prof. Neutrino | Články / Reporty | 12.11.2016
Do středy jsem říkal, že anglické legendy elektronických experimentů Autechre jsem na živo ještě nikdy neviděl. Nic se na tom nemění ani po návštěvě jejich koncertu v MeetFactory. Autechre splnili, co slíbili, a zahráli v naprosté temnotě, tak jak to deklarují v požadavcích na svá vystoupení propagující letošní pětialbum Elseq 1- 5. Trochu to připomnělo dnes už nefungující legendy žánru The Future Sound of London, kteří za sebe kdysi posílali převodníky ISDN a hudbu přes ně aktuálně vysílali ze svého londýnského studia.
Ocitl jsem se v premordiální sonické jeskyni, ze které se nedalo jen tak utéct. Temnota nekompromisně pohltila i barový pult, a tak nebylo úniku ani tam. Autechre měli v úmyslu zastavit běžný chod věcí a umrtvit přetěžované vizuální vjemy všech přítomných, nicméně v době smartphonů to není tak jednoduché. Temnotou probleskovaly displeje jak světlušky a hledaly svůj záchytný civilizační bod. Na pódiu byly k vidění jen dvě rozmazané šmouhy velmi potemnělého světla a já zavzpomínal na četbu Meyrinkova Golema, kterak se v po nocích zjevoval za okny místnosti bez dveří. Byl to návrat do prenatální zkušenosti, průlet černou dírou nebo pokus o zhudebnění temné hmoty? U Autechre je těžké odhadnout, které skladby ze svého nespočetného repertoáru zahráli, nicméně dá se předpokládat, že se jednalo o fragmentární improvizace či selektivní výběr jejich sequencerových presetů. Ke slovu přišla spletitá skrumáž povětšinou atonálních a arytmických zvuků, ze kterých občas vyplula konkrétnější figura, aby ji zas pohltila propast odcizené temnoty. Po nenápadném konci nastalo opět světlo, na pódiu však zbylo prázdno.
Součástí zvukového rituálu byli i Andy Maddocks, zakladatel labelu Skam, a hlukový experimentátor Russell Haswell, kteří se kdysi setkali s Autechre ve společném projektu Gescom. Na letošní evropské tour se jejich dráhy po letech protnuly. Maddocks tentokrát zastával roli dýdžeje, když zabrousil až hluboko do minulosti a pustil i starší tracky od Autechre, které ještě dodržovaly určitý rytmický kodex. Haswell pak zůstal věrný extrémní kombinaci noisových hradeb a pokřivených techno beatů, které nekompromisně servíroval ještě za světla. Akce budiž pochválena.
Autechre (uk) + Russell Haswell (uk) + Andy Maddocks (uk)
9. 11. 2016 MeetFactory, Praha
foto © Filip Kůstka
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.