Anna Mašátová | Články / Reporty | 30.03.2013
Je snad libo veselou sebevraždu? Nebo dvě stě let starý příběh o vraždě v Severní Karolíně? Na hadí farmě manželů Deloryových se vám dostane obého.
Morbidní americké balady z minulého století v netradičním aranžmá představili Praze v rámci svého evropského turné Snakefarm, tedy Anna Taylor a Michel Delory. Vůdčí osobností projektu je newyorská zpěvačka Anna Virginia Taylor, vystupující pod uměleckým jménem Anna Domino. Annin otec působil v armádě, matka byla kurátorka, rodina se často stěhovala. Sama zpěvačka se narodila v Tokiu, poznala však i Itálii či Kanadu. Kosmopolitní nadhled i umělecké geny po prarodičích a rodičích však nezapřela Anna ani její bratr Alan Taylor, který je uznávaným filmovým režisérem (Sex ve městě, Odpočívej v pokoji, Lost či Hra o trůny). Pseudonym Domino, dle brooklynského cukrovaru, si zvolila roku 1983, kdy začala spolupracovat s belgickým nezávislým labelem Les Disques du Crépuscule. Mezi roky 1984 a 1990 natočila čtyři řadové desky a jedno minialbum.
V Belgii také poznala svého budoucího manžela a spoluhráče, Michela Deloryho. Společně založili Snakefarm roku 1999 a hned vyšlo i jejich debutové album Songs from My Funeral. Jak přiznávají, sami mají problém svou tvorbu zařadit do hudebních škatulek – tak něco mezi blues, folk-rockem a trip hopem. Zhudebňování starých příběhů z Divokého západu brali jako zábavný experiment, který se nemusel, ale mohl podařit. Druhá deska My Halo At Half-Light vydaná před dvěma lety byla hudebními kritiky přivítána s nemalým nadšením.
Ve sklepení Café V lese jste se mohli cítit trochu jako trestanec čekající na rozsudek, příchozí však čekal příjemný večer. Duo navíc doprovodil bývalý spoluhráč, perkusista Hearn Gadbois, který žije v Praze. Ten už stihl nahrávat třeba s Patti Smith, Meredith Monk či Yoko Ono.
V citelném podzemním chladu ještě více mrazilo při pohledu na bosé nohy Gadboise a Taylor, kteří prsty na nohou ovládali perkuse.
Klasické americké písně z trudnými texty byly s kytarovým doprovodem a pomalými beaty ještě depresivnější. Nikdo však ani nedutal, aby mu neušlo, jak jednotlivé příběhy skončí. Dominantním prvkem byl Annin hlas nesoucím se sklepením, z kterého čišela temná křehkost. Tak nějak by mohl znít Tricky nebo Morphine unplugged. A o čem že tedy byly samotné texty? Velká část repertoáru pocházela z tvorby Snakefarm, zaznělo ale i několik písní ze sólové tvorby Domino. A ano, většina z někdy více než sto let starých songů byla o smrti a násilí. Sebevraždě. Vlacích. Lásce. Svedených dívkách. Vězeních. Případně o kombinaci všech prvků dohromady, špatný konec chyběl jen málokdy.
Návštěvníky koncertu tragédie, komentované s poťouchlým úsměškem, evidentně bavily, takže si vyžádali dva přídavky. Nebýt zimy, pravděpodobně by si vytleskali i další, ale to už by trojici muzikantů hrozily omrzliny.
Snakefarm (usa, bel)
27.3.2013, Café V lese, Praha
foto © Barka Fabiánová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.