redakce | Zprávy / Pozvánky | 31.03.2023
Ostravské centrum nové hudby pořádá tři koncerty Ostravské bandy v New Yorku s programem hudby českých a amerických skladatelů. 20. dubna v Buchwald Theater v Brooklyn College (sál je součástí nového komplexu univerzitní konzervatoře Leonard & Claire Tow Center for the Performing Arts) a 21. dubna v Bohemian National Hall na East 73rd Street na Manhattanu. Tomu předchází „work in proces“ vystoupení v sídle S.E.M. Ensemble v Brooklyn Heights 19. dubna.
V kontextu hudební scény dneška je prezentace žijících českých skladatelů v New Yorku výjimečnou událostí. Jejich osobní účast při představení skladeb bude doplněna diskusí se studenty v prostorách Brooklyn College i publikem v rámci uvedení jejich tvorby v Českém centru New York. Propojení současné hudby se skladbami z 60. let je výpovědí někdy vzdálených a někdy velmi blízkých uměleckých východisek české a americké avantgardní hudební scény.
Když Luigi Nono na podzim roku 1960 dorazil poprvé do Prahy a předal Petru Kotíkovi materiály z Darmstadtských kurzů, které byly v tomto roce věnovány převážně hudbě Newyorské školy (John Cage, Morton Feldman, Christian Wolff, David Tudor a Earle Brown), nastartoval v Praze zájem a návaznost na myšlenky a koncepty této newyorské hudební scény, které do Evropy přišly ze zámoří. Pro skupinu skladatelů v Praze (Vladimír Šrámek, Rudolf Komorous, Jan Rychlík, Petr Kotík a Ladislav Kupkovič), která se vytvořila kolem souboru Musica viva pragensis (založen Petrem Kotíkem na jaře 1961), to byl důležitý impuls. Byl to počátek jejich tvorby, která se v určitých aspektech velmi lišila od té, co přicházela z Darmstadtu, Kolína nad Rýnem nebo Donaueschingenu.
U této části českých a slovenských skladatelů to byl počátek, odlišení se od evropské nové hudby, ať už německé, francouzské nebo z jiných evropských center. I když se později tyto americké vlivy postupně rozšířily po celé Evropě, Praha byla první místem, kde měly tyto americké kompozice a jejich poslech důležitý dopad. Když v roce 1964 navštívil John Cage Prahu a setkal se s Rudolfem Komorousem a Petrem Kotíkem, řekl jim: „To, co děláte v Praze, je mimořádné, s ničím podobným jsem se nesetkal.“ Dramaturgie dvou koncertů Ostravské bandy v New Yorku bude demonstrovat tuto česko-americkou návaznost.
redakce 17.10.2024
Člen uskupení Opak Dissu se na svém novém EP opět spojil se svým dvorním producentem Lvciferem.
redakce 16.10.2024
V karlínském Gambit Cafe se na začátku října rozproudila nová koncertní série Who’s Crazy, která se bude odehrávat dvakrát do měsíce.
redakce 15.10.2024
Kapela je známá především svými vizuálně podmanivými vystoupeními, se kterými se dostali na téměř všechny kontinenty.
redakce 15.10.2024
Ponor do hudby Master Boot Record přenáší do 80. let pojízdných poutí, kam se po vhození pětikorunové mince chodilo mastit Atari, Nintendo a Sega gamesy.
redakce 14.10.2024
Dva koncerty v pražském Kongresovém centru odehrají velikáni Sigur Rós za doprovodu Českého národního symfonického orchestru.
redakce 13.10.2024
Nové album La Femme vzniklo v angličtině, nejen s ohledem na hold, který vzdávají nejen americké glam estetice 80. let.
redakce 12.10.2024
Je kultura dostatečně aktivní v rozvoji zdravé občanské společnosti? Odpovědi na tuto a řadu dalších otázek nabídne mezinárodní konference Střed zájmu: Kultura v nejisté době.
redakce 11.10.2024
Irena a Vojtěch tento podzim věnují koncertnímu provedení alba v Česku i v zahraničí a jedním z hlavních koncertů bude právě zde, kde nahrávka vznikla.
redakce 11.10.2024
Nová deska kapely Inter Arma zkoumá témata války, závislosti i sociální apatie.
redakce 10.10.2024
Slibuje dynamické melodie, které se pohybují na hranici rapu i hip hopu, doprovázené provokativními falsetty.