Články / Reporty

Žádná planeta B (King Gizzard & The Lizard Wizard)

Žádná planeta B (King Gizzard & The Lizard Wizard)

Tomáš Hambálek | Články / Reporty | 15.03.2023

Vyprodaný a vydýchaný Velký sál Lucerny zažil dvě kapely v excelentní formě, byl to jeden ze vzácných večerů, kde nehraje prvně tým z planety B a později Áčko. Největším negativem tak byla fronta táhnoucí se daleko na Štěpánskou. O horším zvuku na balkonech a nepříjemném vedru ví každý, kdo zažil sold out Lucernu, na druhou stranu tempo, jakým návštěvníci protékali dovnitř, nebylo zrovna vražedné. Možná by to příště chtělo více pořadatelského zajištění.

Méně známí Britové Los Bitchos byli tak dobří, že se stíral kvalitativní rozdíl mezi předkapelou a hlavní hvězdou. Jejich instrumentální hudba vycházející z latinsko-amerického stylu cumbia byla přijata nadšeně, tedy těmi, kteří se dostali do sálu už na osmou. Začínalo se přesně a třicet minut čistého hraní trvalo pocitově příliš krátce. Radost Los Bitchos z hudby byla nakažlivá, synchronizované skákání nebo osobitý „tanec rukou“ nebyly díky charismatickému podání cringe, ale cute. Vrchol v podobě songu The Link Is About to Die si vysloužil ovace srovnatelné se začátkem setu King Gizzard & The Lizard Wizard.

Momentálně šestičlenná australská skupina je jednou z nejplodnějších naší doby. Minulý rok vydali pět alb a celkově jich stihli natočit přes dvacet, a to se bavíme jen o studiových nahrávkách. Jejich stylový rozptyl by pohltil několik galaxií; psychedelické plochy mohou evokovat šedesátá léta, ale dovedou i přitvrdit do thrash metalu a zjemnit do surf rocku. Tenhle rozmach zrcadlila i skladba publika: hipsteři, starší fandové progresivního rocku, členové tuzemských indie kapel a pestrobarevně oblečení Australani s nafukovacím krokodýlem stáli nekonečné fronty na pivo bok po boku.


fotogalerii z koncertu najdete zde

Brány vnímaní začala odemykat úvodní skladba Doom City a King Gizzard nepolevili až do konce. Při pohledu do publika měla spousta návštěvníků zornice jako černé talíře a pravděpodobně za to nemohla jenom psychedelické projekce ve stylu windows xp media player. Zpěvák Stu Mackenzie toho moc nenamluvil, i když zavtipkoval, že by jeho akcentu stejně nikdo nerozuměl. První, tvrdší část setu oddělilo bubenické sólo, během kterého většina kapely nakrátko opustila podium, následovaly písničky z thrashové desky Infest the Rats' Nest. Došlo na poslední crowd surfing a circle pit, protože po Planet B koncert zjemnil a songy na sebe plynule navazovaly až do závěrečné Iron Lung.

Devítiminutový opus z loňské desky Ice, Death, Planets, Lungs, Mushrooms and Lava se na konec perfektně hodil, protože King Gizzard v něm ještě jednou předvedli všechny své přednosti. Skladba je chvíli tvrdá, chvíli jemná, dává prostor na jamování, obsahuje chytlavou melodii a sóla, která smývají poslední zbytky make-upu z obličejů. Vokální part Ambrose Kennyho-Smithe byl sebejistou tečkou, přidávat nebylo proč.

Velká popularita King Gizzard & The Lizard Wizard je trochu záhadou vzhledem k tomu, jak komplikovanou a proměnlivou hudbu hrají. Možná je to tím, že si našli vlastní cestu a lidi je následují. Jeden nikdy neví, s čím přijdou příště.

Info

King Gizzard & The Lizard Wizard (au) + Los Bitchos (uk)
12. 3. 2023 Lucerna - Velký sál, Praha

foto © Jakub Václavek

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace