redakce | Zprávy / Nové desky | 24.03.2023
Frontman skupiny Midi Lidi Petr Marek vydává po jednadvaceti letech nové sólové album pod svým dávným pseudonymem Muzikant Králíček. Album se jmenuje Předseda a vychází první jarní den, 21. března. Číslo 21 v Králíčkově kariéře hraje důležitou roli. Právě v tomto věku si totiž hudebník uvědomil, že jeho texty začínají mít reálná témata. A sám tím byl překvapen. Datum vydání má ale i další tajný důvod.
Hodinová deska Předseda obsahuje jedenáct osobních písní, které deníkovým způsobem reflektují současné období autorova života. „Hudební část vznikla za jedné úplňkové noci minulého roku improvizací na syntezátorech a bicím automatu. Další úplněk jsem využil k napsání textů,“ říká Marek, jenž k přípravě novinky přistoupil podobně jako na předešlých deseti řadových domácích albech, která vydával v průběhu let 1994 až 2002. Na těchto nahrávkách se Marek vždy bavil mimo jiné tím, že vykrádal své oblíbené vzory, ale také nenáviděné hudební styly. To vše míchal do zábavných postmoderních písní, v nichž se nebál chytlavého popového hitu na hranici stupidity (Nazdar jídlo! Ahoj, pití!) ani syrové alternativy, a vše propojoval silnými texty.
Hudbu šířil nejdříve na kazetách, později na vypalovaných CD s vlastnoručně vyráběnou grafikou. Ty pak pod záštitou Kulturního sdružení Unarclub rozesílal poštou abonentům. Paralelně s tím nahrával domácí alba se skupinou Kakaduo a vystupoval s improvizačním Dekadentním divadlem Beruška. Po vydání posledního alba EMOTÝL (2002) se ale Muzikant Králíček odmlčel a věnoval se skládání pod značkami skupin Midi Lidi a Monikino Kino.
Až v roce 2015 vyšla vinylová verze dvojalba The Best of Králíček. Ale hlavně: hudební publicista Pavel Klusák nabídl Petru Markovi společný koncert s Jiřím Suchým, kde měl být Muzikant Králíček předkapelou. Ten ovšem kapelu neměl. Domluvil se tedy s hudební skupinou Květy, že se po dvaceti letech od posledního marného pokusu o živé vystoupení pokusí znovu. A tentokrát to vyšlo. Od té chvíle Květy s Markem příležitostně koncertují jako samostatné těleso s novými verzemi Králíčkových písní. A nakonec neplánovaně vznikla i nová deska. „Vznik nového alba po tolika letech překvapil i mě samotného,“ říká Marek. „Nedal jsem se ovšem zaskočit a v duchu těch minulých jsem dodržel i to, že grafické zpracování obalu jsem vytvořil opět sám. Přestože mi to nejde,“ uzavírá.
redakce 17.11.2024
Samotný pojem mammatus označuje špecifický typ mrakov, ktoré sa zvyčajne nachádzajú pod veľkým búrkovým mrakom tesne pred jeho rozpadom.
redakce 12.11.2024
Přibližně v tu dobu přišel návrh oslavit Němcovo nadcházející jubileum poněkud veřejněji a slavněji, než u něj bývá zvykem.
redakce 10.11.2024
Základem „škrábanic“ zůstává lidský hlas zachycovaný a proměňovaný živou elektronikou, ale obohacovaný také o zvukové barvy hudebních nástrojů a různých nazvučených předmětů.
redakce 08.11.2024
Deska, inspirovaná europopem, je plná výrazných melodií, které doprovázejí chytré, ironické texty.
redakce 07.11.2024
S osobitou lehkostí spojuje elektronické prvky, ruchy, ambientní roviny s monumenty smyčců a klavírních preludií.
redakce 05.11.2024
Název alba upozorňuje na dobu, ve které je těžké získat pozornost na déle než několik desítek vteřin.
redakce 05.11.2024
Miloslav König hraje na všechny nástroje sám a pracuje s jejich vrstvením.
redakce 24.10.2024
Fouká vítr tečou řeky je zhudebněnou básní Egona Bondyho, jehož tvorba dala i název celé desce.
redakce 23.10.2024
Pět nekompromisních skladeb z různých koutů bass music inspirovaných scifi-hororovými b-filmy z 50. let.
redakce 22.10.2024
Skladbu s patrným vlivem nové vlny a postpunku doprovází hned dvě low-cost videa - jedno kompletně vytvořené umělou inteligencí a jedno sestříhané ze starých reklam.