Anna Mašátová | Články / Reporty | 01.04.2015
Písničkář Jan Burian vydává v těchto dnech novou desku s názvem Jiná doba, kterou pokřtil – inu, kde jinde než – v divadle E. F. Buriana alias Arše.
Vypadá to, že příjmení Burian je zárukou uměleckých genů, což je ostatně dobře vidět i na jeho synech, stojících mimo jiné za projekty Republic of Two a Kyklos Galaktikos. I díky jejich vlivu, vzniklo album vlastně prazvláštní. Písničkářství se propojilo v mezigenerační výměnu idejí a nápadů, Burian oslovil to nejlepší z české alternativní scény, výsledek bylo možná poprvé a naposledy možné slyšet v jeden večer v podání valné části jeho producentů. Nahnat do Archy všechny, by bylo věcí zhola nemožnou. Petr Marek z MidiLidi svištěl během první půlky po dálnici z Německa, Martin Kyšperský mrznul v Norsku a DVA i Jan Štolba jsou toho času v Austrálii. Přesto se na pódiu vystřídalo muzikantů až až, ať už v dialogu s Burianem, či při sólových skladbách.
Jan P. Muchow otvíral spolu s Burianem úvodní písní desky, Ve škvíře, nejen milovníkům Samotářů udělali radost česko-anglickou verzí Lucky Boy, kde se u zpěvu vystřídal Burian starší i mladší, tedy Jiří. Z repertoáru skupiny Panika zazněl Brixton v podání Vaška Havelky a Bonuse, který se zdržel i na Burianovu Kvalifikaci. Došlo i na poezii, báseň Probuzení, přiřadil sám autor do stylu „nahořklého individualistického optimismu“. Ten ovšem Burianovi více než sedne. Ostatně v Arše se nestřídali jen muzikanti, ale i hudební přístupy a technologie, bez kterých by album snad ani nemohlo vzniknout, klasické nástroje byly hojně provázeny mašinkami. Kittchen potřeboval zapojit jen iPhone a dlužno říct, že právě jeho vystoupení – ve vší úctě k ostatním - patřilo k nejlepším.
Burian dostal na pódium taky Ondřeje Ježka, se kterým spolupracuje už dekádu, a jeho kapelu OTK, nahořkle vesele zněla slova písně Karla Vepřeka „Karlíku, Karlíku vrať se, nenech si na žezlo zvracet“. Křest, nebo spíše uvedení desky na svět, se odbyl rychle, po přestávce šlo všechno ráz na ráz. Kapela Dana Fikejze vzala publikum Do ráje, Viliam Béreš s Burianem Do Portugalska, Marek zapěl půlminutovou píseň po dojezdu z Německa, dostali jsme se do srdce Maca i nachytali provinilce In flagranti. Přídavky byly staršího data, z nahrávek Jak zestárnout a Muži jsou křehcí.
A vlastně oba názvy předchozích desek dobře předznamenávají Jinou dobu. Nejen muži, ale lidstvo samo je čím dál drzejší, i křehčí, a se stárnutím se pere ne zrovna s grácií. Burian díky spolupráci s mladšími hudebníky tok času zkroutil ku prospěchu svému. Někdy ho zpomalil, jindy roztočil na plné obrátky, Jiná doba je aktuální, melancholická, pobaví i posadí na zadek a nechá pracovat mozkové závity. Jednadvacáté století je tady.
Jan Burian
29. 3. 2015, Archa, Praha
foto (c) Kryštof Havlice
Vojta Chmelík 03.02.2025
Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.