Pavla Slezáková | Články / Reporty | 31.05.2014
Čtvrteční plískanice přivítala v pražské MeetFactory americké duo Wye Oak, jež na tour podpořil novozélandský projekt Bachelorette. Továrna na setkání tak pod svými plechovými krovy hostila indie projekty, na které pějí ódy jak média, tak hudební znalci. I přes zdánlivě nepříznivé počasí si do klubu našla cestu poměrně slušná řádka lidí.
Annabel Alpers vystupující pod jménem Bachelorette svůj set nezačala příliš šťastně, zřetelně nervózní musela první skladbu opakovat. Z interakce se sálem vyplynulo, že jde o druhou show na tour a že ani ztracená zavazadla jí na sebevědomí nepřidala. Nejistota z ní opadla až v momentu, kdy do sebe kopla shot tequilly. Set s pomocí loopu pak zvládla a průpovídkami si získala i obecenstvo. V pomyslné bublině, schovaná za počítačem, obsluhovala klávesy, tamburínu a hrábnutím do kytary přidávala svému synth popu syrovější zvuk. V závěrečné skladbě se historie opakovala a Bachelorette si ji střihla znovu, ovšem až po ujištění, že s tím nikdo nebude mít problém. Její debutové vystoupení zaujalo, jen příště doporučuji tequillou začít.
To, co se strhlo po Bachelorette a jejím rádoby májovém deštíku, by se dalo popsat jako průtrž mračen. Ještě před začátkem devadesátiminutového koncertu si Wye Oak zkontrolovali aparaturu a úderem desáté vtrhli na stage. Po povinné zdravici se strhla show, na kterou se jen tak nezapomíná. V první i v poslední řadě působila jejich indie folková smršť jako marmeláda. Songy potápěly hlavu hloub a ještě hlouběji, až člověka dostaly do transu, a vydechnout mu umožnily jen v pauze mezi další skladbou… A pak zase nanovo. Ohlušující bicí udávaly přesný rytmus, až se zdálo nelogické, že jej Andy Stack udával jednoruč, když druhou rukou ovládal klávesy a syntezátorovou linku. Jenn Wasner střídala basu, elektriku a v jemnějších skladbách zapojila klávesy, její jemně zastřený hlas rezonoval prostorem a hypnotizoval přítomné. Vystoupení každou další písní gradovalo, zdálo se, že dokázali zastavit čas.
Wye Oak představili kromě většiny písní z nejnovějšího alba Shriek taky pár starších skladeb a navíc cover Running Up That Hill. Obligátní Civilian zazněla v přídavku, který však publikum nenasytil a vymohli si ještě jeden song. Viditelně spokojená Jenn pak osamocena vyšvihla rozněžnělou Doubt a zatáhla imaginární závěsy debutovému koncertu Wye Oak na české půdě. A notně expresivní večer s Wye Oak a Bachelorette symbolicky uzavřel brány května. I když zbývají dva dny, tečku jako tuhle nelze ignorovat.
Wye Oak (usa) + Bachelorette (nz)
29. 5. 2014, MeetFactory, Praha
foto © Kryštof Havlice
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.
Martin Šmíd 16.10.2024
Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.