Maria Pyatkina | Články / Reporty | 15.03.2023
Když si pouštím novou desku Warhause Ha Ha Heartbreak, často přeskakuju otevírací skladbu Open Window. Byl to pilotní singl, uhrančivý, hluboký, ale tak dlouhý a opulentní, že mi na rozjezd přijde moc. Proto jdu rovnou na druhou, lehkou a nostalgickou When I Am With You. Právě tou zahájil svoje vystoupení v pražské Lucerně Belgičan Maarten Devoldere s kapelou a bylo po všem.
„When I am with you, it turns out to be all different. When I am with you, it’s alright.” Nebylo třeba se nijak zvlášť nalazovat, žádný alkohol mi v ruce ani v krvi nechyběl. Jsem zamilovaná. Tady se můj vnitřní pocit hned vyprostil: zhudebnil se, zhmotnil, proměnil se na zvuky strun, barvy reflektorů, hlasy, košile bez rukávů a rozcuchané vlasy. Následně přišla písnička o „falešných idolech”, hopsavá a napínavá Desire. Když se její svůdná melodie na okamžik zastavila a hlasy potáhly „Ooh, desire, go easy on me“, pod koženými kozačkami se mi rozběhla husí kůže. Jsem odpojená, opojená, celá nasáklá láskou, která není jenom ve mně - je i všude kolem. Holka přede mnou též zpívá každé slovo. Má dlouhé vlasy a rozepnuté horní knoflíky, její černou linkou obtažené oči září pokaždé, když se otočí na svou krátce ostříhanou kamarádku. Kluci stojí někde dál, ale pravidelně je slyším souhlasně pokřikovat a taky zpívat. Páry se tisknou k sobě, ovace sílí s každou skladbou a v určitý moment už podobné vzlykotu nejdou zadržet. Tleskáme a vřískáme několik minut, než nás utne věčně vyrovnaný frontman: „Musím vám něco říct. Takhle vítaní se necítíme ani doma u vlastních matek. Děkujeme.”
Bylo to fakt zvláštní. Čekala jsem dobrý koncert, ale tuhle bezbřehou sdílenou radost - ne. Hudba Warhaus je pro melancholické mileniály, pro citlivé, ale zdrženlivé. Kam se rozpustila ta niterná, démonická vášeň? Je to lehkostí nových písniček? Dobře ozvláštněnou a vygradovanou show? Skvělým výkonem hudebníků? Na vše ano. Kapela sestávala z lidí, co spolu s Maartenem Devolderem nejen pracovali na nové desce, ale pracují už léta i v rámci kapely Balthazar, které Devoldere vévodí spolu s dalším frontmanem Jintem Deprezem. Po Maartenově levici obklopený nástroji seděl s pokorným výrazem Tijs Delbeke, šikovný multiinstrumentalista, který před několika lety v Balthazar vystřídal houslistku Patricii Vanneste. Po pravici měl frontman „architekta belgického popu” Jaspera Maekelberga, producenta posledních desek Balthazar, Warhaus a dalších belgických projektů, který křesal z kytary zrnité zvuky nebo opojeně kroutil čudlíky. I bubeník Michiel Balcaen tu dostal větší prostor na srandy a kličkování, než obvykle mívá v domovské kapele. Sehraná parta etablovaných muzikantů tak svému vystoupení možná nevědomky nadělila jakýsi rodinný rozměr.
fotogalerii z koncertu najdete tu
Ale je to i mnou. Sleduju, jak zpod kudrn smrtelně vážného Devoldereho poblyskává náušnice, a vzpomínám si, jak mi zde v backstagi čtyři roky zpátky v rámci rozhovoru vyprávěl trapné nesmysly. Vzpomínám, jak ten samý večer Jasper Maekelberg se sólo projektem Faces on TV předskakoval Balthazar a zmítal se na kulaté stagi jako zajíček Duracell. Jak o rok později přišel na rozhovor do malostranského Café Savoy přesně na minutu a s velkou pokorou a empatií vyprávěl o své práci. Vzpomínám na loňský koncert Balthazar na Metronomu, kvůli kterému jsem se na festival vůbec vydala. I navzdory brzkému slotu a šílenému bahnu na ně došlo hodně lidí, dnešní Lucerna byla vyprodaná. „Vůbec jsme to nečekali,” zdá se, že upřímně sděluje Devoldere, a skrze jeho věčně odtažitý výraz prosvítá trocha radosti. Po jeho krásných rozchodových písničkách se nikomu nechce odcházet.
Warhaus (be) + Noonzy (be)
13. 3. 2023 Lucerna Music Bar, Praha
foto © Olga Staňková
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.