David Vo Tien | Články / Reporty | 03.03.2015
16. června roku dva tisíce deset měli hrát V Jelení Daïtro, to bylo radosti. Y byla nová deska, všichni jsme ji točili a kromě toho, že jsme se těšili na každej další koncert v obýváku, tak jsme se hlavně nemohli dočkat, až to tam rozbalí. Těžko zpětně pohledat desku, která by líp vystihovala léto 2010, žádné zasněné melancholické pidlikání plné nostalgie, ale pořádně energická radost hrát punk. Nakonec Daïtro nedorazili, ale asi jenom blázen by si mohl stěžovat, že na ten večer Revenge of the Nerds domluvili Ampere. V takových chvílích je třeba si říkat: Navio Forge taky nikdo z nás neviděl. A protože jedna rána nestačí, Remek, kteří tehdy měli odehrát konečně první koncert, nakonec zahrát nemohli. Riziko kapel plných cyklistických nadšenců. Pokud si nepamatujete, jak moc jste se těšili na Remek, připomeňte si tenhle koncert.
Sever byl vždycky zdroj dobrých kapel, a i když si teď vzpomenu akorát na Eric Draven a Sunhasgone, ty víš, o čem mluvím. Ikiru jsou důkazem, že pojem „north core“ není jenom vtípek. Afektovaný emocore, devadesátky, řev, deklamování, šepot, smutná hudba, slova, co nabízí naději, a chytlavý kytary. Co dál říct člověku, který tam a/ byl nebo /b nebyl? Nejsem si jistej, ale dlouho jsem neviděl kapelu, která by vystupovala tak přirozeně. Poslední song Go Molny Go, kdy si basák se zpěvačkou vyměnili pozice, mi v tu chvíli přišel všeříkající. Ikiru se nebojí být osobní, a to je sympatický.
Člověk se párkrát nadechne a už je to skoro pět let od prvního koncertu Remek. Dlouho jsem přemýšlel, čím jsou Markovy texty zvláštní, v čem spočívá jejich síla. Mám pocit, že je to tím, že dokážou člověku nastavit zrcadlo, pokud chce. A singalongy měly katarzní sílu už na koncertech Lakmé, i když hudebně jsou Remek jinde. Nejsou tak zádumčivý, Šaman staví na silných melodických linkách, které přitvrzuje nepřeslechnutelná basa Simony. Na demu ještě některé věci mohly připomenout epičtější verzi Dakhmy, taková Země lidí zůstane pravděpodobně nejmetalovějším songem Remek, ale ani v těch novějších nechybí riffová dávka zběsilosti, čemuž přitakávají i Jurajovy sypačky. Budoucí emo-violence legenda. Vtípek, kterej zas až tolik nelže.
Až na zpěváka jsou v Baton Rouge všichni z Daïtro, což je dostatečně výmluvné. A podoba Baton Rouge nemá až tak daleko právě k poslední desce Daïtro. Nevím, jestli za to můžou pasáže, kdy si kapela vystačí jen s instrumentálním pidlikáním, nebo tím, že se moje nálady řídí podle ročního období, ale netěšil jsem se tolik jako tenkrát. Ale aspoň jsem se dočkal. Baton Rouge se drží melodickýho zpěvu a pohodových kytar, takže to léto s sebou stejně vozí pořád. Nevím, jak bylo zaplněné Café Na půl cesty před třemi roky, ale takhle naštosovanou Sedmičku jsem nečekal. Vzhledem k tomu, že je stále ještě relativně dost francouzských emo hardcore kapel, to, čím vyčnívají Baton Rouge, je pozitivní vajb. Žádný srdceryvný vybrnkávačky, řev plný zakrvácenýho hlenu, nic z toho. Navíc s nepříjemnou situací hrát bez druhýho kytaristy se vyrovnali odvážně a makalo jim to i v oslabení.
Baton Rouge (fr) + Remek + Ikiru
26. 2. 2015, Strahov 007, Praha
foto © Matěj Hošek
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.