Šimon Žáček | Články / Recenze | 28.10.2024
Legendární a stále ještě nedokončená fantasy sága Píseň ledu a ohně od George R. R. Martina se dočkala své seriálové adaptace v roce 2011. Hra o trůny byla nejprve obdivovaným a ke konci nenáviděným projektem kabelovky HBO, pod vedením Davida Benioffa a D. B. Weisse. Právě toto duo stojí za poklesem kvality posledních řad, kterým bylo nejčastěji vytýkáno uspěchání dějových linek a vývoje hlavních postav na úkor vizuálních efektů. Absentovaly promyšlené dialogy známé z prvních čtyř sérií, za což tvůrci tehdy vděčili výhradně předloze; poté však již neměli z čeho čerpat a podepsalo se to výrazně na prestiži Her o trůny. Rod draka je spin-offem, natočeným dle Martinovy pseudofaktografické historické knihy Oheň a krev, přinášející novým tvůrcům Ryanu Condalovi a Miguelu Saponchikovi jak značnou volnost, tak o to větší zodpovědnost.
A od první série zvolili jinou taktiku než Hry o tůny. Soustředí se na omezený počet postav a na budování jediného stěžejního konfliktu – spor o dědictví a vládu nad Sedmi královstvími mezi členy rodu Targaryenů. Po úmrtí mírumilovného krále se na trůn derou dva tábory. Na jedné straně tu máme rozhodnou princeznu Rhaenyru, jmenovanou právoplatnou dědičkou, a jejího zpupného chotě a zároveň králova bratra Daemona. Na straně druhé ženu zesnulého krále Alicent Hightower, která na základě posledních slov svého chotě ukvapeně usadila na trůn jejich nejstaršího syna Aegona. Shoda nebo sounáležitost není ani mezi členy jednotlivých stran a drobné neshody začnou v druhé sérii komplikovat již tak rozčeřenou a nejasnou hladinu dobra a zla.
Zatímco první série byla vyloženě expoziční a provázela nás komplexními vztahy rodiny napříč několika dekádami, série druhá se již plně věnuje mocenským pletichám. A jsou to právě ambivalentní charaktery, které nejvíc upoutají pozornost. Alicent v podání brilantně přesné Olivie Cooke postupem času začíná zpochybňovat svá rozhodnutí a zuby nehty se ze svízelné situace snaží zachránit. Z jejího rozmazleného syna Aegona se vyrýsovala politováníhodná figura, negativněji se naopak vybarvuje jeho mladší bratr. Také druhá strana překypuje vnitřním napětím. Emma Arryn v roli Rhaenyry uvěřitelně přechází mezi úlohami odhodlané lídryně a empatické mateřské figury. Nejvíce ambivalentní je pak očistná dějová linka Daemona (úžasně stoický Matt Smith), který prožije na strašidelném hradě Harrenov řadu nočních můr a zjevení, jež ho konfrontují s minulostí.
Herecký ansámbl pro solidní divácký zážitek stačí, stejně tak jako značná část technických složek, které se od doby Her o trůny blíží k dokonalosti. Sledovat první ochutnávku souboje draků v polovině série je vskutku ojedinělým požitkem, obzvlášť na televizní poměry, napětí je budováno do poslední chvíle, kamera soustředěně zachycuje detaily soků i zkázný dračí oheň z pohledu pěšáků. Tento díl se vymyká, je ale otázka do jaké míry to seriálu škodí. Rod draka je totiž více politické psychologické drama než fantasy soptící jednu bitvu za druhou.
Detailní charakterová studie je to, co se daří seriálu nejvíce. Sympatie a antipatie k jednotlivým postavám se přelévají díl co díl (dokonce i scénu co scénu), vypravování nám neobjasňuje přesné záměry ani jednoho z hráčů, spíše poskytuje náhled na to, jak často intimní konverzace v ložnici vladaře může zapříčinit závažné politické rozhodnutí. Vše doprovází brilantně napsané dialogy, které nemají oporu v knižní předloze, trochu vynuceně ovšem působí některé dějové zvraty. Zdá se, že všechny postavy mají dost času na to s ostatními postavami co nejvíce mluvit, i kdyby kvůli tomu měly projet celé Západozemí. To přispívá k jisté rozvleklosti, kterou divák buď vezme coby součást hry, anebo něco, co brání větší akčnosti. Té se mu totiž dostane jen pomálu, a nemusí to být špatně.
Rod Draka - Série 2 (USA, 2024)
Režie: Alan Taylor, Clare Kilner, Geeta Vasant Patel, Andrij Parekh, Loni Peristere
HBO
foto © Home Box Office (HBO)
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.