Články / Reporty

Bílí a černí mužové, Dirtmusic

Popluh | Články / Reporty | 18.12.2014

Australan Hugo Race i jeho americký kolega Chris Eckman se u nás vyskytují poměrně často. A ani s jejich multi-kulti projektem Dirtmusic se v paláci Akropolis nejednalo o první vystoupení na našem území.

A s nadsázkou řečeno, jestli tenhle hudební experiment a mash-up neskončí příští rok na Colours, bude to od pořadatelů velké pochybení. Za předpokladu, že všichni zúčastnění budou ještě v tu chvíli vystupovat pod hlavičkou Dirtmusic a nepřesunou se zpátky ke svým domovským projektům nebo novým hudebním výzvám. Dirtmusic je totiž kapela jako dělaná pro ostravský festival. Mimo to, že se jedná o maximálně zajímavou fúzi, ukazují i rozdíl mezi vnímáním a provedením hudby napříč kontinenty.

Když zjistíte, že přijede kapela, která míchá zemité blues s rockem a výraznými africkými prvky, možná se zprvu leknete. Pak si ale řeknete, že to víceméně smysl má, protože odkud se vlastně blues vzalo. Je to pozůstatek násilného a vynuceného exportu. A s vysoce exportní hudbou si Dirtmusic podmanili těch několik desítek přihlížejících diváků. Bylo by hrozně jednoduché kapelu zaškatulkovat nálepkou world music, byť si o to říká. Ne, blues a africké groovy mají návaznost, kterou zámořská kultura nevymaže. Ale zatímco afričtí hudebníci Baba Sissoko a Moussa Coulibaly si to nepokrytě užívali od začátku, jejich dva reklamně bílé úsměvy lemovaly dvě zachmuřené tváře Race a Eckmana. Protože to, co na normálním koncertě svojí zachmuřeností a odtažitostí působí skvěle, se v kombinaci dvou totálně upřímných a bavících se Afričanů naprosto znehodnotí. Možná to pochopili jak v Americe, tak u protinožců, nebo se možná na „bílé duo“ přeneslo něco z té naprosté uvolněnosti a přirozenosti kolegů, která bezezbytku proudila do publika a zpátky, ale sem tam se nechali strhnout k tanci a úsměvu i oni. Muzika k tomu vybízela. Mix blues, rocku, sem tam nějakého country a afrických prvků se ukázal být tou nejpřirozenější věcí na světě. Dvě elektrické kytary, nějaké ty samply, tradiční africké nástroje, divočejší mix by si člověk možná ani nedokázal představit, ale možná i díky zkušenosti zúčastněných hudebníků to skvěle fungovalo, aniž by na sebe některý z výrazných prvků strhával pozornost.

Dirtmusic, to je silná a zajímavá hudební značka. Při živém provedení navíc krásně ukazuje rozdíl ve vnímání hudby mezi různými kulturami, které ale nakonec jedna věc přece jen spojuje. Hudba. A lepší poselství si snad otevřený člověk ani přát nemohl. O hudebním podkladu nemluvě.

Info

Dirtmusic (au/us)
15. 12. 2014, Palác Akropolis, Praha
foto © Zdeněk Němec

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace