Filip Peloušek | Články / Recenze | 05.12.2024
Jestli kdy něco vystihovalo tvorbu STRFKR, tak určitá schizofrenie. Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností, zklamání a vyrovnávání se samotou a nevyhnutelností umírání. Chce se tančit, jen u toho vždy probublává zvláštní melancholie. Poslední album Parallel Realms, přicházející po čtyřech letech od kytarovějšího Future Past Life, tento vyzkoušený recept vytěžuje znovu. Chvílemi zábavně, chvílemi méně.
Sedmá řadovka nepřekvapí a nejvíc dá vzpomenout na Miracle Mile z roku 2013. Příkladem klasického vzorce portlandské party je hned čtvrtá položka na tracklistu, Feelings. Euforický taneční beat okořeněný osmdesátkovými synťáky, jednoduchý návykový refrén a u toho nikdy nekončící boj s vlastní nejistotou: „Feelings / Run and hide away / From each other.“ Podobnou strukturu lze najít na dalších místech (Together Forever nebo Holding On), které šikovně a pro STRFKT typicky mísí chytlavý lo-fi indie pop s nasládlým smutkem.
Na albu je čitelný rukopis producenta Chrise Coadyho (Yeah Yeah Yeahs, TV on the Radio nebo Beach House), jeho produkce ale často svádí k myšlence, jestli něco podobného neslyšel už někde jinde, jen lépe. Nejvíce takto křičí jinak chytlavá Armatron, která pomrkává po Tame Impala tak silně, že by se Kevin Parker začervenal.
Zajímavé momenty ale přicházejí především v druhé polovině stopáže. Temnější ponor v podobě až postpunkového úvodu nabízí nejexperimentálnější Lot of Nice Things, jejíž chladnější zvuk mnohem lépe ladí s textem („I don’t want to waste the energy or effort on a throwaway“). Francouzsky zpívaná Cizzlers zase při využití tanečního groovu netlačí tolik na pilu a přináší trochu jinou, zajímavější tvář STRFKR. Podobně zpátky, ale ještě s výraznější atmosférou, se drží Under Water / In Air, která umožňuje po úvodním kvapíku první nadechnutí.
Parallel Realms nabízí osvědčené postupy, které STRFKR vždycky fungovaly, ale neposouvá je zásadním způsobem nikam dále. Když Hodges v závěrečné sedmiminutové Leaving přemítá „I don’t remember what’s the point of it all / What a let-down, What does it matter / When It’s always just more of the same“, chtělo by se mu přikývnout a říct „pojďme to příště udělat trochu jinak“. Protože vytancovávat se zběsile z trápení nedá věčně.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.