redakce | Zprávy / Pozvánky | 06.10.2024
Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru v termínu 16. až 18. října 2024 pořádá odborné sympozium Technologie v divadle, scénografii a výstavním designu. V programu třídenní akce vystoupí v pražském Kulturním centru Vzlet osmdesát mluvčích: tvůrců a tvůrkyň, teoretiček a teoretiků. Všech pět tematicky zaměřených panelů, sedm sérií flash talks, dva moderované kulaté stoly a keynote příspěvky budou přístupné zdarma po registraci.
Říjnové PQ Sympozium nahlédne téma technologií v širším pojetí. Přednášející se budou zabývat jednak vlivem a uplatněním nástrojů jako AI, AR či XR, 3D skenování těla a prostoru, motion capture a interaktivních technologií nebo kinetických a robotických nástrojů ve scénografii, performance a výstavním designu. Řada přednášejících, kteří do Prahy přicestují ze třicet zemí světa napříč šesti kontinenty, ale otevře také finanční, materiální a environmentální souvislosti spojené s využíváním těchto technologií, jejich dostupnost nebo otázku samotného chápání pojmu technologie v různých společensko-kulturních a geografických kontextech.
Program sympozia čítající okolo sedmdesáti jednotlivých příspěvků sestavila na základě únorové otevřené výzvy umělecká ředitelka Pražského Quadriennale Barbora Příhodová ve spolupráci s dalšími členy týmu.
Program sympozia zahájí ve středu 16. října keynote příspěvek britské scénografky a autorky Rachel Hann z Northumbria University Futuring scenographics: Or how stage technologies speculate possible futures in an era of crisis. V něm Hann rozebere několik případových studií z oblasti divadla a filmu, na kterých se pokusí odhalit hlubší roviny našich způsobů uvažování a představ o budoucnosti ve vztahu k technologiím, a ukázat na vliv, jaký může jejich reprezentace mít na utváření současné politiky.
Mluvčí v panelu Convergences of biological and digital interfaces na několika příkladech nastíní možnosti spojení digitálních technologií s přírodními systémy a živými organismy. Poslední panel úvodního dne Rethinking the notion of technologies se zabývá vývojem vymezení pojmu technologie v umění, a mimo jiné je nahlédne nejen jako prosté nástroje, ale jako partnery či spolupracovníky, kteří do tvůrčího procesu aktivně přispívají.
Čtvrteční program 17. října bude kromě tří flash talks sérií věnován dvěma moderovaným kulatým stolům. V diskuzi Reimagining realities – Digital scenography vystoupí čtyři mezinárodně uznávaní tvůrci a tvůrkyně zabývající se digitálním uměním: Ivona Tau, Joris Weijdom, Lukáš Dřevjaný a Mikael Fock. Debata Shaping creativity: Notable innovators se zástupci a zástupkyněmi českých technologických firem a digitálních studií působících mj. v oblasti divadla a scénografie (3dsense, H40 a Robe), bude věnována praktické stránce využití v současnosti nejmodernějších technologií.
V pátek 18. října vystoupí na sympoziu Tomáš Procházka s keynote prezentací Vernakulární scénografie skupiny Handa Gote a podtitulem ‘Dvacet let spekulativní antropologie, aplikované mediální archeologie a řady dalších postupů’. Ranní panel Technologies in contexts of precarity nabídne pohledy tří tvůrců, kteří zpochybní význam role moderních technologií v uměleckém procesu, ve svých příspěvcích ale nastíní také jejich potenciál mírnit dopady složitých podmínek daného prostředí.
Mluvčí panelu Sustainability and traditional technologies in contemporary theatre do aktuální širší debaty o udržitelnosti divadelního a uměleckého provozu přispějí s tématy (opětovného) zapojení tradičních nástrojů a časem ověřených postupů. Závěrečný panel Researching embodied interactions se zaměří na interakci technologií s lidským tělem a detailněji rozebere roli tělesnosti a smyslového prožitku, která hraje v současné scénografické tvorbě významnou roli.
Obdobnou tematickou šíři nabídne i padesát flash talks příspěvků rozdělených do sedmi sérií napříč všemi třemi dny konání sympozia.
Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru
16.–18. 10. 2024
Vzlet, Praha
web quadriennale
foto © Libor Galia
redakce 05.11.2024
Knihy jsou zasazeny do jedinečné expozice, která jim zároveň dává vyniknout coby uměleckým artefaktům.
redakce 04.11.2024
Hrabě Orlok bude děsit ze stínů ambientního shoegazu.
redakce 04.11.2024
Příval koncertů přeruší dva večery v rámci Dne poezie, kde uvedou autorská čtení Alžběta Králová a vanjek.
redakce 03.11.2024
Současná formace Gongu slibuje psychedelický zážitek, který vás přenese zpět do 60. let.
redakce 01.11.2024
Listopad v Kabinetu múz rozjedou pražské kluci: dné a Dukla.
redakce 31.10.2024
Těšit se můžete na večer plný uhrančivé experimentální hudby, která se vrací na českou půdu po více než dvaceti letech. Režie: Jednota.
redakce 31.10.2024
Rozhovor s Kaliou Vandever, artist talk Davida Grubbse, workshop o songwritingu a komponování s Jamesem Tothem a přednášku s Thorem Harrisem a další.
redakce 30.10.2024
Večer slibuje podmanivou směsici melancholie a osobitého přístupu k r&b, který osciluje mezi nádechy soulu, gospelu a experimentální elektroniky.
redakce 30.10.2024
Album jde ruku v ruce se dvěma obrazy, které Bert během tvorby namaloval, první z nich se pak zároveň stal obalem desky a ovlivnil i scénografii na chystaném křtu.
redakce 30.10.2024
Areál kláštera nabídne čtyři stage, každou s odlišným hudebním i vizuálním konceptem.