Články / Reporty

Cohenův rok odstartoval

Cohenův rok odstartoval

Anna Mašátová | Články / Reporty | 29.04.2015

Když na podzim v Hybernii Avishai Cohen tvrdil, že už je ze čtvrtiny Čechem, příliš nepřeháněl. Basista, před pár dny slavící pětačtyřicáté narozeniny, odehrál na tuzemských pódiích více jak tucet koncertů a jen za letošek si připíše další tři.

Nudného opakování se jeho příznivci obávat nemusí. Zatímco v září vystupoval se smyčcovým ansámblem, tentokrát přijel do Prahy v komornějším triu s pianistou Nitaiem Hershkovitsem a bubeníkem Danielem Dorem, aby představili nové album From Darkness. Právě skladby z novinky hrály – vcelku nepřekvapivě – prim. Očekávat jen bravurně přehrané cédéčko by však bylo chybou, díky sólům a improvizaci získala skořepina jednotlivých kusů bohatou a pestrou náplň. Ať už to byl velkolepý nástup s Beyond, flamencová Abie nebo téměř ukolébavková Ballad for an Unborn, známá ze starších Cohenových nahrávek.

Sám lídr se rozehříval pomalu a nechával více prostoru kolegům, čímž připravil návštěvníkům dilema, jestli více pozorovat Cohena, brilantního pianistu Hershkovitse, jehož štíhlé dlouhé prsty vydolovaly ze Steinwaye maximum, nebo Dora, štětkami šimrajícího bicí, aby vzápětí přešel do rockového drajvu. Cohen si na mladší spoluhráče potrpí, na talenty má nos jako málokdo a Hershkovits s Dorem tvoří snad nejlepší sestavu v Cohenově hudební historii. A kdo ví, zda účedníci mistra brzy nepřekonají.

Praha byla posledním zastavením turné, únava byla v drobných nepřesnostech i arytmiích první třetiny setu znát, snad za to mohla i Cohenova upnutá košile, která nevydržela a odhodila knoflíček v dál. Izraelci přibyla snaha o co nejmenší odhalení hrudníku, ale na toto téma se zároveň žertovalo až do samého závěru, kdy už byla prvotní přísnost ta tam. S nástrojem nakládal jako s milenkou, bral ji za boky, plácal po zadku, roztáčel i vznášel do zvedačky, vybrnkával vyznání i smyčcem uhlazoval smutky. Za ovace vestoje odměnila trojice sál Rudolfina vrchovatě. Cohen vzal konečně do ruky mikrofon a pouze s doprovodem klavíru zazpíval El Hatzipor, s plnou sestavou došlo na cover slavné písně Nata King Colea Nature Boy, druhý přídavek patřil Avishaiově ikonickému kusu Remembering z deset let staré desky At Home.

Cohen je skvostný, osobitý hráč a skladatel, který zvedne publikum ze židlí a na povel roztančí, k jazzu přitáhne davy, aniž by jeho tvorba utrpěla. Jedinečný hudebník, těžko se ho nabažit. Fanoušci by tak měli vyrazit na Colours of Ostrava, kde vystoupí v sextetu s americkým jazzovým kytaristou Kurtem Rosenwinkelem (Brad Mehldau, Joshua Redman), trombonistou Stevem Davisem (Chick Corea, Wynton Marsalis) a argentinským trumpetistou Diegem Urcolou, v plánu je také brněnská hala Vodova 30. listopadu. A skalní milovníci si jistě nenechají ujít koncert Cohenova bývalého dvorního klavíristy Shaie Maestra, 20. května v Praze.

Dle čínského kalendáře máme sice rok dřevěné kozy, dle izraelského právě vstupujeme do roku božského Cohena.

Info

Avishai Cohen Trio (isr)
27. 4. 2015, Rudolfinum, Praha
Foto (c) Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace