Články / Reporty

Arve Henriksen & Christian Fennesz: 1 + 1 = ?

Arve Henriksen & Christian Fennesz: 1 + 1 = ?

Jan Starý | Články / Reporty | 29.01.2017

Kolaborace velkých jmen jsou v experimentální hudbě velice oblíbené, ale také velice ošemetné. Jde o pole, kde běžné počty neplatí: 1 + 1 se nerovná dvěma, dva unikátní výrazy se mohou roztříštit do jalového výsledku. Dnešní set hned zkraje dokazuje, že ani mistři improvizace Arve Henriksen a Christian Fennesz nejsou neomylní.

Jemný nástup Henriksenovy trubky doplňuje zrnitý, shoegazově rozostřený zvuk Fenneszovy kytary, gradující do hutných ploch, tento vývoj je však překvapivě krotký, chybí moment překvapení či napětí mezi nástroji. Konejšivá trubka až příliš snadno zapadá do snových kytarových ploch. Oba výrazy jsou jedinečné, ale pro hudebníky už naprosto typické, navzájem se neobohacují, naopak posluchače zahlcují melodiemi. Lehkou konsternaci ruší nástup Henriksenových rozlámaných beatů známých ze Supersilent, celkové směřování setu se však zatím nemění. Hlavní důvody jsou dva. Zaprvé, Arve Henriksen jednoduše přerostl svůj nástroj. Trubka je nástroj s omezenými možnosti a ani tento inovátor už není schopen přicházet s použitelnými novinkami. Zajímavější je jeho androgynní zpěv a práce s elektronikou, při níž dokáže kreativním samplováním zapojit trumpetu efektivněji. Zadruhé, Fenneszův zvuk je příliš expanzivní a stírá detaily, které by vytvořily napětí.

Henriksen v rozhovoru prohlašoval, že se s Fenneszem potkají až na pódiu, a nulová příprava opravdu mohla mít na úvodní pasáže koncertu vliv. Postupem času se však dvojice začíná nacházet. Fennesz opouští nekonflitní ambient a buď abstrahuje od kytarové barvy do strohých šumů, nebo naopak barevnost záměrně přepaluje a v kombinaci s Henriksenovým samplováním tvoří bizarní, až newageový sound. Vrcholem první části je manipulace zvuku trubky do podivné kombinace gotického chorálu a Orientu, jemuž dělají Fenneszovy drony především decentní pozadí.

Druhá část setu je celkově mnohem suverénnější. Nástroje si nejprve jednoduše předávají hlavní melodii a dávají tak vyniknout detailům, v jiných pasážích se Henriksen vzdává vedoucí role a tvoří podklady Fenneszovi, který konečně hraje jako na svých precizních a mnohovrstevnatých sólovkách, koneckonců, jedna pasáž naznačuje nesmírně chytlavou melodii ze skladby Liminality. Hudba je hutnější a temnější, místy zvuk dokonce připomene deformované varhany. Ke konci už praskání Fenneszovy kytary zcela vyplňuje prostor a intenzitou se blíží hluku.

Oba vystupující už k nám přijeli s mnohem silnějšími sety, to je pravda. Na druhou stranu improvizovaný „spektakulární“ set přinesl pozoruhodné hledání společné řeči, které lze nakonec označit za úspěšné.

Info

Arve Henriksen (nor) + Fennesz (de)
26. 3. 2017 Palác Akropolis, Praha

foto © Zdeněk Němec

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace