Timon Láska | Články / Reporty | 06.02.2024
Forum Karlín se znovu zahalilo do černé. Ve vyprodaném prostoru se představila přední britská jména současného metalcoru Architects a jejich dlouholetí, žánrově blízcí a koncertní spolupracovníci While She Sleeps. Bok po boku tu vystoupili už v roce 2018. Zatímco tehdy se funkce „třetího do party“ ujali melodicky hardcoroví Counterparts, v neděli otevřelo večer liverpoolské progresivní uskupení Loathe.
Metalcore vznikl na pomezí 80. a 90. let jako žánrová fúze kombinující metalové formální techniky s energičností a rytmickými strukturami hardcore-punku, jeho stavebními prvky jsou časté rytmické breakdowny a rozmanité vokály, přecházející od growlu k čistému zpěvu. Punkové motivy, převážně ty ovlivněné ostrovní scénou, se společensko-kritickými texty tvoří bohatou a neustále se vyvíjející metalovou odnož. U nás se těší enormní popularitě a místní fanoušci své oblíbence umí náležitě ocenit.
Z původní sestavy, která brightonské Architects zakládala, najdeme v té současné pouze bubeníka Dana Searla. Jeho bratr a spoluzakladatel Tom v roce 2016 zemřel v pouhých osmadvaceti letech, kdyý posledním songem, který nestihl dopsat, je zároveň jejich nejznámější Doomsday. Kapela mu skladbu s textem „říkají, že ti dobří umřou mladí“ věnovala a stále dokazuje, že se přes jeho smrt dokázala přenést a vydat tři znamenité desky. V rámci metalcoru jsou Architects legendami s mimořádným vlivem na současné kapely, a to včetně předskokanů Loathe, kteří tohle naživo explicitně potvrdili ústy frontmana Kadeema France.
V jedinečně intimních textech Architects reagují na společenská témata, křehkost a dočasnost života a v poslední době i nežádoucí přítomnost člověka na planetě. Kritické vokály Sama Cartera nejsilněji rezonovaly na albech All Our Gods Have Abandoned Us a také For Those That Wish to Exist, ze kterého sestávala víc než polovina aktuálního setlistu. Oproti ranému chaotičtějšímu zvuku dnes akcentují instrumentální vyváženost a precizní rovnováhu mezi klidnými a zběsilými polohami, které jsou pro současný metalcore charakteristické.
Do Prahy si Architects kromě zvukově i rytmicky vyšperkovaného, více než devadesátiminutového vystoupení přivezli také spektakulární vizuální doprovod. Tomu dominovaly dystopické animace na dvou širokých obrazovkách vyvýšené stage, které podpořila pečlivá světelná podívaná plná ostrých barev a stroboskopů. Bylo cítit, že technická preciznost je pro Architects stěžejní, v některých chvílích se od ní ale hudebníci nezvládli oprostit a hudební projev působil až příliš stroze. Většině lidí to příliš nevadilo, nasazení davu při skladbách méně známých (Gravedigger) i populárních (kromě zmíněného Doomsday i přídavkové Animals) bylo cítit daleko za hranice Fora.
Vystoupení While She Sleeps působilo více syrově a nekompromisně. Jejich třičtvrtěhodinový set se nesl ve znamení agresivních kytarových riffů s ostrými prvky zkreslení a elektronickou produkcí v pozadí, tedy trendu, kterému jde žánr v posledních letech hodně naproti. Dynamický projev ale kolísal díky horšímu ozvučení, kdy se vokály Lawrence Taylora a Mata Welshe ztrácely na své typické ráznosti.
Zatímco Architects se tu představili před pěti lety, While She Sleeps se k nám vrací častěji: v roce 2019 se zhostili jedné z headlinerských rolí na táborském Mighty Sounds, o tři roky později se představili jako předskokani Parkway Drive. Není se čemu divit: fanoušci While She Sleeps milují a kapela jim lásku opětuje, a to i přesto, že reakce na jejich předskakování Architects byly vlažné. Nahradili totiž vycházející a na Grammy nominované Spiritbox, kteří tuzemskou zastávku na turné vynechali kvůli účasti na galavečeru prestižních cen.
I přes nekonzistentní kvalitu zvuku zažilo vyprodané Forum Karlín jeden z nejlepších metalových koncertů za posledních pár měsíců, obě kapely navíc již znají datum dalších českých vystoupení: Architects se v srpnu objeví na Brutal Assault, While She Sleeps zase na stále populárnějším FajtFestu.
Architects (uk) + While She Sleeps (uk) + Loathe (uk)
4. 2. 2024 Forum Karlín, Praha
foto © Nina Vocelová
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...