Maria Pyatkina | Články / Reporty | 12.04.2018
Nebylo zase tak velkým překvapením, že MeetFactory měla brzo po ohlášení koncertu Young Fathers vyprodáno. Skotští vítězové Mercury Prize, kteří nedávno vydali třetí desku a o kterých se říká, že jsou jednou z nejlepších živých kapel současnosti, jsou prostě v kurzu. A ti, kteří si pořídili lístky s předstihem, si mohli vychutnat díky velikosti sálu mimořádně bezprostřední zážitek, tím spíš u tak výbušné kapely, jakou jsou Young Fathers.
Celá akce včetně předkapely se nesla v duchu svérázných elektronických samplů, živých bicí, vášnivého projevu a strhujícího nasazení. Před Young Fathers vystoupilo belgické trio WWWater, v jehož čele stojí černošská zpěvačka Charlotte Adigery. Ta dokázala šikovně spojit osmdesátkovou nostalgii a jemné vokály à la Solange s trochou rapování a twerku. Pozitivní a přátelská Adigery se zdála být z tak nadšených výkřiků příjemně překvapená, i když si to za působivé vystoupení a brilantní pěvecký výkon zasloužila.
fotografie z koncetu hledejte zde
Young Fathers nastoupili s kamennými tvářemi, aby to s výkřikem „What a time to be alive“ rázně rozjeli. Na pódiu, kromě excentrického bubeníka podobného Walteru Whiteovi z Perníkového táty, byli přítomní jen členové kapely. Každý z nich působil jiným dojmem, dohromady tvořili zvláštní harmonii. Alloysious Massaquoi ve velkém černém klobouku dával na odiv jemné melodické vokály, ladné pohyby a představoval i přes svou velkou postavu klid a eleganci. Bledý 'G' Hastings v pomačkané košili zlověstně řval do mikrofonu, díval se úkosem a působil chladně a démonicky. Kayus Bankole, nejdivočejší prvek, ztělesnil svým dechberoucím tancem a hlubokým hlasem jakousi smyslnou prvobytnost. Všichni neustále v pohybu, ať už v nekonečných tanečních kreacích nebo při bubnování. Pastva pro oči.
Těžko říct, jaká skladba zapůsobila nejvíc, radostné vzrušení neopouštělo MeetFactory po celou dobu. Zvláštní nadšení vyvolaly Only God Knows, písnička napsána pro pokračování filmu Trainspotting, úspěšný singl z nového alba In My View, ale i starší hit Get Up. V další napínavé přestávce mezi písničkami se Hastings zeptal: „Chcete, abychom odešli?“ a sálem to nesouhlasně zahučelo. „Chcete, abychom zůstali?“ Young Fathers ale už zahráli jen jednu skladbu a rychle zmizeli z pódia. Emotivní show utekla jako nic. Jako chvíle, která v paměti zůstane mnohem déle než stovky jiných vystoupení.
Young Fathers (uk) + WWWater (be)
10. 4. 2018 MeetFactory, Praha
foto © Romana Kovácsová
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.