Jan Starý | Články / Reporty | 17.06.2019
Když hudební kritik Simon Reynolds ve své knize Retromania (2010) lamentoval, více či méně oprávněně, nad neschopností současné hudby nebo obecně popkultury přijít s něčím novým, se skutečnou změnou paradigmatu, kde by nešlo jen o recyklování a lehké obměňování starších vzorců, s nadějí se díval na scény mimo tradiční Západ jako možný zdroj progrese. Při pohledu na vývoj posledních let se zdá, že tahle předpověď vyšla. Ozývá se šanghajská scéna, prominentní londýnští producenti jsou nadšení z jihoafrického žánru gqom, v Portugalsku zní Angolou nasáklé rytmy batidy – a stále častěji se mluví také o na současnou elektroniku zaměřeném ugandském labelu Nyege Nyege Tapes, který měl v MeetFactory malý showcase.
Akci provázela od začátku smůla. Původní odklad kvůli vízům měl mít pozitivní dohru v podobě účasti skvělého Slikbacka, který ale nakonec ze stejného důvodu nedorazil. Zástup zařídila ghanská producentka Pö z dua Poko Poko, která je s Nyege Nyege volněji spojená. Její DJ set vybíral to nejlepší z afrických scén – intenzivní, poměrně temné a rozbité rytmy, kde se tribální perkuse proplétaly s aktuální elektronikou. Tracky od Slikbacka, které v setu také zazněly, poučené děním na Západě, ale s ryze vlastní výrazem, mohou dát dobrou představu o náboji večera.
fotogalerii z koncertu najdete zde
V divokých synkopacích se snadno propadalo do rituálního, atavistického transu, kde mizel svět a zůstávaly jen rytmy. V publiku mu radostně podléhali snad všichni. Díky nevelké návštěvě tak vznikla extrémně neformální atmosféra garáže nebo staré dílny (třeba na předměstí Kampaly), kde pár desítek kamarádů tančí do roztrhání těla. Ideálně na boso.
S plynulým přechodem do setu dua Bamba Pana a Makaveli přišlo další vyhrocení. Singeli, pekelně rychlý východoafrický žánr, zní zpravidla jako série infarktů, naživo bylo ale mnohem jednodušší se na zběsilá tempa naladit. Místy konvenčnější melodika se slila s beaty do nekonečného přívalu, přes který znělo zaříkávání rappera Makaveliho. Myšlenky na horko, únava a všední povinnosti šly stranou. Pro většinu z nás šlo nejspíš o první živé setkání s něčím takovým, ale spontánní energie singeli hovořila napříč kontinenty. Tady nešlo o lacinou exotiku – v pátek vládla MeetFactory autentická, překvapivá a přirozená současnost.
Nyege Nyege showcase
14. 6. 2019 MeetFactory, Praha
foto © su
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.