Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 26.05.2024
„Na cos to sakra přišel? Už zvukovka mi málem urvala hlavu!“ vítal mě před koncertem RuinsZu v Paláci Akropolis známý. Tedy alespoň myslím. Uši jsem měl totiž stále poněkud zalehlé z jiné akce.
Pohodlně uvelebeni na schodku v toho času postupně se plnícím sále jsme diskutovali, které z desek japonských The Gerogerigegege máme rádi nejvíce, které nejméně. Já coby skalní fanoušek reprezentoval spíše to „nejvíce“. Čas od času na nás pak padl stín nenápadné okolojdoucí postavy v sandálech. S nečitelným výrazem, vyrovnaným i přísným, tam a zpět kráčel Tacuja Jošida, bubeník a zpěvák brutal progového projektu Ruins.
Dříve vystupoval po boku rozličných baskytaristů, posledních cirka dvacet let hraje převážně sám, a to zpravidla pod pseudonymem Ruins Alone. Jeho jednočlenné běsnění mi žel vloni na brněnské Ponavě uniklo, byl jsem příliš znaven po Minimaratonu elektronické hudby, který proběhl den předtím v Ostravě. Teď to bylo podobné: mé zalíbení v experimentální hudbě mě zlákalo opět do Ostravy, tentokrát na Hlukovæ Mystéria. Brno-Ostrava-Brno, poté Brno-Praha-Brno. Autobus, spánkový deficit, pivo… Ale Jošida nyní absolvuje turné s avantgardně-jazzovými Zu, čemuž nešlo říci ne.
Zu obohatili Jošidovo bubnování o tóny barytonového saxofonu a baskytary. Tato kombinace pak ústila v krásně dunivý a hutný zvuk, který místy Jošida protínal kvílivou fistulí či úderně rytmizovaným zpěvem textů ve smyšleném jazyce. Co do hluku se o nejpůsobivější část koncertu postaral saxofonista Luca T. Mai. Při jednom jeho delším sóle jsem měl pocit, jako by mi každý z ostře ječivých i hřmotných tónů prorážel lebku skrznaskrz. Torturou o sobě dal nepřeslechnutelně vědět poté, co na několik skladeb opustil podium. V této části setu hrál Jošida pouze s baskytaristou Massimem Pupillem skladby příslušící repertoáru Ruins. Například píseň Hyderomastgroningem ze stejnojmenného alba, precizně organizovanou i chaotickou současně. Paradoxně znějící přirovnání je zpětně docela příznačné pro celý set RuinsZu. Jakkoli na první pohled chaoticky a nezřízeně do své bicí soupravy Jošida tloukl, vždy skončil hrát unisono přesně jako dvojice kolegů.
Navzdory energickým pohybům zůstala Jošidova tvář s ostrými rysy po celý set stejně soustředěně klidná. Úzkým knírkem a trochu i účesem mi po několika skladbách začal připomínat hlavního hrdinu filmu Perfect Days. Tuto podobnost pak Jošida ještě umocnil po skončení, kdy si publikum vyfotil drobným obstarožním fotoaparátem ne nepodobným tomu, který při sobě filmový protagonista stále nosil. Kráčeje pod posledními červánky vstříc nádraží mě tahle vzpomínka na dokonalé zakončení dne přiváděla k unavenému úsměvu.
RuinsZu (it/jp)
23. 5. 2024 Palác Akropolis, Praha
foto © Kryštof Kočtář
Marek Hadrbolec 05.02.2025
Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.
Vojta Chmelík 03.02.2025
Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...