redakce | Zprávy / Pozvánky | 07.10.2021
S dalším příspěvkem do série koncertů se do Centra současného umění Dox+ v Praze vrací Ostravské centrum nové hudby. Na orchestrální programy s hudbou Mortona Feldmana a Iannise Xenakise a letošního koncertu Zásadní změny navazuje dílo Bernharda Langa. Jeho orchestrální skladby se sólisty uslyšíme v úterý 16. listopadu.
Ve třech kompozicích z posledních pěti let se zhmotní Langův svět zvukových smyček a repetic, odkazujících nejen na hudbu různých období a žánrů, ale také na ryze současné technologické postupy. Provedení mimořádně náročných skladeb se ujme PKF – Prague Philharmonia společně s mezinárodním orchestrem Ostravská banda, a to pod vedením dirigentů Johannese Kalitzkeho a Petra Kotíka. V sólových partech se představí basklarinetista Gareth Davis a klavírista Miroslav Beinhauer.
Dílo Bernharda Langa (1957, Linec) lze bezpochyby označit za moderní současné umění, kořeny jeho myšlení jsou skutečně bohaté: inspiračními vlivy jsou pro něj nejen evropská klasická hudba či avantgarda 20. století, ale také jazz, free jazz, rock, punk, techno, EDM, elektronická a počítačová hudba. Ve své tvorbě využívá i rozmanitých filozofických konceptů, ať už jde o teorii diference/opakování Gillese Deleuzeho nebo Leibnizovy monadologie. Tyto myšlenkové světy se v Langově hudbě ztělesňují často v podobě navracejících se zvukových smyček. Ty však svým opakováním nebudují meditativní atmosféru v duchu minimalismu, ale naopak se vracejí nepravidelně, v ostrých střizích a nepředvídatelných náladových zvratech. K dosažení maximálního účinku si Lang vypomáhá novodobými technologiemi a estetikou samplování, ke které se uchyluje v duchu hesla: „Jestliže bylo vše řečeno, opakujte to!“
Kromě studia hudby (kompozice, jazz, klasický klavír) si Lang prošel také vzděláním v oblasti filozofie a německé filologie. Českému publiku není jeho tvorba zcela neznámá, v ostravském hudebním okruhu je považován za takřka domácího autora. Jeho skladby se od roku 2009 pravidelně objevují na festivalu Ostravské dny a na festivalu NODO / New Opera Days Ostrava se v roce 2014 hrála jeho opera Re:igen, která vzbudila otevřenou sexualitou velký rozruch. Do Ostravy se Bernhard Lang vrací rovněž jako velice žádaný lektor Institutu Ostravské dny. O jeho provázanosti s krajem Leoše Janáčka svědčí jeho orchestrální kompozice Loops for Leoš, jejíž třetí větu dopisuje autor pro pražské provedení. Bernhard Lang patří k vůbec nejžádanějším skladatelům Evropy (v roce 2021 byly uvedeny premiéry oper Playing Trump ve Státní opeře v Hamburgu a Der Hetzer v Theater Dortmund).
V sále Dox+ budete rovněž svědky dvou koncertů: jednoho pro basklarinet, druhého pro klavír. V obou případech jde o interpretačně a fyzicky extrémní sólistické výkony. Důležitou roli hraje i orchestr, který vytváří zvukově hutnou a rytmicky strhující strukturu, s níž sólové nástroje úzce spolupracují. Podobně jako Loops for Leoš, i další dvě kompozice odkazují na významné hudební osobnosti minulosti. V Loops for Davis je hlavním inspiračním zdrojem americký jazzový trumpetista a skladatel Miles Davis. Pro Loops for Ludvik je to Ludwig van Beethoven.
redakce 05.11.2024
Knihy jsou zasazeny do jedinečné expozice, která jim zároveň dává vyniknout coby uměleckým artefaktům.
redakce 04.11.2024
Hrabě Orlok bude děsit ze stínů ambientního shoegazu.
redakce 04.11.2024
Příval koncertů přeruší dva večery v rámci Dne poezie, kde uvedou autorská čtení Alžběta Králová a vanjek.
redakce 03.11.2024
Současná formace Gongu slibuje psychedelický zážitek, který vás přenese zpět do 60. let.
redakce 01.11.2024
Listopad v Kabinetu múz rozjedou pražské kluci: dné a Dukla.
redakce 31.10.2024
Těšit se můžete na večer plný uhrančivé experimentální hudby, která se vrací na českou půdu po více než dvaceti letech. Režie: Jednota.
redakce 31.10.2024
Rozhovor s Kaliou Vandever, artist talk Davida Grubbse, workshop o songwritingu a komponování s Jamesem Tothem a přednášku s Thorem Harrisem a další.
redakce 30.10.2024
Večer slibuje podmanivou směsici melancholie a osobitého přístupu k r&b, který osciluje mezi nádechy soulu, gospelu a experimentální elektroniky.
redakce 30.10.2024
Album jde ruku v ruce se dvěma obrazy, které Bert během tvorby namaloval, první z nich se pak zároveň stal obalem desky a ovlivnil i scénografii na chystaném křtu.
redakce 30.10.2024
Areál kláštera nabídne čtyři stage, každou s odlišným hudebním i vizuálním konceptem.