Články / Reporty

Brutalita v croptopu (Knocked Loose & Deafheaven)

Brutalita v croptopu (Knocked Loose & Deafheaven)

Marek Hadrbolec | Články / Reporty | 21.02.2024

„I wanna to see all of you stage dive!“ Bryan Garris dává povel a mosheři se sápou na půlkruhové pódium, jen aby na jeho druhé straně přistáli do propletence hlav, rukou a nohou. Dav, který zaplnil pražskou Lucernu, poslouchá frontmana amerických Knocked Loose na slovo. A není divu, kapela předvádí intenzivní hardcorovou show, se kterou prostě nejde diskutovat.

Vyplnit hodinový prostor hudbou, která je v podstatě jeden breakdown za druhým, je výzva. Knocked Loose jsou ale na evropském turné očividně ve formě, jejich set nemá jediné hluché místo. Stage dive, side to side, zakřičet „All my friends are dead!“ a pak circle pit. Tlak, který se šíří z pódia, je obrovský a dává téměř vyprodaný klub do pohybu. Skupinu navíc jistí dobrý zvuk, díky kterému si koncert užívají i lidi v bezpečných zónách po stranách. Ačkoliv… někteří skokani doletí opravdu daleko.

Americkou pětici pohání kromě vrstvení jedné surovější a údernější části skladby na druhou hlavně charisma frontmana Garrise a kytaristy Isaaca Halea. První jmenovaný si s sebou kromě zásoby energie na hecování publika přivezl i hlasivky ve skvělé formě, celý set odječí bez zaváhání. Druhý nastoluje v síťovaném croptopu nový hardcorepunkový módní trend, zatímco s mimikou naprostého fanatika podněcuje moshery. „I wanna see violence! Spink kick someone in the head!“


fotogalerii z koncertu najdete tady

Pod slupkou brutality ale v moshpitu přetrvává sounáležitost. Zvedání druhých ze země, vzájemné ošetřování krvavých šrámů a nezopakovatelné zachycení foťáku, který stagediver omylem vykopne jednomu z fotografů, ještě v letu. Když pak v závěru dojde na Counting Worms, Lucerna zakřičí „Arf, arf“ jako jeden muž.

Kromě nejznámějších kousků se do setlistu daří zapracovat dvojici nových singlů. Obzvlášť efektivní je zakončení v podobě Everything Is Quiet Now se závěrečným breakdownem hraným přes zvučné nasamplované klávesy. Knocked Loose navzdory chaosu, který rozpoutali, končí na minutu přesně. Je čas lízat si rány.

Když o dvě hodiny dříve začínají vlajkonoši žánru blackgaze Deafheaven, polévá fanoušky studený pot. První minuty zní otřesně, kytary i zpěvy jsou ploché a ztrácí se pod údery bicích. Když dojde na blastbeat, všechno ostatní se utopí. Katastrofu se ale daří odvrátit, hudba postupně získává plasticitu a na povrch rozsáhlých skladeb vystupují jak shoegazové plochy, tak zpěv frontmana George Clarka.

Zatímco během bezchybných growlů se mu v očích zračí šílenství, když hudba poleví, poklekne k lidem v prvních řadách, hladí ruce, které se k němu natahují, a vytváří intimní propojení. Když během závěrečné Dreamhouse sestoupí do publika, které se kolem něj uzavře v těsném kruhu, působí to pod ostře bílým světlem jako příchod mesiáše. Na konci čtyřicetiminutového vystoupení už je zas vše, jak má být. Jakmile je mnohovrstevnatost a promyšlenost hudby Deafheaven slyšitelná, přitáhne si posluchače do pevného objetí.

Obavy z nepřijetí kolosu propojujícího post a black metal publikem naladěným na breakdowny a mosh se tak rozplývají ve sladkých vrstvách zamlžených kytar. V prvních řadách sice došlo mezi sety k mírné obměně tváří, kvalita interpretů i odezva je ale srovnatelná. Odvážná sázka na propojení dvou světů vychází. Vyhráváme všichni.

Info

Knocked Loose (us) + Deafheaven (us)
19. 2. 2024 Lucerna Music Bar, Praha

foto © Marek Hardbolec

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace