Sára Prostějovská | Články / Recenze | 28.10.2024
Julia-Sophie, producentka s anglofrancouzskými kořeny, na scéně rozhodně není nováčkem. Začínala jako zpěvačka rockové kapely Little Fish, se kterou později také předskakovala na opulentních koncertech Blondie nebo Courtney Love. Z neustálého tlaku velkých vydavatelství se následně rozhodla vykročit, zvolnila tempo s Candy Says, úspěšným DIY elektropopovým triem. Její hudební metamorfóza vyvrcholila trilogií vlastních, melancholií zahalených elektronických EP.
Sólový dlouhohrající debut Forgive Too Slow vydala u Ba Da Bing, nezávislého amerického labelu se základnou v newyorském Brooklynu. Ten v minulosti vsadil kartu na nyní již výrazný a silný hlas Sharon Van Etten, energii prýštící Beirut či podmanivou Julii Holter. Jeho archiv se jen stěží zařazuje do jednoznačných žánrových šuplíků.
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima. Julia-Sophie se rozhodla niternou autobiografií přetavenou v úderné beaty jít naproti sama sobě, vystavit tvář zrcadlu a nic si nenalhávat. Album je upřímnou zpovědí o nevydařených „situationships”, bezhlavém odevzdávání se druhému, o ztrácení se a znovunalézání. Protkávají ho nenaplněné sny, bezútěšná prchavost okamžiku, šílenství zamilovanosti a v neposlední řadě tolikrát skloňovaná péče a něha. Julia-Sophie s přirozeným jemnocitem podchycuje všudypřítomné emoce obklopující poetiku deníkových zápisků a nechává je slyšet sebevědomě a lakonicky.
Vše podtrhuje minimalistický podkres přímočarých melodií, jemuž kontrují výbušné a energické beaty s nečekanou intenzitou. Ty samotné častokrát zastírají hlas Julie-Sophie, jako by váhala, zdali nechat obnažené myšlenky zaznít do prostoru, nebo je raději utopit v hlasitém chaosu. Plynule osciluje mezi rozporuplnými stavy, zatímco obšírně láká k procítění rytmu, na němž vystavuje jasně definovanou osnovu. Často hledá bezpečí ve slastně svůdné repetici, ale koneckonců i zdánlivé setrvávání ve statické poloze se během terapie cení.
Forgive Too Slow má potenciál stát se románkem pozdního léta, který možná nebude mít dlouhého trvání, ale čas od času si na něj s bezděčnou a hřejivou nostalgií rádi vzpomenete.
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.