Jan Starý | Články / Reporty | 01.02.2019
Persistence:
1. The fact of continuing in an opinion or course of action in spite of difficulty or opposition.
1.1. The continued or prolonged existence of something.
(Oxford Dictionaries)
Kapitola I: Atavismus
Na obrovském projekčním plátně se jen lehce čeří voda. Přichází Maja Ratkje, dýchá, syčí, prská do mikrofonu a skládá z těch drobných zvuků členité, ale decentní a barvou vlastně obyčejné plochy. Připojuje se Katarina Barruk s lidovými nápěvy, které v nekonečných repeticích fungují jako zaříkávání.
Ve vystoupení Avant Joik se sráží formální čistota a čirý experiment. Švédka Barruk přímo navazuje na sánské zpěvy joik, sama patří mezi deset posledních uživatelů jedné formy sánštiny, Norka Ratkje už je dávno legendou mezi hudebními odvážlivci, ale nepřestává s hledáním nových výrazů. Na jedné straně tu stojí jednoduchá, autentická tradice, na druhé neustálý rušivý neklid.
Jejich souhra funguje extrémně dobře a nemá vedoucího. Zpěvy dávají celku strukturu, ruchy a šumy na pozadí předcházejí vzniku příliš snadné idylky, ale zároveň vlastně oslavují organičnost: namísto kutilských hrátek se synťáky, které jsou v tzv. experimentální hudbě obvyklé, Ratkje pracuje s konkrétními, vlastně přírodními zvuky. Podobně i minimalistická projekce Mattiho Aikia věnuje pozornost přírodě a přirozenosti nikoli formou bombastických scén, ale zachycením všedních maličkostí.
Tenhle rituál jako by byl prastarý, mimo čas. A dal by se poslouchat celé hodiny. Probíhá i čistě vokální duet potměšilé čarodějnice Ratkje a dobré víly Barruk. Pak obdivujeme taneční pohyby Švédky. Tajíme dech u hrdelního mručení Norky. Fascinovaně sledujeme, jak k experimentům přecházejí obě hudebnice. A chceme tu magii vidět znovu.
Kapitola II: Hluk a vřava
CTM hostí dudácký projekt. A není ze Skotska. Erwin Keravec je Bretaněc, který na festival přivezl své kvarteto Sonneurs: dvoje dudy a klarinetovité dechové nástroje bombard a trelombard. Hrají akusticky, což je jediné štěstí, ježto i tak z průrazného zvuku nástrojů zaléhá v uších.
Projekt přitom střídá celou řadu poloh: rozšířené techniky hraní na nástroje slouží k vytváření redukcionistických mikrozvuků i v kompozicích, které by mohly klidně znít na každém festivalu vážné hudby. Kvarteto hraje „čtyřkanálově“ z rohů sálu, dojde i na ohromující sólový set samotného Keravce, Colina Stetsona dudů. Nejčastější a nejvýraznější jsou ale nakonec polohy, kdy soubor čerpá z bretaňského folklóru a produkuje hlasité, epické hymny vzdáleně připomínající harmonikáře Kimma Pohjonena, které burcují k heroickým činům.
Do příští demonstrace se chci naučit na bretaňské dudy.
Kapitola III: Plastoví andělé
„Angelic.“ Krásný fracek Loke Rahbek stojí uprostřed, po stranách pod ním dva kumpáni s černými brýlemi: žena v černé, muž v bílé, mezi nimi palmové listy. Berghainem se rozléhají syntetické plochy, výbuchy hluku, taneční beaty. A samplované, deformované hlasy.
Je to těžký, ubíjející poslech. Pokud je hitem dneška post-klub, projekt Croatian Amor je anti-klub, hudba rozkročená někde mezi písničkou, tancem a amorfním experimentem. Málo rytmický, málo chytlavý, málo průrazný; moc hlučný, moc emocionální.
Málo projektů vypovídá tak dobře o současnosti. Croatian Amor spojuje protiklady touhy po emocích a odcizení, přirozenosti a umělosti, krásy a ošklivosti, samoty a informačního přehlcení. Hudba je zároveň agresivní a dojímavá, opravdová a falešná. Ve své nepřístupné originalitě se vyhýbá klišé, do které jiné projekty s podobnými ambicemi snadno spadají. Dekonstrukce synth popu, industrialu, post-punku, hluku. Jediný případ burialovské manipulace s hlasy, který nezní jako epitomé. A opět, i když by se snad projekt dal formálně zařadit k post-klubu nebo power ambientu, náboj je tak jiný.
Stát zmáčknutý v davu před berghainskými věžemi byl zvláštní zážitek, svým způsobem i utrpení. Ty nejsinější dojmy nebývají vždy ty nejzábavnější.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.