Články / Rozhovory

Jakub Nový (Prague Music Week): Velkou mezeru vidím ve vzdělávání

Jakub Nový (Prague Music Week): Velkou mezeru vidím ve vzdělávání

redakce | Články / Rozhovory | 30.09.2024

Prague Music Week přivítá návštěvníky bohatým programem, který zahrnuje koncerty českých i zahraničních kapel. Součástí bude také konference s panely, prezentacemi a workshopy, kde se budou probírat aktuální témata hudebního průmyslu. Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel Jakub Nový nám o tom řekl více.


První ročník se oznamoval poměrně pozdě, tenhle rok už jste měli mnohem víc času na jeho propagaci i přípravu. Jak hodnotíte minulý ročník a jaké novinky přinese ten letošní?
Prague Music Week navazuje na konferenci Nouvelle Prague. Konferenční část jsme v minulém roce rozšířili o veletrh a nabídli i pestřejší paletu workshopů – například songwriting. Letos jsme upustili od klasického showcase koncertu, ale přišli jsme s konceptem Prague Music Week Pass, který nabízí publiku možnost navštívit více koncertů různých žánrů od různých pořadatelů.

Podtitul „All You Need Is Music… And Money!” působí, jako byste zaměstnali obchodníka z korporátu, ale cílíte na profesionály a fanoušky, dost citlivou bublinu…
Kromě samotné hudby a umění je v hudebním sektoru velké téma financování a peníze. Každý pořadatel nebo umělec řeší náklady na uspořádání koncertu, festivalu nebo vydání nahrávek. Zároveň tyto události jsou často zajímavé pro firmy a zmíněné korporáty, které je využívají ke své propagaci. Cílem letošního Prague Music Week je více propojit tyto světy – ukázat potřeby všech aktérů a pojmenovat možnosti spolupráce tak, aby obě strany byly spokojené. V panelových diskusích budeme taky poukazovat na dopady hudby na společnost – přínos do rozpočtu České republiky a podobně.

Co scéna potřebuje kromě peněz?
Velkou mezeru vidím ve vzdělávání. Konzervatoře i umělecké vysoké školy by měly více reflektovat producentské obory, produkci nahrávání a další segmenty, které mají na školách na západ od našich hranic. Zároveň by si větší pozornost zasloužila témata jako finanční gramotnost nebo autorské právo a práce s ním. Pomohlo by to mladým umělcům, manažerům a vydavatelům v další kariéře a konkurenceschopnosti. S tím souvisí i celkové mapování hudebního sektoru, dopady právě vzdělávání, ekonomických multiplikačních efektů i sociálních dopadů. To by pomohlo podnikatelům v hudbě – umělcům, pořadatelům, manažerům i technickým profesím –, ale i státu v nastolení další vize a posílení kulturních a kreativních sektorů. Česká republika má nevyužitý potenciál.

Z Národního domu na Smíchově a Futurum Music Baru se letos přesouváte do větších prostor Výstaviště. Souvisí to s očekáváním většího počtu návštěvníků?
Spolupráce s Výstavištěm se nám osvědčila při posledním ročníku Nouvelle Prague. Národní dům na Smíchově má krásné reprezentativní místnosti, ale pro potřeby veletrhu i konference je Výstaviště vhodnější. Věříme, že Prague Music Weeku se zúčastní více delegátů a budou se tam cítit skvěle.

Koncertní část tedy proběhne jinde než konferenční, mluvíte o site-specific po celé Praze, na jakých místech se bude hrát?
Spolupracujeme s řadou promotérů a klubů – zmíním Rock Café, Malostranskou Besedu, Jazz Dock, Café V lese, Archu+ nebo třeba Klubovnu, MeetFactory. Doporučuji sledovat náš web, kde najdou kompletní soupis, kam se s Prague Music Week Passem dostanou.

Na jaký koncert se těšíte vy osobně?
Zajímavých koncertů bude dost, mě zaujali američtí Starset, kteří zahrají 1. listopadu v Arše.


Všimli jsme si rozdělení na konference a veletrh – co si pod tím máme představit? Bude program určený běžným návštěvníkům nebo spíše zaměřený na hudební profesionály?
Konference a veletrh budou probíhat paralelně, takže návštěvníkům panelových diskusí doporučuji podívat se i na veletrh, kde se budou prezentovat technické firmy, ale stánek zde bude mít i právní kancelář, která se zaměřuje na autorské právo. Záběr bude opravdu široký a své si zde najdou návštěvníci ze všech úrovní hudebního sektoru.

Mezi ohlášenými řečníky vidím třeba Jamese Minora, viceprezidenta hudebního festivalu SXSW, jak jste se k němu dostali? Jaká další jména z konferenčního programu nabídnete?
Návštěva Jamese Minora je zásluha našeho ředitele Marka Vohralíka, který se s Jamesem setkal na SXSW, kde reprezentoval festival Let It Roll. Pozval ho a máme obrovskou radost, že James souhlasil s účastí na několika panelech, protože jeho znalosti určitě inspirují další pořadatele. Z tuzemských řečníků můžu zmínit třeba hudebníka Davida Kollera, pořadatelku a manažerku Lucii Hájkovou, ředitele Rock for People Michala Thomese, expertku na kulturní průmysly Terezu Raabovou nebo Antotnína Milatu z agentury RedHead.

Kromě práce na PMW jste předsedou České obce hudební, organizace, která během a po pandemii byla poměrně aktivní, v poslední době o ní ale není příliš slyšet. Můžete poukázat na nějaké její aktivity?
S Českou obcí hudební se teď věnujeme více výzkumu v oblasti exportu tuzemské hudby, ve spolupráci se SoundCzech a Univerzitou Palackého v Olomouci. Také jsme zapojeni do výzkumu vydavatelské činnosti, ten je zas veden pod hlavičkou NIPOS. K tomu, abychom mohli sjednocovat hudební sektor, potřebujeme data, proto se teď věnujeme zejména tomuto. Věřím, že tato činnost společně s konferencemi, jako je právě Prague Music Week, pomůže k osvětě mezi hudebníky a pořadateli a k celkovému progresu v oblasti hudebního sektoru u nás.

Info

Prague Music Week
29. 10. – 2. 11. 2024 Praha
web

foto © se svolením Jakuba Nového

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace