redakce | Zprávy / Nové desky | 07.01.2024
Rouilleux vydal na labelech Klang-und-Krach a Letmo Productions novou nahrávku. Zatímco u dříve vydaných titulů tohoto projektu byl primárním médiem fyzický nosič, nyní je to stream, který se s každým dalším přehráním obměňuje.
Projekt Luboše Rezka Rouilleux má na české hudební scéně zvláštní postavení. Své posluchače si získal písňovou tvorbou, která ale od začátku vznikala v úzké spolupráci s hudebníky kolem vydavatelství Klang-und-Krach, jejichž doménou je experimentální elektronika a volná improvizace. Tyto vazby se neprojevily jen v duu No Pavarotti, v němž Rezek působí od roku 2009, ale i na nahrávkách jeho sólově-kolaborativního projektu: v důrazu na zvuk nahrávek i v promýšlení možností jejich prezentace.
Nové album The Fold (rozsahem jde o EP) lze bez zaváhání označit za dosud nejexperimentálnější Rezkův počin: jedná se otevřený tvar, jenž se ve svém primárním médiu, online streamu na webu rouilleux.net, přehrává na základě nastaveného algoritmu, který výslednou podobu sestavuje z několika desítek alternativních stop. Čas alba kolísá mezi patnácti a dvaceti minutami a variant jsou desetitisíce. Kromě streamu, k němuž si posluchač může pustit doprovodné video s fragmenty textů, je nahrávka dostupná i na CD-R a kazetě. Každý nosič obsahuje dvě náhodně vygenerované verze.
Přes generativnost díla jsou základem EP akustické písničky ochucené špetkou ambientu. Všechny stopy byly nahrány v rozlehlé místnosti na stereo mikrofon, a mají tak přirozený prostorový zvuk. Z posluchačského hlediska se jedná o jedinečný zážitek: při opakovaných přehráních začnete v nových aranžmá rozpoznávat jednotlivé motivy – každý další poslech je jedinečný, ale přitom povědomý. Ukazuje se, že absence finálního tvaru, a to jak alba jako celku, tak i samotných kompozicí, může být osvobozující nejen pro autora, ale i pro posluchače.
Rouilleux – The Fold (Klang-und-Krach, Letmo Productions, 2023)
web interpreta
foto © se svolením Klang-und-Krach
redakce 12.11.2024
Přibližně v tu dobu přišel návrh oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem.
redakce 10.11.2024
Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.
redakce 08.11.2024
Deska, inspirovaná europopem, je plná výrazných melodií, které doprovázejí chytré, ironické texty.
redakce 07.11.2024
S osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.
redakce 05.11.2024
Miloslav König hraje na všechny nástroje sám a pracuje s jejich vrstvením.
redakce 24.10.2024
Fouká vítr tečou řeky je zhudebněnou básní Egona Bondyho, jehož tvorba dala i název celé desce.
redakce 23.10.2024
Pět nekompromisních skladeb z různých koutů bass music inspirovaných scifi-hororovými b-filmy z 50. let.
redakce 22.10.2024
Skladbu s patrným vlivem nové vlny a postpunku doprovází hned dvě low-cost videa - jedno kompletně vytvořené umělou inteligencí a jedno sestříhané ze starých reklam.
redakce 21.10.2024
Spolu s albem dnes vychází také videoklip k druhému singlu z alba – písni Ulici bičuje déšť.