Články / Rozhovory

Acid Arab: Už nežijeme v době, kdy chudí můžou vyhrát válku nad bohatými

Acid Arab: Už nežijeme v době, kdy chudí můžou vyhrát válku nad bohatými

David Čajčík | Články / Rozhovory | 25.03.2019

Termín world music se dostal do všeobecného povědomí v osmdesátých letech, kdy si britští majitelé obchodů s hudbou odhlasovali příhodnou marketingovou škatulku. Euroamerický centrismus v kulturním businessu jednoduše potřeboval jednotné označení pro veškerou hudbu, která byla takzvaně odjinud. Přirozený vývoj v (nejen) komerční sféře od té doby vyústil v mnoho počinů, kde jsou nástroje či motivy z východních, afrických nebo latinskoamerických tradičních folklórů zneužity pro generické beaty, které tak působí lacině exoticky (pro Despacito netřeba chodit daleko). Nic z toho však není případ francouzské čtveřice Acid Arab, která produkuje hudbu prolínající arabskou i house/techno taneční tradici organicky a kreativně. Na jejich skladbách hostují přední osobnosti z arabského světa jako Omar Souleyman nebo třeba jordánský perkusista Shadi Khrie a po roztančeném setu na Colours of Ostrava se na začátku dubna představí v rámci klubovky Motif v Roxy. Guido Minisky a Hervé Carvalho, polovina z tvůrčí čtveřice Acid Arab, odpověděli při té příležitosti na pár otázek.

Co říkáte na vývoj taneční scény v arabském světě?
Bejrút je samozřejmě v tomto kontextu Kapitol zábavy, ale my spíš vidíme Káhiru jako město, kde najdeš nejvíc trendy a fresh elektronickou hudbu. A palestinská hudba teď obecně proniká do Evropy a sleduje ji kdekdo.

Jak jste se vůbec dostali k fúzi, se kterou pracujete?
Zatímco elektronická hudba obecně nás obklopuje odjakživa, k arabským vlivům jsme se dostávali velmi pomalu. S pomocí rádií, filmů, žurnalistů, DJs… a v neposlední řadě cestování.

Máte nějakou zábavnou historku z vašich cest na východ?
Jednou jsme právě v Bejrútu šli do obchodu s vinyly, ale jeho majitel nám je odmítl prodat a prodal nám přepálené cédéčka.

Nedávno jsem byl v Jordánsku a vypadá to, že techno si pomalu prodírá cestu do klubové scény Ammánu. Myslíte, že tohle zpoždění v trendech směrem od evropských velkoměst tady bude stále?
A opravdu chceme, aby zmizelo? Je to snad špatná věc? Takhle to nevidíme…

Prozradíte nějaké vaše oblíbené umělce, kteří pracují s vlivy arabské tradiční hudby?
Jasně! Ammar808, 3Phaz, Altin Gün, Deena Abdelwahed, Symple Symmetry, Mehmet Aslan, Anatolian Weapons, Naduve, Sama, Harmonious Thelonious, všichni z Disco Hallal, Zelle Zel, Sahel Sounds… a samozřejmě lidi na našem labelu Acid Arab Records: Rozzma a Zenobia.

Jak vidíte současné protesty „žlutých vest” ve Francii?
Je to dost možná nejdůležitější věc, co se ve Francii odehrála za poslední dvě století. Ale vláda bojuje tvrdě s pomocí násilí, fake news, zatýkání, nové legislativy… Kvůli tomuhle všemu všemu si nemyslíme, že by hnutí mohlo vyhrát, změnit zemi… Už nežijeme v době, kdy chudí můžou vyhrát válku nad bohatými, nad systémem. Na to už je moc pozdě.

Francie se na druhou stranu tváří jako jeden z velkých zastánců imigrace…
Ve skutečnosti bychom se měli stydět za náš postoj k uprchlíkům. Máme tady dost prostoru na to, abychom vybudovali celá města pro nové obyvatele, ale lidi se bojí.

Naživo někdy hrajete pod osvícenou koulí – má to něco symbolizovat?
Je to maják upozorňující na druhou půlku naší kapely – Nicolase a Pierrota. Ti s náma skládají všechnu hudbu, ale na pódiu s námi nevystupují.

Proč by měli lidi z České republiky, jakožto země s téměř nulovou (post)arabskou tradicí, poslouchat Acid Arab? Proč by měli přijít na koncert?
Protože hudba může být cestou k otevření se novým kulturám. A když se jimi necháš pohltit, jsi zase otevřenený novým setkáním, novým lidem, novým perspektivám a názorům. Naše hudba je kombinací kultur. Kdyby se každý člověk choval k uměleckému dědictví ostatních tak jak my… kdyby každý dokázal vidět za klišé a nenávist, které máme v sobě zakořeněné díky naším mrtvým předkům… tak bychom k sobě všichni našli mnohem snazší lidskou cestu. Kvůli tomuhle všemu bys měl přijít na naši show. A taky si zatancovat.

Info

Motif: Acid Arab (fr)
4. 4. 2019 20:30
Roxy, Praha
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Jakub Nový (Prague Music Week): Velkou mezeru vidím ve vzdělávání

redakce 30.09.2024

Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.

Midirama (Fuchs2): Musí tam být oheň!

Libor Galia 26.09.2024

Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?

Mikuláš Svoboda (HYB4): Přivézt Sungazer je splněný sen

Mariia Smirnova 24.09.2024

Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.

Vlzques (Fuchs2, Swine Daily): Baile Funk jednoducho milujem

Libor Galia 05.09.2024

Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace