Marek Hadrbolec | Články / Reporty | 25.04.2024
Krok po kroku. Atmosférou naplněný black metal přitahuje posluchače jako střed černé díry. Pomalu, píseň po písni, bez šance se vymanit. Další salva blastbeatů, další krok černých siluet blíž k pódiu. A v centru všeho jsou ukrajinští White Ward.
Jejich hudba se rozpíná a objímá všechny přítomné. Na více než hodinu vytlačují White Ward myšlenky na cokoliv jiného pryč ze sálu. Stejně snadno, jako skladby vyplňují prostor, vyplňuje i kapela svůj hrací čas. Temný žalozpěv nad ztrátou lidskosti doplňuje melancholickými mezihrami a progresivnější kytarou. Přestože zní pro White Ward typický saxofon dnes jen ze samplů, působí prodlevy vyplněné jeho tesknými tóny přirozeně. A díky tomu, že se míra tlaku a tempo proměňují v přirozených vlnách, vyhýbá se čtveřice nástrahám stereotypu a nudy.
Ostré bzučení kytary a agresivní bicí doprovází freneticky blikající stroboskop, v intermezzu hudebníky zahalí hřejivě modré a žluté reflektory. Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru. Naopak zvuk je zcela reálný, vytříbený, zaslechnout v běsnění nástrojů zabručení basové struny je radost.
Zatímco saxofon zní pouze ze záznamu, druhá kytara předkapely Three Eyes of The void odehrála celý set z úkrytu za jedním z bílých sloupů. Kytaristy si někteří posluchači až do konce setu nevšimli, přesto hrála spolupráce kytar v atmosferickém blacku polsko-ukrajinské sestavy zásadní roli. Právě melodické kytarové linky ozvláštnily přímočarý set. Ten sice nedosahoval nápaditosti headlinera, k nastolení správné nálady ale postačil.
Když se Three Eyes of the Void poprvé vydali do blastbeatového sprintu, působilo to, že bubeník a silně nazvučený kopák zůstávají o půl doby dozadu. Při dalším zrychlení už ale paličky rozmetaly nejistotu a vše do sebe zapadlo. Nic nového ve světě metalu, přesto byla hlavním dojmem na konci setu spokojenost.
Vystoupení White Ward předcházelo několik minut, kdy nervózně působící kapela posedávala na pódiu a čekala, až někdo mávne startovním praporkem. S prvními tóny se ale proměňuje v sebejisté médium, skrze které proudí ven pečlivě vystavěná metalová bouře. Bouře, která zvedá nad hlavy publika ukrajinskou vlajku a která končí dlouhým hromobitím potlesku.
foto © Marek Hadrbolec
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.