ScreamJay | Články / Seriály / / 3na3 | 19.11.2018
Jan Kačena režíroval ještě před dokončením studia na JAMU, za sebou má zahraniční stáž v Edinburgu, i několik vlastních dramatických textů. Od roku 2008 působil po celé republice, od Divadla rozmanitostí v Mostu přes pražské Divadlo Na zábradlí a MeetFactory, Horácké divadlo v Jihlavě až po brněnskou Redutu. Říká se o něm, že je to „specifická osobnost nezávislé české divadelní scény“, která si vybírá temná témata, dramatizuje nebo píše obsahově těžce proniknutelné texty. Na konci září mělo v brněnském HaDivadle premiéru představení Čevengur podle románu zapomenutého klenotu ruské meziválečné literatury Andreje Platonova, a režie i adaptace se ujal právě Jan Kačena. Bláznivý pohled na uskutečňování Velké říjnový revoluce? Šílenější Švejk? Kačena? Na pár věcí jsme se ho zeptali…
Ve své anotaci HaDivadlo uvádí hru Čevengur jako šílenější verzi Švejka. Jak byste ji a její příběh přiblížil divákovi? O čem je Čevengur?
Čevengur je road movie skrze revoluci v rozpuku, je to cesta do utopického místa pod sluncem, kde je potřeba se vypořádat jak s Kristem, tak s Leninem, aby mohl vzniknout ten komunismus, kde nemusíš nic dělat, protože sluníčko to zařídí za tebe. Je to cesta apokalyptická, ovšem slovo apokalypsa je nutno vnímat ve smyslu zjevení.
Čevengur není zdaleka jedinou inscenací, jediným projektem, na kterém se podílíte. Proč jste si vybral právě román Andreje Platonova?
Protože mě Platonov svou tvorbou fascinuje už dvacet let, podobně jako filmy Alexeje Germana, ve kterých vidím Platonovův filmový protějšek. To však ještě nemusí byt důvod k dramatizaci. Spíše to byla touha se Platonovovu kosmu přiblížit i s vědomím, že tento boj nebude nikdy vítězný.
Publicista Vladimír Hulec o vás napsal, že si vybíráte vesměs temná témata, dramatizujete či sám vytváříte obsahově těžce proniknutelné texty. Vnímáte to i v kontextu této inscenace?
Platonov je především lidský. Jedno z jeho krycích jmen bylo Čelověkov, syn člověka. Je to temné, nebo ne... je to těžce proniknutelné, nebo ne... ?
Andrej Platonova – Čevengur (režie: Jan Kačena, premiéra 25. září 2018)
HaDivadlo, Brno
web představení
Mariia Smirnova 17.09.2024
ReConnect je místem, kde se setkávají lidi z klubové a festivalové scény, včetně booking agentů a manažerů. Letos se stává součástí největší klubové události v Brně, festivalu Batch.
Barka Fabiánová 03.09.2024
O dramaturgii i geniu loci Valdštejnské lodžie, stejně tak o inspiraci v tvorbě v krátkém rozhovoru s dramaturgem a grafikem Jiřím Vydrou.
Mariia Smirnova 14.07.2024
O pokoleních, pospolitosti i přípravách festivalu v krátkém rozhovoru s uměleckým ředitelem Michalem Schmidtem.
Mariia Smirnova 03.07.2024
Hranický festival zkracuje název, rozšiřuje prostory a přichází s nedělním závěrečným ravem. Více o konceptu bienále, novinkách a létání v rozhovoru s organizačním týmem.
Mariia Smirnova 25.06.2024
„Polovinu programu tvoří zahraniční umělci, kteří u nás mají českou premiéru. Je to festival pro ty, kteří rádi objevují,“ říká šéf Colour Meetingu.
redakce 22.06.2024
Tři desítky zástupců progresivní elektronické scény, bohatý denní doprovodný program, aktivity pro děti. To vše v přátelské atmosféře a malebné krajině. Plavky s sebou!
cyril kosak 06.12.2022
Před pěti lety začal cyklus Konektiv Night, který si vytkl za cíl dávat dohromady umělce žijící v České republice, kteří by měli jen pramalou šanci potkat se v jediném lineupu.
redakce 11.08.2021
Tradiční místo drahotušského letiště vymění za vnitřní a venkovní prostory komunitního centra Karnola. Co je dále nového, za čím přijet?
redakce 02.10.2020
Čím jsem starší, tím víc mě serou lidi, co dojdou na akci stylem „zaplatil jsem a očekávám, že mě budete bavit," říká pořadatel Stodola festu.
redakce 24.06.2020
Poslední víkend na louce u moravské metropole přinese jak hudební, tak filmový program. A partu veselých djs a vizualistů z kolektivu Equipe Animazione.