Druhý ročník festivalu elektroakustické hudby a audiovizuálních performancí – Sonda 2023 se letos uskuteční ve dvou termínech a dvou akusticky výjimečných lokacích. První událost – představující unikátní projekt The Virtual Vienna Acousmonium – je sitouvána do prostor vodojemů na Žlutém kopci a to v termínu 3. až 4. listopadu. Druhá, koncepčně navazující na první ročník, proběhne 11. listopadu jako večer koncertů a performancí v prostorách Hvězdárny a planetária Brno.
Dramaturgie letošního ročníku festivalu Sonda, kterou spoluvytvářejí Jan Lichý a Jiří Suchánek, nabízí dobrodružnou cestu, odhalující publiku nová teritoria zvukových krajin experimentální a elektroakustické hudby, live electronics, audiovizuálních performancí i sound artu a objevuje v nich nečekaná a podmanivá zákoutí. Představuje práce umělců, kteří ve své tvorbě netradičním způsobem kombinují médium zvuku, světla a pohyblivého obrazu. Kromě uvedení mezinárodně etablovaných hudebníků poskytuje Sonda prostor i pro prezentaci nastupující generace multimediálních, světelných a zvukových umělců pocházející z lokální scény. Mnohá díla vznikají speciálně na míru festivalu jako součást ničím neomezené spolupráce napříč různými disciplínami.
Program koncertů a audiovizuálních performancí, který se odehraje v sobotu 11. listopadu je situován do prostor Hvězdárny a planetária Brno. Zde se představí v Irsku usazený britský solitér experimentální scény Richard Skelton, jehož naléhavé drony umocněné architekturou planetária slibují silný imerzivní zážitek. Maďarský producent Roland Nagy přiveze pod pseudonymem Fausto Mercier dekonstruovaný postklubový sound doplněný kombinací klasické a celokopulové (fulldome) projekce, zatímco srbská umělkyně a skladatelka Svetlana Maraš nabídne zcela opačný koncept a vtáhne publikum do světa elektroakustické hudby s minimem vizuálních vjemů. Hutnou porci rytmické syntézy rozšířené o živé bicí s audio reaktivní videoprojekcí naservíruje britská dvojice Church Andrews & Matt Davies, a originální (v původním nerozmělněném smyslu slova) vystoupení bude na diváky čekat v podání amerického skladatele a performera Douglase McCauslanda. Ten na festivalu představí novou 4kanálovou AV show Entanglement, ve které pomocí senzorické rukavice ovládá zvukové a vizuální vrstvy.
Festival Sonda je prostorem pro hluboký audiovizuální ponor a experimentální propojení zvuku a obrazu. K tomu je kromě světel využito i celokopulové (fulldome) projekce, kterou Hvězdárna a planetárium Brno nabízí. Program pro vizuální část festivalu na míru vytváří volné seskupení projektu Trychtýř. V rámci něj se setkává, diskutuje a improvizuje skupina novomediálních, post-digitálních umělců s cílem vytvořit vizuální práce pro festival. Ty přesahují ústřední lokaci – sál digitária – a ve formě instalací prostupují širší prostor hvězdárny. Novou zvukovou instalaci Reservoár představí v prostorách exploratoria Jiří Suchánek.
Naprosto výjimečnou částí festivalu, který výše zmiňovanému sobotnímu programu předchází, je prostorově-zvukový projekt The Virtual Vienna Acousmonium. Ten proběhne 3. až 4. listopadu v akusticky unikátních prostorách brněnských vodojemů na Žlutém kopci. Vídeňský skladatel akusmatické hudby Thomas Gorbach zde spolu se svým mexickým kolegou a skladatelem Enriquem Mendozou představí světovou premiéru projektu, který kombinuje 26kanálový audiosystém s otevřenými sluchátky. Návštěvníci budou mít příležitost poslechnout si hudbu ze systému, jenž distribuuje zvuk souběžně do 26 reproduktorů a zároveň sluchátek a dohromady vytváří ojedinělé imerzivní zvukové pole umocněné akustikou rozlehlého vodojemu. Jedná se o umělecký výzkumný projekt, který využívá speciální konfiguraci reproduktorů a sluchátek, aby zpochybnil a zároveň rozšířil schopnost akusticko-prostorového vnímání. Díky jedinečnému spojení technologie a zvuku nabídne novou dimenzi poslechového zážitku.
Hudba čtyř autorů je připravena přímo pro tento reprodukční systém a mimo Thomase Gorbache zazní skladby od Annette Vande Gorne, Enrique Mendozy a od vynálezce akusmonia a světového průkopníka prostorové akusmatické hudby Françoise Baylea.
redakce 14.11.2024
Třicátý ročník královéhradeckého festivalu přivítá i Fontaines D.C. nebo Slipknot.
redakce 14.11.2024
Druhá zastávka série odehrávající se v sakrálních stavbách přiveze dva interprety experimentující s kytarou jako komplexním nástrojem pro tvorbu zvuku.
redakce 14.11.2024
Ment se zaměřuje na podporu nových talentů a vytváření příležitostí pro networking v rámci hudebního průmyslu.
redakce 13.11.2024
Festival Next otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu audiovizuálny umelec Robert Henke s dielom CBM 8032 AV.
redakce 11.11.2024
Hlavní myšlenkou je zvýšit povědomí o nových, mladých, progresivních kapelách a zajímavých projektech domácí hudební scény.
redakce 10.11.2024
Fontaines D.C. je jedna z mála mladých gitaroviek, ktorá dokáže vypredávať desaťtisícové haly a byť headlinerom veľkých festivalov.
redakce 09.11.2024
V polovině října se v Ostravě konala valná hromada České asociace festivalů, která sdružuje významné festivaly živého umění napříč uměleckými disciplínami.
redakce 08.11.2024
Tradiční stoner, psychedelic rock a doom metal stále tvoří základ, ale po loňském úspěchu s moderními subžánry se podnik posouvá dál i tímto směrem.
redakce 07.11.2024
Během prvních tří dnů festival nabídne program ve městech Barcelos, Famalicão a Guimarães, čímž se rozšíří i do širšího okolí.
redakce 01.11.2024
Vedle již oznámených vystoupení přidává nyní festival Prague Sounds dvě vzpomínkové akce.