Články / Reporty

Zaříkávání skrze kvílení kytar (The Sweet Release of Death)

Zaříkávání skrze kvílení kytar (The Sweet Release of Death)

David Stoklas | Články / Reporty | 13.07.2022

Struny se chvěly tak intenzivně, že to staré zdi se zbytky omítky v karlínských kasárnách muselo fyzicky bolet. The Sweet Release of Death, děti rotterdamského undergroundu, překlápějí hluk do spektáklu, kdy je škoda mít špunty v uších a nechávat si ujít byť jen nějakou část spektra nabízených zvukových frekvencí.

Předkapela – sinks. Nemohlo se tu objevit nic jiného než toto známé brněnské trio. Agresivní kytary, chtěná zpětná vazba, roztančená basa, jemný hlas, recitál, ale většinou bordel a křik. Nabízela se i soutěž, kdo nechá na nástrojích více krve. Sinks na sobě nedali znát ani špetku ospravedlnitelné únavy, přece jen se zrovna vrátili z evropské šňůry, kde se mimo jiné potkali na koncertě v Rotterdamu i s holandskou trojicí, s níž dle úsměvů nad předkoncertním pivem navázali vřelý vztah.

Narodíš se a pak zemřeš. Něco mezi tím se samozřejmě děje, ale většinou nad tím nemáš moc kontrolu, a když náhodou ano, tak si ten výjimečný okamžik užij a dobře zapamatuj. Nějak takhle o The Sweet Release of Death a jejich poselstvích mluví label Subroutine. Existenciální texty se krásně mísí do řevu nástrojů, možná dobře, že naživo podobným kapelám je rozumět občas velmi obtížně. Pak by to bylo na provaz. Ve skladbě Sway z poslední desky Alicia Bretón Ferrer řečnicky hřímala: „Who I am, Who I am?“ Doufám, že až se to dozví, tak se o to podělí. Nejistota je schovaná v hluku nástrojů, jejichž signál je natisíckrát emulovaný krabičkami, většinou zbastlenými doma na koleni.

Výhodou The Sweet Release of Death je, že se neztrácejí v souhře ani sami v sobě. Aliciin zpěv povětšinou pluje skrz, kličkuje mezi cválajícími bubny, dost často evokuje zaříkávací rituál, co ve správných chvílích přechází ve vysoký křik smrtonošky. Střídali se, jestli dělá větší humbuk overdrivovaná basa nebo kytara s prstokladem někde hodně daleko za dvanáctým pražcem. Důkazem lidství, schovaným za úzkostnou náladu hudby, budiž i drobná nesnáz v úvodu skladby Sick Girl. „I’ve fucked up,“ omlouval se se smíchem Martijn. Vůbec, bylo to skvělý.

Info

The Sweet Release of Death (nl) + The Sinks
12. 7. 2022 Kasárna Karlín, Praha

foto © se svolením The Sweet Release of Death

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace