redakce | Zprávy / Festivalové | 03.11.2022
Šestadvacátá Ji.hlava oznámila vítězné filmy. Nejlepším českým dokumentem je Kaprkód režisérky Lucie Králové, cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesl snímek 07:15 – Kos francouzské režisérky Judith Auffray. V sekci Svědectví ocenila porota například snímek Do plevele: Dewayne „Lee“ Johnson versus společnost Monsanto kanadské režisérky Jennifer Baichwal. Cenu za originální přístup získal španělský režisér Javier Codesal za snímek Lepší evangelium. Za přínos světové kinematografii byl oceněn slovenský režisér Dušan Hanák. A Ji.hlava pokračuje online.
Šestadvacátá Ji.hlava rozdala ceny, festival však zdaleka nekončí. V neděli 30. října v 18 hodin startuje čtrnáctidenní Ji.hlava Online. Ta nabídne více než sto čtyřicet filmů z programu letošního fyzického ročníku. Diváci*čky budou moci zhlédnout nejen většinu vítězných filmů, ale také to nejzajímavější, co Ji.hlava letos nabídla. Všechny filmy z programu bude možné sledovat až do půlnoci 13. listopadu, ovšem pouze na území ČR.
V soutěžních sekcích šestadvacáté Ji.hlavy se setkalo 132 filmů, z toho 97 ve světové, 37 v mezinárodní a 23 v evropské premiéře. Sekce Opus Bonum, která reprezentuje přehlídku současného světového dokumentu, letos uvedla šestnáct snímků. Z nich vybrala pětičlenná porota snímek 07:15 – Kos francouzské režisérky Judith Auffray. „Tento film představuje prostou a bezprostřední, leč multisenzorickou zkušenost a vtahuje nás do záhad naší existence, přičemž vyjadřuje způsoby vzájemného propojení mezi námi, lidmi a nelidmi, s hlubokou vírou ve filmové prostředky,“ uvádí porota. Autoři*rky vítězného snímku obdrží finanční odměnu deset tisíc dolarů. Snímek 07:15 – Kos získal ocenění i za nejlepší kameru. „Za elegantní, a přitom nemanipulativní práci kamery,“ ocenila porota kameramana Maria Valera.
V rámci Opus Bonum udělila letos porota také cenu nejlepšímu filmu z regionu střední a východní Evropy. Získal ji chorvatský režisér Damir Markovina za snímek Dezertéři. „Střet s minulostí bývá bolestný, avšak zásadní. Tento syrový, nicméně jemně vystavěný snímek přináší přehled paměťových stop a konfliktů kolektivních dějin Evropy,“ uvedla porota. Autoři*rky vítězného snímku ze střední a východní Evropy obdrží finanční odměnu tři tisíce euro. Nejlepším světovým debutem se letos stal snímek Teenagerky kanadské dokumentaristky Fanie Pelletier. „Za využití nových médií a filmového jazyka a zkoumání jejich dopadů na psychologii nové generace v oblasti vnímání sebe sama, ega a marnivosti,“ uvedla porota.
Cenu za nejlepší střih získal v sekci Opus Bonum snímek Přes naše kopce švýcarského režiséra Matea Ybarry. „Film přichází s mnohotvárným pohledem na mužství a skrze inteligentní posuny nám připomíná, jak jsou ve střihové skladbě důležité rytmus a takt,“ uvádí porota. Cenu za originální přístup si za snímek Lepší evangelium odnesl španělský režisér Javier Codesal. „Sbírka důležitých svědectví, jež invenčním způsobem mísí různé motivy a hravě odráží a podkopává rituály věroučných systémů. Kinematografie je stále ještě velmi mladá a otevřená novým přístupům,“ uvádí porota ve svém vyjádření. Cenu za nejlepší zvukový design si odnesl Miroslav Piškulić za snímek Dezertéři. „Za komplexní výstavbu zvuku paměti,“ uvedla porota, ve které zasedl filipínský režisér Lav Diaz, novozélandská filmová kritička Carmen Gray, ředitel portugalského festivalu DocLisboa Miguel Ribeiro, česká režisérka animovaných filmů Diana Cam Van Nguyen a rumunská filmová producentka Bianca Oana.
Cenu studentské poroty v sekci Opus Bonum získal režisér Mateo Ybarra za snímek Přes naše kopce. „Hlavní cenu studentské poroty v sekci Opus Bonum za nejlepší světový film získává snímek vybízející k zamyšlení nad samotnou podstatou přípravy na ozbrojený konflikt. Snímek zachycuje absurdní realitu povinného vojenského výcviku ve Švýcarsku a činí tak skrze citlivou a promyšlenou skladbu,“ uvedli studenti*ky. Všechna ocenění najdete tady.
fotogalerie z festivalu zde
redakce 05.02.2025
Spoluhráči King Crimson či Stinga jsou třešničkou na pestrém dortu opavského festivalu.
redakce 04.02.2025
Sólová tvorba Finnease se na rozdíl od spolupráce v sourozeneckém duu soustřeďuje více na práci s živými nástroji a kapelní přístup.
redakce 03.02.2025
O kulturně bohatý začátek letních prázdnin se již tradičně postará festival pro židovskou čtvrť, který letos vstupuje do svého 33. ročníku.
redakce 02.02.2025
Tento hudební projekt propojuje rozmanitost ženských hlasů, inspiraci a kulturu, přičemž dává prostor zkušeným zpěvačkám i začínajícím talentům.
redakce 30.01.2025
Festival jako nejen kulturní, ale i ekologický zážitek a ideální místo pro objevování nových talentů. Ment pojedenácté.
redakce 29.01.2025
Sestavu Brutal Assault doplňuje další plejáda kapel, které potvrzují jedinečnou rozmanitost letošního ročníku.
redakce 27.01.2025
Jung Jaeil vystoupí před českým publikem se speciálním programem vytvořeným přímo pro festival.
redakce 26.01.2025
Hudební soutěž Blues Aperitiv pro bluesové a z blues vycházející umělce je určena všem kapelám či hudebníkům bez ohledu na zemi původu.
redakce 24.01.2025
Gilles Peterson, Lankum, Still House Plants nebo řecká popová umělkyně Σtella. A mnozí další.
redakce 22.01.2025
Letošní program nabídne filmy rozebírající vliv sociálních sítí nebo ruskou propagandu a na celospolečenské fenomény upozorní i skrze individuální příběhy.