Články / Reporty

Contempuls 2019: Formy pro emoce (Ascolta, Satoko Inoue)

Contempuls 2019: Formy pro emoce (Ascolta, Satoko Inoue)

Jan Starý | Články / Reporty | 26.11.2019

Festival Contempuls letos slaví desáté narozeniny, a to bez velké pompy, jednoduše dalším špičkovým programem ze světa současné (vážné) hudby. První z jeho dvou večerů zahrnoval dvojblok představení Vor dem Gesetz na motivy Kafkova textu a recitálu japonské klavíristky Satoko Inoue.

Vor dem Gesetz, Před zákonem, je kratičká povídka, potažmo pasáž v románu Proces. Muž chce vejít do zákona, dveřník mu zabrání s příslibem, že to snad později bude možné, muž čeká a čeká, až umře. Skladatel Martin Smolka a divadelník Jiří Adámek rozpracovali tuto absurdní črtu do nesmírně specifického formátu, kde se mísí hudba, divadlo a literatura, a v Praze ji realizoval německý soubor Ascolta.

Není vlastně důležité, na co hudebníci hráli. Nástrojové party byly potlačené, často měly spíš čistě expresivní funkci – udělat příznačný hluk, navodit konkrétní pocit –, namísto toho aby sloužily klasické, vnitřně konzistentní kompozici. Minimálně stejně podstatnou roli měly nejrůznější objekty – foukačky, řehtačky, houkačky. A podobně zásadní byl performativní aspekt hraní, tedy nejen zvuk samotný, ale i pohled na foukání do trubky, údery do bubnů, synchronizované hlučení, kde byl proces vyluzování zvuku často zdůrazněn například povstáváním hráčů nebo přehnanými gesty.

Rozpětí instrumentální složky sahalo od iritujících hluků přes pastiš romantických melodií až po magicky jemné pasáže, tiché a zvukomalebné až ambientní. Klíčem k jejímu dekódování byla přitom autorská poznámka, že hudba slouží jako řeč a řeč jako hudba. A ačkoli hudba nebyla jen znaková a řeč jen zvukomalebná, tento popis převážně odpovídal (funkční!) rozháranosti hudby a nezvyklým hlasovým plochám.

Přednes textů se snad dal nazvat melodickou deklamací. Originální německé texty se ve vícehlasech srážely do překrásných a podivných pásem, zejména akcentované, zvláštně modulované až pískané slovo Türhüter (dveřník) mi pravděpodobně bude znít v hlavě ještě několik dní. Samotnou povídku přitom doplňovaly ještě další Kafkovy texty: dopis Maxi Brodovi, kde spílá sám sobě, pasáž s knězem přímo z Procesu a anekdota o leopardech, kteří vtrhnou do chrámu a vypijí posvátné nádoby, což se opakuje znovu a znovu, dokud se to nestane součástí rituálu. Tahle pozoruhodná poznámka o síle zvyku a repetice pak spolu s Camusovou úvahou o Sisyfovi s ideou, že potrestaný král může být při svém absurdním úkolu šťasten, poukazovala na další interpretace nad rámec jednoduchého konstatování, že skladba vyjadřovala absurditu. Ovšem právě camusovská chvilka s sebou přinesla nejvýraznější moment, kdy se kolem klavíristy čtoucího text shlukla šestice zbylých hráčů a podrobovala ho nejrůznějším absurdním úkonům, moment směšný, ale také mrazivý a znepokojivý.

Kombinování médií je velkým tématem dneška, jen výjimečně je ovšem takto dotažené, smysluplné a působivé. Nebudu předstírat, že se vyznám v současném divadle, Před zákonem ale bylo dílem skutečně výjimečným, které je z formátu živého vystoupení skutečně nepřenositelné.

Nelehký úkol navázat na soubor Ascolta měla japonská klavíristka Satoko Inoue, která představila výběr nepřímočaře lyrických skladeb prostých sentimentality i samoúčelné virtuozity, jaké se se sólovým klavírem až příliš často pojí. V premiéře zazněla skladba For Piano, Part K českého skladatele Luboše Mrkvičky, nejdynamičtější položka vystoupení, a ve světovém porovnání rozhodně nezapadla, dále lehce feldmanovská Interlude, kterou napsal japonský skladatel Džó Kondó přímo pro Inoue, vynikly ale především Kondóova Sight Rhythmics a skladba Palais de Mari od Mortona Feldmana.

V Sight Rhythmics šlo především o pomalé převalování motivů ve vyšších středních polohách, které jen občas narušovaly nižší a údernější. Krásný důkaz toho, kolik možností nabízí klavíru abstraktnější, rytmicky volnější skladby, aniž by bylo nutné obětovat čistý emocionální náboj. Feldmanova skladba pak zacházela ještě mnohem dál směrem k tichu. Jednoduché melodické motivy se opakovaly zdánlivě donekonečna, jen s minimálními obměnami, zato s bohatým prostorem pro dozvuky každého tónu a jejich překrývání. Feldmana původně inspirovala fotografie trosek mezopotámského paláce v Mari a jejich nepravidelnosti – a atmosféra prastaré, křehké zvláštnosti byla v Doxu takřka hmatatelná. Tiché skladby a precizní, ale nikoli chladná hra Inoue vybízely k až nábožnému soustředění.

Info

Contempuls 2019:
Ascolta (de) + Satoko Inoue (jp)
24. 11. 2019, Multifunkční sál DOX+, Praha

foto © Karel Šuster

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace