhová po absolutoriu DAMU v roce 1971 hrála v několika filmech (…a pozdravuji vlaštovky, Hra o jablko a další) a vystupovala pohostinsky v divadlech malých forem (například Semafor, Ypsilonka či Husa na provázku). V roce 1980 se odstěhovala do Austrálie, kde účinkovala ve filmech, ale věnovala se i divadelnímu herectví a režii, mj. pro Sydney Opera House. Po návratu do Česka v roce 1997 začala učit na FAMU, později založila a šestnáct let vedla Intimní divadlo Bláhové Dáši, pro které přeložila do češtiny několik divadelních her převážně australských autorů. Nadále se věnuje také filmovému a seriálovému herectví a pedagogicky působí na FAMU, kde vyučuje v programu FAMU International adepty režie, kterým ukazuje perspektivu herce.
Dagmar Bláhová – Herectví a film (Nakladatelství AMU)
web nakladatelství
foto © Elena Horálková
redakce 21.11.2024
Spolupráce so zahraničnými umelcami z Londýna, Bristolu, Prahy a Tokia dodávajú albumu medzinárodný charakter.
redakce 21.11.2024
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 21.11.2024
Clock DVA neúnavně pokračují v nahrávání své hudby a uvádění odvážných audiovizuálních postcyberpunkových projektů.
redakce 20.11.2024
Po dvouletém období introspekce a odmlky na sociálních sítích se Giudi rozhodla sdílet svou osobní cestu a transformaci, na které spojila svou energii i s Fallgrapp.
redakce 20.11.2024
Po jarním vyprodaném koncertu ve Foru Karlín nyní zamíří v rámci svého turné Miss Possessive do největší české haly.
redakce 20.11.2024
Husův sbor zaplní abstraktní, rozostřené, kvadrofonní textury legendy německé elektronické scény Jana Jelinka.
redakce 19.11.2024
Bludičky z povier, ktoré nesú blikajúce svetlá a v noci ľudí navigujú do močiarov, sú vo videoklipe metaforou vysporiadania sa s klamármi a zavádzačmi.
redakce 19.11.2024
Důmyslně orchestruje zvuk, vizuální prvky, materiály, fyzikální jevy a matematické pojmy do strhujících živých představení a instalací.
Mariia Smirnova 18.11.2024
V honbě za lepším životem, který vám tu nikdo neslíbil, se platí velmi vysoká cena – cena věcí, kterých jste se museli vzdát.
redakce 18.11.2024
Kapela na scénu vrací svůj charakteristický psychedelický art pop, který kombinuje taneční rytmy, jazzové prvky a math rockové zvraty.