Články / Reporty

Vytržení z halucinace (Blues for the Redsun + Year of the Cobra)

Vytržení z halucinace (Blues for the Redsun + Year of the Cobra)

Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 13.09.2023

Patetická moudra slyší jen málokdo rád, nicméně výrok „méně je někdy více“ přesně vystihuje sety kapel, které zahrály v brněnském Kabinetu Múz. U tuzemských Blues for the Redsun se toto „méně“ přetavilo ve „více“ tím způsobem, že skromný počet zahraných skladeb i not vyústil v monolit ohlušujícího a velmi vtahujícího zvuku. „Méně“ amerických Year of the Cobra se pak týká počtu členů kapely, dvou, což s sebou neslo „více“ semknutý a přítomný dojem ve vzájemné chemii jak mezi muzikanty, tak v komunikaci s publikem.

Před začátkem koncertu jeden člen Blues for the Redsun pověděl zvukaři, že se nemá bát hojně používat mlhostroj. A hustá mlha skutečně během setu několikrát muzikanty zcela pohltila. Pohlceni ovšem byli i posluchači. Když někdo v souvislosti s koncertem řekne, že se hudba „slila do koule hluku“, povětšinou to myslí jako výtku. Zde šlo patrně o záměr a výsledek byl velmi intenzivní. Koule hluku se rozvalila s prvním úderem bicích a narazila do posluchačů, co jí stáli v cestě. A drtila jim těla celých třicet minut. Popravdě nevadilo by, kdyby kapela hrála dvakrát tak dlouho.

Ačkoli název BFTR odkazuje ke stejnojmennému albu Kyuss, s jejich zvukem nemají mnoho společného. Hudba v sobě originálně slučuje spíše temně pomalé riffy dávající vzpomenout sludge či doom metal a útočnou krabičkovou elektroniku typickou pro drone i noise, přičemž těmto žánrům zpravidla sluší delší koncerty. Na svých nahrávkách si BFTR pohrávají s narkotickou tematikou a jejich set skutečně měl halucinační účinek. Mlha, tma, nejasné předěly mezi skladbami zapříčiňující časovou dezorientaci, ale též křičivé vokály, které šlo na pozadí dunivých kytar a kvílící elektroniky spíše tušit než jasně slyšet. Právě tím se ovšem přiblížily dojmu zvukové halucinace, čehosi chimérického, ozývajícího se odjinud.

Onu pomalu se otáčející mohutnou kouli zvuku pak Year of the Cobra sice krapet zmenšili, ale zato roztočili. Emancipovaná rytmická sekce prostor prosytila energičtější a přímočařejší muzikou, jež vytrhla z předešlé hlukové halucinace. Agresivní baskytarové riffy zdárně korespondovaly s gestickým a jaksi rozmáchlým způsobem hraní bubeníka Johanese Barrysmithe, do čehož byl étericky zastřený vokál baskytaristky Amy Tung Barrysmith příjemným kontrastem. Stage tonula v červeném světle, bubeník se smál a ticho mezi údernými skladbami zaplňoval úsměvnými průpovídkami, vše působilo semknutě a poctivě, ale…

Jako by oproti BFTR postrádali co do originality. Jistě, show to byla živelná a důrazná, ale vůči tuzemské formaci se Year of the Cobra zdáli mít méně zřetelnou a osobitou tvář. Před lety Blues for the Redsun v Brně otevírali akci Doom over Brno, a i tehdy nasadili následujícím skupinám laťku dost vysoko. Takže to uzavřeme s tím, že méně je někdy více a hrát první neznamená být nutně „slabší“.

Info

Year of the Cobra (us) + Blues for the Redsun
12. 9. 2023 Kabinet múz, Brno

foto © Jan Svora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace