Články / Reporty

Baladické mordy a noční můry Snakefarm

Baladické mordy a noční můry Snakefarm

Anna Mašátová | Články / Reporty | 30.03.2013

Je snad libo veselou sebevraždu? Nebo dvě stě let starý příběh o vraždě v Severní Karolíně? Na hadí farmě manželů Deloryových se vám dostane obého.

Morbidní americké balady z minulého století v netradičním aranžmá představili Praze v rámci svého evropského turné Snakefarm, tedy Anna Taylor a Michel Delory. Vůdčí osobností projektu je newyorská zpěvačka Anna Virginia Taylor, vystupující pod uměleckým jménem Anna Domino. Annin otec působil v armádě, matka byla kurátorka, rodina se často stěhovala. Sama zpěvačka se narodila v Tokiu, poznala však i Itálii či Kanadu. Kosmopolitní nadhled i umělecké geny po prarodičích a rodičích však nezapřela Anna ani její bratr Alan Taylor, který je uznávaným filmovým režisérem (Sex ve městě, Odpočívej v pokoji, Lost či Hra o trůny). Pseudonym Domino, dle brooklynského cukrovaru, si zvolila roku 1983, kdy začala spolupracovat s belgickým nezávislým labelem Les Disques du Crépuscule. Mezi roky 1984 a 1990 natočila čtyři řadové desky a jedno minialbum.

V Belgii také poznala svého budoucího manžela a spoluhráče, Michela Deloryho. Společně založili Snakefarm roku 1999 a hned vyšlo i jejich debutové album Songs from My Funeral. Jak přiznávají, sami mají problém svou tvorbu zařadit do hudebních škatulek – tak něco mezi blues, folk-rockem a trip hopem. Zhudebňování starých příběhů z Divokého západu brali jako zábavný experiment, který se nemusel, ale mohl podařit. Druhá deska My Halo At Half-Light vydaná před dvěma lety byla hudebními kritiky přivítána s nemalým nadšením.

Ve sklepení Café V lese jste se mohli cítit trochu jako trestanec čekající na rozsudek, příchozí však čekal příjemný večer. Duo navíc doprovodil bývalý spoluhráč, perkusista Hearn Gadbois, který žije v Praze. Ten už stihl nahrávat třeba s Patti Smith, Meredith Monk či Yoko Ono.

V citelném podzemním chladu ještě více mrazilo při pohledu na bosé nohy Gadboise a Taylor, kteří prsty na nohou ovládali perkuse.

Klasické americké písně z trudnými texty byly s kytarovým doprovodem a pomalými beaty ještě depresivnější. Nikdo však ani nedutal, aby mu neušlo, jak jednotlivé příběhy skončí. Dominantním prvkem byl Annin hlas nesoucím se sklepením, z kterého čišela temná křehkost. Tak nějak by mohl znít Tricky nebo Morphine unplugged. A o čem že tedy byly samotné texty? Velká část repertoáru pocházela z tvorby Snakefarm, zaznělo ale i několik písní ze sólové tvorby Domino. A ano, většina z někdy více než sto let starých songů byla o smrti a násilí. Sebevraždě. Vlacích. Lásce. Svedených dívkách. Vězeních. Případně o kombinaci všech prvků dohromady, špatný konec chyběl jen málokdy.

Návštěvníky koncertu tragédie, komentované s poťouchlým úsměškem, evidentně bavily, takže si vyžádali dva přídavky. Nebýt zimy, pravděpodobně by si vytleskali i další, ale to už by trojici muzikantů hrozily omrzliny.

Info

Snakefarm (usa, bel)
27.3.2013, Café V lese, Praha

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace