Anna Mašátová | Články / Reporty | 04.11.2014
Někdy je zkrátka těžké neplýtvat superlativy. V případě Baromantiky je to věc v podstatě nemožná, vždyť jak debutové eponymní album, tak novinka V hodině smrti, jsou výjimečně zdařilé věci, které neomrzí ani na tisící poslech. A co se týče živých koncertů, snad ani netřeba dodávat, že ať je Lenka Dusilová sama (kapela snad promine), v triu s Beatou Hlavenkovou a Dorotou Barovou nebo s celou Baromantikou, zážitek je zaručen. Za ty tři roky, co uběhly od vydání prvního eponymního alba Baromantiky, prošli mnohými kotrmelci i radostmi, média se popitvala v Lenčině domácím porodu, především ale vyšla druhá deska.
I přes mírně pochmurný název V hodině smrti a křest v den Památky zesnulých nemohla být o funerální atmosféře řeč, a to ani když předskokanka Jana Vébrová spustila zhudebnělou Erbenovu baladu Štědrý večer. Pro mnohé byla harmonikářka z Lužických hor nečekaným objevem, jak potvrdilo tiché špitání návštěvníků dohadujících se, zda je to Radůza. Dámy mají sice mnoho podobného – výborné zpěvačky a hudebnice, které dokáží jít v textech na dřeň, osobité, naléhavé a upřímné, Vébrová ovšem alba jak na běžícím pásu nevydává, fanoušci tak na novou desku čekají opravdu dlouho a zatím marně.
Baromantika se pak sice pěkně rozjela, během úvodní Monotronky ale náhle zklamal odposlech. „Je tady hodně lidí, trochu trapas, tak já budu zpívat po paměti.“ Snahu přerušil výpadek celkový, několik zakvedlání kabelem, za pár minut se jelo dál. Mrazy z první desky, Tětiva, Ricardo, z novinky, loučení se s prastarými kousky, třeba Pro Tebe.
Na Baromantice je cosi zvláštního, intenzivního, neznámého, každá skladba je jiná, osobitá, přesto celek drží pohromadě. Chytnou vás za pačesy, ponoří hluboko pod hudební hladinu, abyste za chvíli zjistili, že se netopíte, ale dýcháte. Ať už se necháte unést Lenčinými a Beatinými hlasovými hrátkami, sestřelit basou s bicími nebo se zaposloucháte do dialogu dvou kláves či si užíváte loopu, krabiček a efektů vytvářejících zvuky, steny, nářek, pazvuky i libozvučné trylky.
Křest bývá zdoben hosty a do nového alba promlouvají ti, co Lenku ovlivnili. V Arše si tak střihla duet s Davidem Kollerem, Justinem Lavashem a ke konci i mnohými netrpělivě očekávaným Danem Bártou. Slavnostní chvíle samotného křtu s promluvou Ivy Millerové z vydavatelství Supraphon, bublinkami a květinami. A pak ještě celá hodina s Valerií, Ptáky, Království zvyku, Taka Fei, skvosty nejen hudebními, ale i textařskými, přídavků nemálo.
Něco zemře, něco jiného se zrodí, Baromantika není čerstvě vylíhlé kuře, ale dospělá a vyzrálá zálěžitost. Prý inteligentní pop. Dodejme že pro fajnšmekry - ale podle nacpané Archy se zdá, že dobrý vkus ještě zcela nevymizel.
Baromantika
2. 11. 2014, Archa, Praha
foto © Olga Staňková
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.