prof. Neutrino | Články / Reporty | 12.11.2016
Do středy jsem říkal, že anglické legendy elektronických experimentů Autechre jsem na živo ještě nikdy neviděl. Nic se na tom nemění ani po návštěvě jejich koncertu v MeetFactory. Autechre splnili, co slíbili, a zahráli v naprosté temnotě, tak jak to deklarují v požadavcích na svá vystoupení propagující letošní pětialbum Elseq 1- 5. Trochu to připomnělo dnes už nefungující legendy žánru The Future Sound of London, kteří za sebe kdysi posílali převodníky ISDN a hudbu přes ně aktuálně vysílali ze svého londýnského studia.
Ocitl jsem se v premordiální sonické jeskyni, ze které se nedalo jen tak utéct. Temnota nekompromisně pohltila i barový pult, a tak nebylo úniku ani tam. Autechre měli v úmyslu zastavit běžný chod věcí a umrtvit přetěžované vizuální vjemy všech přítomných, nicméně v době smartphonů to není tak jednoduché. Temnotou probleskovaly displeje jak světlušky a hledaly svůj záchytný civilizační bod. Na pódiu byly k vidění jen dvě rozmazané šmouhy velmi potemnělého světla a já zavzpomínal na četbu Meyrinkova Golema, kterak se v po nocích zjevoval za okny místnosti bez dveří. Byl to návrat do prenatální zkušenosti, průlet černou dírou nebo pokus o zhudebnění temné hmoty? U Autechre je těžké odhadnout, které skladby ze svého nespočetného repertoáru zahráli, nicméně dá se předpokládat, že se jednalo o fragmentární improvizace či selektivní výběr jejich sequencerových presetů. Ke slovu přišla spletitá skrumáž povětšinou atonálních a arytmických zvuků, ze kterých občas vyplula konkrétnější figura, aby ji zas pohltila propast odcizené temnoty. Po nenápadném konci nastalo opět světlo, na pódiu však zbylo prázdno.
Součástí zvukového rituálu byli i Andy Maddocks, zakladatel labelu Skam, a hlukový experimentátor Russell Haswell, kteří se kdysi setkali s Autechre ve společném projektu Gescom. Na letošní evropské tour se jejich dráhy po letech protnuly. Maddocks tentokrát zastával roli dýdžeje, když zabrousil až hluboko do minulosti a pustil i starší tracky od Autechre, které ještě dodržovaly určitý rytmický kodex. Haswell pak zůstal věrný extrémní kombinaci noisových hradeb a pokřivených techno beatů, které nekompromisně servíroval ještě za světla. Akce budiž pochválena.
Autechre (uk) + Russell Haswell (uk) + Andy Maddocks (uk)
9. 11. 2016 MeetFactory, Praha
foto © Filip Kůstka
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.