Magdalena Fendrychová | Články / Recenze | 10.08.2023
Když hrála Jana Vébrová na Ženfestu – festivalu, na kterém jeho pořadatelka Martina Trchová představuje české hudebnice –, bylo jasné, že má svůj vlastní, naprosto jedinečný hudební svět. Na stagi její vystupování působilo jako jakýsi kultický obřad. Hrála na harmoniku a zpívala a publikum na ni jen nevěřícně zíralo. Na podzim o ní na jiné kulturní akci básnil Jakub Čermák alias Cermaque, opěvoval její podmanivý zjev. O chvíli později, v prosinci 2022, vydala singl Padá listí a letos v únoru druhý, Námořník. Teď Jana Vébrová vypouští do světa druhé album Kameny ze dna.
O písničkářce se v hudebních kruzích mluví jako o nástupkyni Radůzy a takové přízvisko nutně přináší velká očekávání. Desku navíc vydávají Indies Scope, ti by žádnou mainstreamovou zpěvačku pod křídla nevzali, a produkoval ji Ondřej Ježek, což je taky záruka kvality.
V první písni Bože můj si autorka vypůjčila lidový text, vyzpívá ho silným, precizně intonujícím hlasem a doprovodí se harmonikou. V následných Břízách naopak zavládne pohádková atmosféra, a ačkoliv jsou písně úplnými opaky, obě mají co říct. Jedna je emoční výpovědí a druhá vyprávěním. Ovšem Písečný vír drží pohromadě jen díky patternu v harmonice. Bicí tady neurčují rytmus, ale už tak dost rozháraný track spíš rozbíjejí a slova přestávají být srozumitelná.
Na konci první poloviny alba na posluchače vyletí Holoubek, který narozdíl od biblické holubice nepřináší olivovou větev, ale zprávu o egyptských ranách. Texty i hudební svět Jany Vébrové jsou totiž docela ponuré a tento rys se značně prohlubuje ve ztvárnění jedné z pověstí z Erbenovy Kytice. Nejenže se v příběhu objevují výhradně témata hřbitova a smrti, ale depresivní ztvárnění autoři podbarvují melafonem a houslemi v tísnivé vysoké poloze. Skoro to vyvolává pocit, že jediným účelem tvůrců je posluchače vyčerpat. A troufnout si na Jaromíra Erbena vyžaduje jistou odvahu. Chtělo by to v každém verši neporušovat přízvuky, tedy důrazy na první slabiku ve slovech, což se děje jak na tomto místě, tak i ve druhé vypůjčené pověsti Štědrý den. Textu pak není rozumět a tahá za uši.
Záleží na nátuře toho, kdo si album zrovna pustí. Jestli se nenechá skolit truchlivými písněmi, přispěchají mu na pomoc Kaštanoví koně a Zhublá láska, skladby s autorskými texty. Objevuje se v nich i trocha světla, úroda spasená sarančaty vyrůstá z nové půdy. Samoúčelná snaha o originalitu tady ustupuje potřebě vyjádřit emoci. Bůh seslal na Egypťany deset ran, na novém albu Jany Vébrové jich ale rozhodně deset není. Zároveň by tam nemusela být žádná, kdyby se při výběru písní vyškrtaly ty, ve kterých pochmurná atmosféra přehluší melodii a neuměle zpracovaný text zastíní význam vět.
Ve videu na YouTube Jana Vébrová říká, že člověk v životě nemusí vždycky dělat činnosti, které mají praktický, všeobecně přijímaný smysl. Těmito slovy svou chystanou jarní ratolest představuje. Nabízí se ale otázka, jestli autorku ke spojení čtrnácti skladeb dohnala potřeba psát, nebo touha po osobitosti za každou cenu. Výsledkem je, že se na streamovacích platformách objeví čtrnáct těžkých kamenů ze dna.
Jana Vébrová – Kameny ze dna (Indies Scope, 2023)
web
živě:
11. 8. plovárna, Manětín
12. 8. Kabinet múz, Brno
16.-19. 8. Banát
1. 9. pakr Václava Havla, Litoměřice
2. 9. Kaštan, Praha
8. 9. vedlejší Kolej, Nový Bor
9. 9. Valdštejnská lodžie
foto © se svolením Jany Vébrové
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.