redakce | Zprávy / Pozvánky | 07.10.2021
S dalším příspěvkem do série koncertů se do Centra současného umění Dox+ v Praze vrací Ostravské centrum nové hudby. Na orchestrální programy s hudbou Mortona Feldmana a Iannise Xenakise a letošního koncertu Zásadní změny navazuje dílo Bernharda Langa. Jeho orchestrální skladby se sólisty uslyšíme v úterý 16. listopadu.
Ve třech kompozicích z posledních pěti let se zhmotní Langův svět zvukových smyček a repetic, odkazujících nejen na hudbu různých období a žánrů, ale také na ryze současné technologické postupy. Provedení mimořádně náročných skladeb se ujme PKF – Prague Philharmonia společně s mezinárodním orchestrem Ostravská banda, a to pod vedením dirigentů Johannese Kalitzkeho a Petra Kotíka. V sólových partech se představí basklarinetista Gareth Davis a klavírista Miroslav Beinhauer.
Dílo Bernharda Langa (1957, Linec) lze bezpochyby označit za moderní současné umění, kořeny jeho myšlení jsou skutečně bohaté: inspiračními vlivy jsou pro něj nejen evropská klasická hudba či avantgarda 20. století, ale také jazz, free jazz, rock, punk, techno, EDM, elektronická a počítačová hudba. Ve své tvorbě využívá i rozmanitých filozofických konceptů, ať už jde o teorii diference/opakování Gillese Deleuzeho nebo Leibnizovy monadologie. Tyto myšlenkové světy se v Langově hudbě ztělesňují často v podobě navracejících se zvukových smyček. Ty však svým opakováním nebudují meditativní atmosféru v duchu minimalismu, ale naopak se vracejí nepravidelně, v ostrých střizích a nepředvídatelných náladových zvratech. K dosažení maximálního účinku si Lang vypomáhá novodobými technologiemi a estetikou samplování, ke které se uchyluje v duchu hesla: „Jestliže bylo vše řečeno, opakujte to!“
Kromě studia hudby (kompozice, jazz, klasický klavír) si Lang prošel také vzděláním v oblasti filozofie a německé filologie. Českému publiku není jeho tvorba zcela neznámá, v ostravském hudebním okruhu je považován za takřka domácího autora. Jeho skladby se od roku 2009 pravidelně objevují na festivalu Ostravské dny a na festivalu NODO / New Opera Days Ostrava se v roce 2014 hrála jeho opera Re:igen, která vzbudila otevřenou sexualitou velký rozruch. Do Ostravy se Bernhard Lang vrací rovněž jako velice žádaný lektor Institutu Ostravské dny. O jeho provázanosti s krajem Leoše Janáčka svědčí jeho orchestrální kompozice Loops for Leoš, jejíž třetí větu dopisuje autor pro pražské provedení. Bernhard Lang patří k vůbec nejžádanějším skladatelům Evropy (v roce 2021 byly uvedeny premiéry oper Playing Trump ve Státní opeře v Hamburgu a Der Hetzer v Theater Dortmund).
V sále Dox+ budete rovněž svědky dvou koncertů: jednoho pro basklarinet, druhého pro klavír. V obou případech jde o interpretačně a fyzicky extrémní sólistické výkony. Důležitou roli hraje i orchestr, který vytváří zvukově hutnou a rytmicky strhující strukturu, s níž sólové nástroje úzce spolupracují. Podobně jako Loops for Leoš, i další dvě kompozice odkazují na významné hudební osobnosti minulosti. V Loops for Davis je hlavním inspiračním zdrojem americký jazzový trumpetista a skladatel Miles Davis. Pro Loops for Ludvik je to Ludwig van Beethoven.
redakce 04.02.2025
Singl Cleopatra má i vizuální zpracování, kterého se chopila Kiti Wullich.
redakce 03.02.2025
Stejně jako dokázal islandský nároďák porazit ten anglický, poráží Ari Eldjárn frontu komiků z mnohem větších zemí.
redakce 02.02.2025
Barcelonský producent a skladatel Raül Refree se pohybuje na pomezí experimentální hudby, populární produkce a filmových soundtracků.
redakce 02.02.2025
První večer bude věnován interpretacím textových partitur z cyklu Für kommende Zeiten.
redakce 01.02.2025
Vizuální zprostředkování bolesti, hluku i zvláštní sounáležitosti fanoušků tvrdé hudby, kteří se z celého světa každoročně sjíždějí v Trutnově.
redakce 31.01.2025
Kapela Laibach měla velký vliv na žánry i popularizaci industriální hudby.
redakce 30.01.2025
Jejich hudba je neúnavným proudem energie, plná nečekaných rytmů a experimentálních zvuků.
redakce 29.01.2025
Kapela si získává publikum syrovými písněmi s punkrockovou dravostí a naléhavými melodiemi.
redakce 28.01.2025
Morgan Garrett označuje svoji hudbu za no metal, tedy hybrid no wave a nu metalu. Je to vcelku výstižné... Punctum zve už za pár dní.
redakce 28.01.2025
Soul Asylum má agresivní i jemné melodie, vykládá příběhy a vtahuje vás do nich.