Zprávy / Pozvánky

Tématem sympozia Pražského Quadriennale jsou Technologie

Tématem sympozia Pražského Quadriennale jsou Technologie

redakce | Zprávy / Pozvánky | 06.10.2024

Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru v termínu 16. až 18. října 2024 pořádá odborné sympozium Technologie v divadle, scénografii a výstavním designu. V programu třídenní akce vystoupí v pražském Kulturním centru Vzlet osmdesát mluvčích: tvůrců a tvůrkyň, teoretiček a teoretiků. Všech pět tematicky zaměřených panelů, sedm sérií flash talks, dva moderované kulaté stoly a keynote příspěvky budou přístupné zdarma po registraci.

Říjnové PQ Sympozium nahlédne téma technologií v širším pojetí. Přednášející se budou zabývat jednak vlivem a uplatněním nástrojů jako AI, AR či XR, 3D skenování těla a prostoru, motion capture a interaktivních technologií nebo kinetických a robotických nástrojů ve scénografii, performance a výstavním designu. Řada přednášejících, kteří do Prahy přicestují ze třicet zemí světa napříč šesti kontinenty, ale otevře také finanční, materiální a environmentální souvislosti spojené s využíváním těchto technologií, jejich dostupnost nebo otázku samotného chápání pojmu technologie v různých společensko-kulturních a geografických kontextech.

Program sympozia čítající okolo sedmdesáti jednotlivých příspěvků sestavila na základě únorové otevřené výzvy umělecká ředitelka Pražského Quadriennale Barbora Příhodová ve spolupráci s dalšími členy týmu.

Program sympozia zahájí ve středu 16. října keynote příspěvek britské scénografky a autorky Rachel Hann z Northumbria University Futuring scenographics: Or how stage technologies speculate possible futures in an era of crisis. V něm Hann rozebere několik případových studií z oblasti divadla a filmu, na kterých se pokusí odhalit hlubší roviny našich způsobů uvažování a představ o budoucnosti ve vztahu k technologiím, a ukázat na vliv, jaký může jejich reprezentace mít na utváření současné politiky.

Mluvčí v panelu Convergences of biological and digital interfaces na několika příkladech nastíní možnosti spojení digitálních technologií s přírodními systémy a živými organismy. Poslední panel úvodního dne Rethinking the notion of technologies se zabývá vývojem vymezení pojmu technologie v umění, a mimo jiné je nahlédne nejen jako prosté nástroje, ale jako partnery či spolupracovníky, kteří do tvůrčího procesu aktivně přispívají.

Čtvrteční program 17. října bude kromě tří flash talks sérií věnován dvěma moderovaným kulatým stolům. V diskuzi Reimagining realities – Digital scenography vystoupí čtyři mezinárodně uznávaní tvůrci a tvůrkyně zabývající se digitálním uměním: Ivona Tau, Joris Weijdom, Lukáš Dřevjaný a Mikael Fock. Debata Shaping creativity: Notable innovators se zástupci a zástupkyněmi českých technologických firem a digitálních studií působících mj. v oblasti divadla a scénografie (3dsense, H40 a Robe), bude věnována praktické stránce využití v současnosti nejmodernějších technologií.

V pátek 18. října vystoupí na sympoziu Tomáš Procházka s keynote prezentací Vernakulární scénografie skupiny Handa Gote a podtitulem ‘Dvacet let spekulativní antropologie, aplikované mediální archeologie a řady dalších postupů’. Ranní panel Technologies in contexts of precarity nabídne pohledy tří tvůrců, kteří zpochybní význam role moderních technologií v uměleckém procesu, ve svých příspěvcích ale nastíní také jejich potenciál mírnit dopady složitých podmínek daného prostředí.

Mluvčí panelu Sustainability and traditional technologies in contemporary theatre do aktuální širší debaty o udržitelnosti divadelního a uměleckého provozu přispějí s tématy (opětovného) zapojení tradičních nástrojů a časem ověřených postupů. Závěrečný panel Researching embodied interactions se zaměří na interakci technologií s lidským tělem a detailněji rozebere roli tělesnosti a smyslového prožitku, která hraje v současné scénografické tvorbě významnou roli.

Obdobnou tematickou šíři nabídne i padesát flash talks příspěvků rozdělených do sedmi sérií napříč všemi třemi dny konání sympozia.

Info

Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru
16.–⁠18. 10. 2024
Vzlet, Praha
web quadriennale

foto © Libor Galia

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dokument o Libuši Jarcovjákové Ještě nejsem, kým chci být v kinech

redakce 05.10.2024

Letošní podzim patří legendární fotografce ve vícero kulturních sférách. Kniha T-club, první retrospektivní výstava, soundtrack k dokumentu.

Tycho, Lisa Gerrard z Dead Can Dance a Jules Maxwell přijedou do Prahy

redakce 05.10.2024

Na aktuálním albu Tycho nabízí často rozechvělou, ale nezřídka i tanečně opojnou downtempo elektroniku, které pomrkává i k silným postrockovým atmosférám.

Jamie xx v Praze s novou deskou

redakce 04.10.2024

Jamie xx začínal na indie scéně s kapelou The xx a právě jeho schopnost kombinovat indie muziku s R&B a dance ho katapultovala mezi vizionáře elektronické scény

Jazzchange otevírá dveře do Evropy

redakce 04.10.2024

Výsledkem spolupráce je společné turné dvou interpretů z Česka a Slovinska v celkem pěti českých, německých a slovinských klubech.

Ambientní magie, experimentující kolektivy i postindistruální legenda. Říjen v Punctu

redakce 03.10.2024

Dojde na legendy alternativní scény, které mají stále co říct, mladé kolektivy zaměřené na experiment, sound art nebo improvizaci a zdaleka nejen to.

Kabinet múz říjnový

redakce 02.10.2024

Festival Batch, newyorské noiserockové trio A Place to Bury Strangers a spousta křtů.

Říjnové koncerty v režii Rachotu

redakce 02.10.2024

Říjen je nabitý a přináší spoustu jmen: Ghost-Note, autentický gospel The Staples Jr. Singers, Emilíanu Torrini, Orchestra Baobab a další.

Sylvie Kreusch ve Futurum Music Baru

redakce 01.10.2024

Během poslední dekády se Sylvie Kreusch představila v Belgii s kapelami Soldier’s Heart a Warhaus.

1349 s Kampfar a Afsky ve Futurum Music Baru

redakce 01.10.2024

Ve Futuru doplní 1349 taktéž norská formace Kampfar, jejíž název pochází ze starobylého severského bojového pokřiku.

Trentemøller s novým albem do Prahy

redakce 30.09.2024

Trentemøller vytvořil chytlavou a pestrou kompozici s prvky shoegaze, dark wave, rocku a ponurého, introspektivního elektronického dream popu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace