Články / Reporty

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Alžběta Sadílková | Články / Reporty | 28.04.2024

Pražský koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska If I Don‘t Make It I love U na serveru Pitchfork s hodnocením 8.5 vysloužila označení Nejlepší nová hudba. Slova chvály přicházejí i od dalších hudebních kritiků. Česká premiéra kapely, která jinak zřídkakdy opouští hranice rodné Británie, se konala v intimním prostředí žižkovského Puncta, což samo o sobě vypovídá o tom, že si nepotrpí na pompu a okázalá gesta. Totéž platí pro pořádající Jednotu, která se navíc úspěšně vypořádala s nelehkým úkolem výběru vhodného supportu – večer svými lo-fi rozostřenými linkami otevřeli pražští eastworks.

Trio ve složení Jess Hickie-Kallenbach (zpěv), Finlay Clark (kytara) a David Kennedy (bicí) v roce 2018 debutovalo nahrávkou Long Play a o dva roky později navázalo albem Fast Edit. Letošní If I Don‘t Make It I love U je zatím jednou z nejlépe hodnocených desek roku. Tvorbu Still House Plants není jednoduché uchopit, lze ale vnímat určité credo, které skrze ni prozařuje. Zaprvé: na bezostyšné kombinaci žánrů ze zcela odlišných částí spektra, kde se mathrock a garage potkávají s jazzem, industriálem a slowcorem, chvílemi se odklání k soulu a převrací se v punk, není nic nepřirozeného. Zadruhé: oproštění se od očekávaného umocňuje váhu sděleného. A zatřetí: tria oproti početnějším uskupením vynikají možností poskytovat rovnoměrný prostor všem zúčastněným a zároveň publiku umožnit usledovat komunikaci mezi jednotlivými aktéry a jejich nástroji, což zážitek z hudby povyšuje na jinou úroveň.

Právě o třetím bodě se při živém vystoupení bylo možné přesvědčit obzvlášť názorně. Vzájemné propojení, jímž hudebníci disponovali, bylo takřka hmatatelné. Kennedyho freejazzové bicí se s Clarkovou industriální kytarou scházely v těch nejméně očekávaných momentech a společně se soulově laděným přednesem Jess Hickie-Kallenbach, jenž svou naléhavou hloubkou a vážností evokuje například Moor Mother, utvrzovaly přítomné v dojmu, že vystupující mezi sebou hovoří svou vlastní hudební řečí.

Still House Plants svou náladou silně vyzývají k tomu, aby se publikum ponořilo do hudby natolik, že přestane vnímat okolní svět. Ačkoli se při jejich vystoupení nabízelo zavřít oči a nechat se unášet nepředvídatelnými harmoniemi a rytmy, z nichž se některé ani jinak než ve tmě vlastní hlavy pojmout nedají, ochudit se o vizuální vjem by znamenalo poloviční zážitek. Z nahrávek mohou skladby působit ležérně a apaticky, při pohledu na zadumanou soustředěnost, s níž Jess deklamuje každou slabiku a její spoluhráči váží každý tón a úder, je zřejmé, že se nejedná o ledabylé frajerství, ale o palčivou výpověď, v níž hraje svou roli každý zvuk a výraz.

Pokud britské trio v průběhu procesu odhazuje nadbytečná pravidla a vzdává se líbivých formulací, činí tak uvědoměle a z dobrých důvodů.

Info

Still House Plants (uk) + eastworks
25. 4. 2024 Punctum, Praha

foto © Tomáš Kotěšovský

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace