Viktor Hanačík | Články / Reporty | 28.11.2024
Třetí ročník festivalu elektroakustické hudby a audiovizuálních performancí Sonda se po dvou letech přesunul z brněnského planetária do Studia Marta a kostela Husův sbor. Opustil tak fulldome audio-vizuální formát a otevřel se dobrodružným prolínáním různých forem zvukových umění. A svedl dohromady několik desítek mladých studentů, nadšenců, profesionálů i amatérů několika generací. Akcí podobného okrajového zaměření probíhá v rámci města jen pár, jako Faun nebo Expozice nové hudby.
Sobotní odpoledne přináší sluneční paprsky a probouzející se vzrušení v podzimem ospalé mysli. Na trase mezi zmíněnými lokalitami jsou hned dvě kavárny, Café ART a Kimono, které nabízí skvělou focacciu, dezerty i matchu. Studio Marta je specifický prostor, kde jsou prezentovány většinou projekty studentů JAMU. Komorní, tmavý, podzemní divadelní sál se hodí pro Sondu. Zvědaví návštěvníci i pořadatelé se schází před prvním vystoupením, sklepní bar se studentskými cenami disponuje chleby, vínem i slivovicí. Po úvodním slovu dramaturgů Jiřího Suchánka a Jana Lichého přibíhá do hlediště kamarád s tím, „že laťka je po předchozím ročníku vysoko“, a má pravdu, v hlavě mi probleskne vzpomínka nejen na úžasně intenzivní výstup srbské hudebnice Svetlany Maraš.
DÝCHAJÍCÍ AKORDEON
To už se světlo v sále tlumí a objevuje se překvapení letošního ročníku, mladá belgická akordeonistka a skladatelka Suzan Peeters a její fenomenální hra se širokou škálou témbrů, textur a emocí. Většinu setu odehraje se zavřenými víčky, zkoumá akustické spektrum až na samý okraj možností, nástroj v jejích rukách disponuje organickým, až neklidným carpenterovským chvěním. Působivé jsou nekonvenční, pro mnohé nikdy neslyšené techniky a masážní přístroj na chodidla přetvořený na pedál, díky jehož vibracím akordeon podivně, zvláštně muzikálně rezonuje a koresponduje s dramatickým výrazem Peeters. Elektronické efekty dodávají vystoupení strašidelnou intenzitu. Cítím úžas, dotek, vcítění. Vše doprovází obrazové smyčky Adama Smolka z jeho vlastnoručního obvodu s vizuálním oscilátorem. Vizuál se sladí s hudbou až po pár minutách a zvukový vrchol nastává už v polovině vystoupení, i tak jde o silný moment letošní Sondy.
Ne úplně příjemnou AI audiovizuální lahůdku představuje fixed media projekce od kolektivu Spime.Im, o jehož reputaci svědčí projekt pro tokijskou edici festivalu MUTEK. Pásmo doplněné o místy hutně pulzující postklubový zvuk, syntetická crescenda a IDM rytmické mutace útočící na divákovi smysly prostřednictvím agresivních obrazů týkajících se konzumerismu, dystopických vizí a vojenského terorismu představilo inovativní náhled na výpočetní sílu AI. Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků. A škoda, že se nepodařilo uskutečnit v kontextu živého, interaktivního live setu.
TEXTURÁLNÍ MŠE
Otřesen a udivený se přesouvám, procházka na mrazivém listopadovém vzduchu přijde vhod. Poprvé vidím interiér funkcionalistického kostela Husova sboru, stavěného podle návrhu Jana Víška z konce dvacátých let, jednoho z prvních svého druhu v Evropě. Uvnitř dřevěné lavice, modře malovaná stěna za oltářem s obrazem Kristova kázání na hoře a podsvícené listy květin tvořící stíny na stropu. Australská skladatelka Jasmine Guffond a klarinetista Kai Fagaschinski v kontrastu s obrazy prezentují meditativní vystoupení na míru: minimalismus, nenápadný dronální let dechem klarinetisty a synťákových ploch natažených k nekonečnu. Po Spime.Im spíše uspávající a zklidňující, připravující na závěrečné vystoupení německého mistra rozostřených abstraktních ploch Jana Jelinka, jehož bohatá diskografie se táhne přes dvě dekády.
Doprovodná světla zhasnou a zůstane jen lampa nad stolem osvětlující setup poskládaný z mixu, kapesních retropřehrávačů, mikrosampleru a modulárního efektoru. Introspektivní atmosféra nás přibližuje k sobě samým. Set se nese v duchu texturálního minimalismu a granulárního procesovaní vzorků z kazetových pásek i digitálních zdrojů, místy až delikátně křehkých, jindy plochých terénních nahrávek, subtilních hlasů. Kvadrofonní zvuk a akustika nabízí mocný proud, který místy stimuluje, jindy redukuje myšlenky na samotné jádro. Usebrané bytí a meditace. Jak se pasáže opakují, akcelerují a zpomalují, dosáhne zvuk retrogradující nadčasové kvality. „Zvláštní, jak používáme nejmodernější technologie k primitivním rytmům,“ pronese kamarád, když mezi stěnami kostela doznívá zvuk do ticha a já pociťuju cosi sakrálního, přesahujícího. Po posledním echu následuje dlouhý potlesk a pak se návštěvníci seběhnou k vinylům a aby si prohlédli Jelinkovy nástroje.
OZVĚNY PRŮZKUMU
Sonda vzlétla a vydala se na třetí průzkumný let elektroakustickým vesmírem, znovuobjevila významnou architektonickou památku a připomněla zásadní postavu elektronické experimentální scény. Vystoupení spojovala odvaha, nekonvenčnost a průzkum specifických sonických a vizuálních prostor. Navíc oblast inovativních AI filmů a soundtracků tvořených kolektivy se bude nezadržitelně rozvíjet. Festival potvrdil dramaturgickou odvahu, schopnost přivést nekonvenční umělce i zapojit studenty.
Přes slabší momenty v úvodním vystoupení Structure Filipa Dobrockého a nenápadný náčrt potenciálu Jasmine Guffond se jednalo o vydařený ročník, který se kvalitou přiblížil těm předchozím a naznačil další možnosti. Podobné akce jsou u nás výjimečné, jejich podpora není samozřejmostí a nešly by dělat bez fondů a nadšenců. A tak nezbývá než doufat, že horizonty mysli i kultury Brna, stejně jako schopných pořadatelů, zůstanou otevřené.
P. S. Pod hlavičkou Sondy se v prosinci uskuteční laser/zvuková performance Jiřího Suchánka a Petra Bradáčka Critical Level ve Vodojemech Žlutý kopec, které se pomalu stávají novým brněnským hubem s výrazným multižánrovým potenciálem.
Sonda
23. 11. 2024 Studio Marta, Husův sbor, Brno
foto ©
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.