Lenka Marie | Články / Reporty | 23.06.2015
Byla to premiéra filmu, který je „ve výrobě”, divadelní představení bez příběhu a performance bez jasného poselství. Začínalo se filmem. The Dead Season je černobílá tryzna za trpícího klauna. Není zřejmé, proč se trpí, není jasný ani vztah mezi jednotlivými postavami. Štěňata za plotem, zhroucená ve dveřích, zhroucená v kuchyni a klaun ve křoví. Do obrazu se často vracejí ptáci, ale těžko říct, zda to má vůbec nějaký význam. Zatímco klaun leze křovím, zhroucená se (pravděpodobně) škrtí v závoji. Tahle sekvence trvá bolestivě dlouho, zvlášť pro začínající epileptiky.
Casady byla v průběhu celé projekce schovaná za malé promítací plátno, společně s perkusemi, basovým saxofonem a pianinem. (Nedokončený?) film nemá žádnou pointu, snad se z klaunů stane pár a trpí pak společně v zaprášeném hotelu i se zaprášeným lustrem. Vizuálně snímek připomíná „found footage”, obraz je roztřepený a rozklepaný, stejně jako hudební doprovod. Najednou konec a v pravém rohu scény leží klaun. Přiléhavě v epileptickém záchvatu, chvíli bojuje se svými vnitřními démony, nebo ho možná točí smítka prachu ve světle reflektoru, až sebou z výšky švihne o zem. A přesně tenhle tanečník, demonstrující sílu břišních svalů, byl jediným výrazným talentem celé show. I když neměl při absenci příběhu příliš co vyprávět, byla radost se na něj dívat. Pokud tedy nechám stranou autoerotický taneček, který, byť mistrně, vystřihl později. Casady plynule navázala na filmovou hudbu, stejně jako na klaunské téma: pozvala klauny „nám pro zábavu” a sama po jevišti vykračovala v kšandách, širokých bílých kalhotách, košili a v černé hučce. Klauni měli jednu chvíli působit jako vtipná oddechová mezihra, ale jejich vystoupení nevyprodukovalo žádný konkrétní gag.
Představení v závěru přešlo do konkrétních písniček, jako byla nová Tumbleweed. Podivná show mohla působit atmosféricky, ale stejně tak i halabala splácaně. Když se Casady v tomhle projektu pokouší o syntézu, chybí jí nějaká páteř, která by celý nápad nesla a předávala dál o něco víc než jen shluk méně či více příbuzných vjemů. V celkovém dojmu jakoby dvouhodinovému představení chybělo vůbec to základní: nějaký obsah.
Pražské quadriennale 2015:
Bianca Casady - The Dead Season – La more saison
19. 6. 2015, Divadlo Archa, Praha
foto © Matias Altbach
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.