Ivana Sváčková | Články / Reporty | 01.05.2016
Jak to vypadá, když se Lara Croft, postavička z the Sims, Pikachu a blíže neidentifikovatelný tvor obalený alobalem sejdou na koncertu kapely z Lotyšska? Střet fantazie s virtuální realitou se dnes odehrává na brněnské Flédě. Studentům střední umělecké přijeli na karneval zahrát Pobaltští Carnival Youth - náhoda? Nemyslím si. Ale pokusy o vtípky stranou, čtyřčlenná skupina na svoji první zastávku v moravské metropoli přijela už relativně připravená: za čtyři roky fungování vydala jedno EP a dvě elpíčka, z nichž nejnovější Propeller vyšlo před měsícem a kapela neskrytě přiznává, že inspiraci hledala u ostřílenějších kolegů Wolf Parade nebo Arctic Monkeys. Když už je řeč o polibcích múz, na loni vydaném No Clouds Allowed zase hledejte schované Two Door Cinema Club a the Kooks v období alb Tourist History a Inside In, Inside Out. Byť desky dělí pouze jeden rok, je jistá hudební vyspělost znatelná, písně na Propeller jsou vrstevnatější a méně předvídatelné.
Take off your shoes, dance with me, let it loose, we dance round and round, opposite and upside down. I've always really liked you otherwise I would have been a fool… Pod pódiem se za zvuku chytlavého Octupus pomalu formuje base camp náctiletých fanynek, které jsou bezpochyby cílovou skupinou tohoto kytarového indiepopového mámení a vlastně i vděčným publikem, protože hlasitě tleskají, tancují a snadno zapamatovatelné texty brzy recitují s kapelou. Hodinková euforie. Carnival Youth se na stagi do většího experimentování nepouštějí, postupují podle osvědčených kroků a zdařile rekonstruují studiový materiál. V rámci svého žánru si ale počínají dobře, rozverné kytary a mnohohlasné vokály by na festivalu přilákaly silný hlouček. Carnival Youth zpívají ódu na mládí a nekonečnou zábavu, pátrání po smyslu života odložte na zítra. Never Have Enough rázem pasuju na hymnu prozevlených letních dní.
A jak dál? Je jasné, že na lotyšské popové scéně mají své místo. Vzpomínám na české Charlie Straight, mimochodem vizáží a zvukem dost podobné, kteří po určitý čas dobývali první místa tuzemských hitparád a v rámci mainstreamové popmusic skutečně věděli, kam sáhnout, ve výsledku byla ale jejich existence povrchní. Duhová bublina, co rychle splaskla. Chtíč středo a východoevropských kapel prorazit na západě se mi spojil v reálných číslech po návštěvě debaty s anglickým hudebním producentem Danielem Millerem ̶ zmínka, že v Londýně noc co noc proběhne jedna či dvě stovky koncertů, evokuje obrázek kupy sena a jedné malé jehly.
Carnival Youth (lv)
28. 4. 2016, Fléda, Brno
foto © Tereza Kunderová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.