Natálie Zehnalová | Články / Reporty | 01.02.2019
Čím dál více lidí se ve spletitosti dnešního světa ztrácí a zaujímá na něj zjednodušující pohled, jednotlivé názorové proudy se vzájemně vzdalují. Jak můžeme zjednodušující rétorice čelit, aniž bychom sami začali hlásat dogmata? Jak přijmout rozdílnosti a vyrovnat se se změnami a přetrvávající nejistotou? Jakou roli v boji proti polarizaci společnosti hraje hudba a umění? Těmto otázkám se věnuje letošní ročník festivalu CTM s podtitulem Persistance. Odpor vůči rigidním společenským silám je společný všem účinkujícím, ať už se projevuje kousavou sociální kritikou nebo vlastní nonkonformitou a osobním vzdorem. Festival je i pro návštěvníky cvičením v akceptování nového a neznámého, jednotlivá programová pásma jsou sestavena tak, že člověk téměř jistě narazí na něco, co neznal. Berlínské publikum je přitom podobně diverzní a nedělá mu problém přepnout z techna na punk a z freak folku na powwow-step.
Středeční program na hlavní berghainské stagi nesl název As If We Were Heard. Zahájil ho umělec a publicista Tim Tetzner instalací seskládanou z naloopovaných punkových nahrávek, které se střídavě linuly z opačných stran místnosti. Úroveň hlasitosti se v následujících hodinách měla jen zvyšovat, formou vzdoru byl tentokrát výkřik. Na vystoupení dvojice Caliph8 a Nonplus fascinoval minimalistický projev omezený na obsluhu elektroniky, ani mrk navíc. Z obou sršelo soustředění, oči a ruce jim kmitaly po pultu a komunikace mezi nimi probíhala na neznámých levelech, zatímco místností vibrovaly temné basy. 700 Bliss publikum vyburcovaly křikem na hranici snesitelnosti, když Moor Mother do hlasitých loopů rozvášněně recitovala texty o nespravedlnosti světa: „Yeah, you heard what I said/ That anti-black’s programmed.“ Doposud mi zvoní v hlavě její pronikavé: „You're a racist in your head.“
Po půlnoci Berghainem otřásla exploze v podání belgické punkové kapely Cocaine Piss. Zpěvačka Aurélie Poppins, vybavená chrániči na kolena a přemírou energie, se po úvodním válení po pódiu vrhla do davu a zbytek setu odzpívala za pobíhání mezi lidmi. Basistka, kytarista a bubeník se sklopenými hlavami trýznili své nástroje, obličeje zakryté vlasy. V Berghainu už jsem viděla leccos, ale ani ve snu by mě nenapadlo, že tu někdy propukne pogo. Kdo chce zažít glittershitstorm bez pozlátek, v květnu zahrají v Meetfactory.
Tím skončil program na hlavní stagi. Část obecenstva se vydala chytat poslední metro, ta druhá se přesunula do intimnějšího prostředí Säule, kde se pokračovalo pásmem As If We Had a Future. Šanghajský producent Noctilucents mě okouzil dvě středy zpátky v klubu Zur Klappe a jeho éterický zpěv, který vyplnil první část setu, byl balzámem na rozdrásané uši a pro intoxikované příležitostí se objímat. V druhé půlce se pak rozjela parádní, pro evropského posluchače nezvyklá diskotéka. Narozdíl od stájového kolegy Kila Veeho, který se opírá o profláknutý západní pop, Noctilucents pracuje se současnou asijskou hudbou.
Ve čtvrtek v Berlíně prakticky začíná víkend, takže se Berghain zaplnil od Säule až po Panorama Bar a většina lidí byla odhodlaná setrvat do rána. Zatímco předchozí den se sázelo hlavně na zvuk, pásmo As If We Were Free bylo věnované interpretům, kteří svá vystoupení budují na performativnosti, pracují s kostýmy a představuje různé identity. Doprovázená na harfu předvedla newyorská zpěvačka a producentka Eartheater široký vokální rozsah i taneční um, v její hudbě se mísí emocionalita s odcizením a podobný účinek mělo i její vystoupení. V maskáčových kalhotech a průhledném třpytivém trikotu, který šikovně nastavovala záři reflektorů, prováděla hluboké záklony a jiné, pro zpěvačku nezvyklé pózy.
Ladnost a ženskost vystřídala útlá postavička v červeném, se zakrytou tváří a těkavými pohyby. Britská producentka Gazelle Twin přivezla svoji postavu šaška z loňského alba Pastoral, na kterém odkazuje k tradici britské satiry a bere si na paškál současnou Británii a noční můru s názvem Brexit. Následně se na pódiu rozzářil světelný portál, ze kterého se vynořil v dlouhých šatech oděný J'Kerian Morgan alias Lotic (používá zájmeno they). V instrumentálních pasážích v něm zase mizel a při zpěvu nechával své tělo ozařovat duhovými paprsky světla.
Dvacátý ročník CTM si ke kulatinám dal za úkol vytrvat, nevzdat se, klást odpor společenským silám, které by si přály jednodušší, kontrolovatelnější a předvídatelnější svět. Ve středu a ve čtvrtek se bojovalo zvýšenou hlasitostí nebo nasazováním masek, tímto však strategie nejsou vyčerpány. Ještě nám zbývají tři festivalové dny.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.