Filip Peloušek | Články / Reporty | 04.03.2024
Jak vystihnout koncert, který nemá jeden, ale rovnou deset vrcholů? Ani po několika hodinách jsem nenacházel vhodná slova. Fvck_Kvlt a Dušan Vlk, s celou smečkou kolem sebe, unesli pražský klub a udělali z něj vlastní planetu. Planetu punku, rapu, ale taky aktivismu, vymezení a zároveň místo, kde se každý může cítit jakou součást něčeho většího.
Zkusím to popořádku. Už dvě hodiny před začátkem sedím v přízemním baru Akropole, kde několik jedinců zkouší štěstí a poptává lístky na beznadějně vyprodanou akci ze série Pulz. Zájem je obrovský, bude to velké, říkám si. Denis začíná bez váhání Skurvenskem, kdyby snad někdo pochyboval, o co dneska půjde. Rychle se celým sálem rozjíždí tanec volně přecházející do poga. Rameno o rameno, loket o loket, mezi songy se všichni objímáme. Fvck_Kvlt společně s Parisem neúprosně diktují tempo. Stop. Denis zve zástupce Kolektivu 115, přes celé podium je rychle roztažen transparent „Praha je a bude feministická“. Následuje krátké, rapovou dikcí pronášené pozvání na protidemonstraci namířenou proti Hnutí pro život, prosazující omezení potratů a dalších reprodukčních práv. Lepší svět je možný, jen se o něj musíme zasadit.
Další vrchol, který si tetuju do paměti, přichází vzápětí. Denis usedá za připravené piano a přichází komorní verze Geiss-Zen a Planéty rýb. Něco tak intimního a silného… Nakonec vše shrnuje po posledním dlouhotrvajícím potlesku a skandování Fvck_Kvltova jména hlas z davu: „Popiči, krásné to bolo, Denis.“
fotogalerii z koncertu najdete tady
Rychle nadechnout se ven, ale jako by vlna vedra stoupala se všemi po schodech nahoru. Vlasy neuschnou, jdu zpátky. Na Dušana Vlka už se držím vzadu. Ne že by chyběla touha nechat se zmasírovat lokty druhých, ale záda vyhlašujou stopku. Ani vedle zvukaře nenechává Dušan s Temným Rudem v klidu jedinou část mého těla, to stejné vidím všude kolem. Během Venezie se míhají vzduchem desítky zapalovačů. Při předposlední Markéta a Karol, když sálem zní „Tento svet neni pre ľudí jak sme my“, publikum nevydrží, exploduje, jinak se to nedá nazvat. Dušan hledí někam dozadu se slzami v očích. „Všichni, kdo něco tvoříte, přeju vám, ať zažijete to, co právě teď já“. Dojetí, klapka.
Na Slovensku je bohužel situace, jaká je. A je důležité se s ní nesmířit, nepřivyknout si, ale naopak se proti tamějším poměrům nejen v kultuře vymezovat. Přizpůsobit se by bylo to nejhorší. A jestli mám hledat hlavní poselství pátečního večera v Akropoli, tak že nikdo není na nic sám. „Bůh je trans, peníze nejsou skutečný a svoboda je možná.“
Fvck_Kvlt + Dušan Vlk
1. 3. 2024 Palác Akropolis, Praha
foto © Minka Dočkalová
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.