redakce | Zprávy / Nové desky | 11.05.2021
Pražské trio Ruinu vydává po čtrnácti letech a třinácti živých nahrávkách první studiové album Left Behind. Materiál, nahraný na pražské HAMU a produkovaný skladatelem Miroslavem Tóthem, na kazetě doplňuje záznam z vystoupení na festivalu Alternativa v roce 2019.
Ruinu jsou paradoxem pražské nezávislé scény: ztělesňují to, co je v improvizačním přístupu k hudbě maximálně rozkladné, a přitom jsou nejdéle působícím projektem pražského labelu Klang-und-Krach. Ten od roku 2007 inicioval množství koncertů zahraničních okrajových umělců a stál u zrodu několika výrazných domácích kapel a projektů (Rouilleux, No Pavarotti nebo Lightning Glove).
Možná proto, že Ruinu mají fragmentaci zapsanou ve svém DNA kódu, období nečinnosti nebo dělení (např. duo Klamm & Pelikán) pro ně byly vždy součásti původního východiska a aktivita kapely tak nikdy nebyla závislá na souhře, nápadech nebo energii, ale spíš na tom, jestli je ještě co rozkládat. Také nejnovější deska je především dílem náhody: jde o čtrnáctý rok existence kapely a čtrnáctou vydanou nahrávku, a zároveň teprve první studiové album.
Nahrávka Left Behind (strana A) zachycuje trojici Jan Klamm, Ondřej Parus a Patrik Pelikán v době, kdy se do zvuku výrazně vrátily bicí nástroje a po několika živých vystoupeních byla příležitost pořídit studiový záznam. O nahrávání a mastering se postaral slovenský skladatel a hráč na dechové nástroje Miroslav Tóth, zatímco kapela sama se soustředila na to, co jí jde nejlépe – stříhání a odklízení materiálu. Celou deskou se vine jeden základní princip: materiál není komponován, ale distribuován, což je nejvýrazněji slyšet v rozložení zvuku ve stereo pásmu. Jan Klamm (kytara, elektronika, kazetové manipulace) a Patrik Pelikán (saxofon, elektronika, kazetové manipulace) pomocí diktafonů okamžitě fragmentarizují vznikající zvukovou matérii, zatímco Ondřej Parus (bicí, elektronika) je v zajetí zpravidla frenetické perkusivní linky, která buď míří kamsi mimo vytyčený prostor, anebo vyznění tracku zasazuje až do nejspodnějších vrstev rytmického primitivismu.
Strana B je návratem k vystoupení na festivalu Alternativa v roce 2019. Zveřejnění záznamu pod názvem Trapped in the Supermarket může být vnímáno jako dodatek ke kritice režimu „showcase festivalů“, kterou Jan Klamm formuloval v A2: „Profesionální zvuk dokáže produkci do jisté míry povznést, ale také ji může velmi snadno zkorumpovat. Dobrý zvuk totiž odstraňuje z cesty pochybnosti. (…) Festivaly jako Alternativa, Next, Unsound nebo někdejší Babel Prague jsou možná až příliš zaměřeny na to, aby dostaly z vystupujících to nejlepší (…) Osobně bych byl radši, kdyby se někdo ve všech těch respektovaných muzikantech pokusil probudit to nejhorší, co v nich je. Říkám ‚nejhorší‘, protože nevěřím, že ‚nejlepší‘ je skutečně nejlepší. Budu vděčný za cokoli, co se bude vymykat takzvanému vysokému standardu kvality. Může to být třeba ‚osvobozený zvuk‘.“
redakce 18.12.2024
Farba hlasu a poetické texty s intímnymi príbehmi, krivdách či defektoch našej spoločnosti, mu priniesli fanúšikov na Slovensku aj v Čechách.
redakce 17.12.2024
Meta and her noises se inspiruje ikonami jako Lana Del Rey, Lorde a Kate Nash.
redakce 15.12.2024
Skladby jsou neuhlazené, přímočaré a produkčně minimalistické.
redakce 14.12.2024
S novým albem Lambda definitivně opouští stonerové kořeny a vydává se na cestu originálního postrocku.
redakce 13.12.2024
Druhá studiová nahrávka brněnské pětice whyohwhy vznikla ve studiu Tropical Cell Sound.
redakce 13.12.2024
Album otevírá podmanivá skladba Siri tönünnerii od Aldany Duoraan a Tomáše Niesnera.
redakce 11.12.2024
Například tancovatforhours nabízí hyperpopové vokály Klary Wodehn na pozadí hyperaktivních breakbeatů a pulzujících syntezátorů.
redakce 10.12.2024
Ve zvuku 50m znak se potkává melodický hardcore Touché Amoré, dravost Hot Water Music a mnohdy i nálada Dischord kapel poloviny 80. let nebo indie hardcore mutace desek Fucked Up.
redakce 10.12.2024
Všechny skladby vznikly v rámci projektu Beat of the Week, na který EP přímo navazuje.
redakce 09.12.2024
TransMythHuman zve na dobrodružnou výpravou do světa, kde se prastará mytologie potkává s futuristickými vizemi blízké budoucnosti.