Michal Mikuláš | Články | 13.11.2022
Festivalová sezóna je pre kapely ako The Comet Is Coming náročná. Všetci ich chcú, prebrázdia pol sveta, človek čaká, že si na jeseň trocha vydýchnu. Očakávať rýchly set hitov a rýchly odchod na ďalšiu štáciu nebolo od veci. Prípad tejto londýnskej trojky to ale nebol. Prišli, zahrali playlist obsahujúci najmä Hyper-Dimensional Expansion Beam. A nie a nie odísť z pódia! Našťastie.
Dlhý večer v MeetFactory to bol. Ľudia sa pomaly trúsili do interiérov a kapela si počkala, kým sa priestor zaplní. Vypredané síce nebolo, ale je to len škoda pre tých, ktorí zmeškali. Pred deviatou sa predstavenie mohlo začať.
Nenáročné trojbodové modré svetlá symbolizovali vesmírny chlad, ktorý je pre nich tak typický. Koncert sa síce začal najväčšími bombami z posledného a predchádzajúceho albumu, ale zopár minút trvalo, kým sa zahriali do prevádzkovej teploty. Po odpálení Code, Summon the Fire, Super Zodiac bola na stole otázka, aké šípy si nechajú na neskôr. Pochybnosti sa rozplývali pomaly, ale isto. Shabaka Hutchings & co. to mali premyslené.
Prvá trojhitová fáza trvala takmer polhodinu, keďže každú skladbu mierne rozvíjali a dokončovali, najmä dlhočiznú Summon the Fire. Po polhodine sa svetlá zmenili na červené. Banalita, ale v kontexte celého večera zásadná maličkosť. Kometa sa priblížila do atmosféry a začala vyžarovať oheň. Nasledovala druhá fáza večera. Danalague za klávesmi ju vyvolal pomalými elektronickými signálmi. Prebúdzal silu vo vnútri kosmického telesa. Set pokračoval menšími a naoko pokojnejšími hitmi ako Lucid Dreamer, Technicolour, Angel of Darkness, ale každý jeden ozvláštnili novými nápadmi. Témy hlavne na koncoch skladieb dlho rozvíjali, až človek zabudol na úvodné bomby a úplne sa ponoril do psychedelického hluku songov. V záverečnej fáze druhej časti trošku škodil zvuk kláves saxofónu, ktorý začal zanikať, ale postupne sa rovnováha vyrovnala. Kapela robila konečne veľký hluk a mozgy poslucháčov dostávala do varu.
Ak sa niekomu zdalo, že už bolo všetko, tak režisér Danalogue the Conquerer pustil do éteru prskance elektrických zvukov za doprovodu ťažkých beatov. Indivíduá v kapele sa začali osobitne prejavovať. Najprv Danaloguove beatové plieskance manipulujúce dav, pokračoval King Shabaka vysokými sólami, aby nakoniec bubeník Betamax Killer ukázal, ako roztrieskať bicie. Jedno sólo striedalo druhé, aby sa všetci stretli vo víťaznom finále. Počas jamovačky sme počuli ozveny jazzu, ktoré hudba The Comet Is Coming má vo svojej DNA.
Produkčne nie veľmi náročné predstavenie, štyri malé klávesy, saxofón a sada bicích, zbalené za pol hodinu. Avšak von ide zvuk, ktorý má tendenciu zvaliť celú halu, ako to bolo cítiť na konci Atomic Wave Dance. Kapela napriek náročnému turné vyzerala úplne v poriadku, neprístupný Shabaka Hutchings sa dokonca naplno usmieval. Asi niet lepšieho vyznamenania pre organizátora.
The Comet Is Coming (uk)
10. 11. 2022 MeetFactory, Praha
foto: Jiří Přivřel
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
redakce 16.12.2024
Jaké hudební tipy nám dal začínající autor a fanoušek popkultury vyžívající se v antihrdinech?
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
redakce 11.12.2024
Nahrávka je o tom, jak se dostat z toxického vztahu, a vznikla během dvou let na cestách autobusem. Hudba jak na taneční parket, tak na dlouhou jízdu.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.