Minka Dočkalová | Články / Reporty | 15.05.2023
Divadelní hry se jen zřídka jmenují přímočaře. Obvykle se snaží v budoucím divákovi rozvířit roje představivosti a navnadit ho na to, co se odehraje v útrobách divadla. Umělecké uskupení Bazmek entertainment se s tím tentokrát nemazalo a pojmenovalo svou hru Uran 235. Nic víc, nic míň. Co čekat od názvu, který na jednu stranu působí vágně, jako vystřižený tupýma nůžkama z periodické tabulky, na druhou stranu vyvolává skryté vášně a strachy i s ohledem na události posledních měsíců, let nebo desetiletí?
Není neobvyklé, že se Bazmek entertainment věnují tématům buď vědeckým nebo jinak společensky důležitým. Sami sebe popisují tak, že kombinují různé „bazmeky“, aby mohl vzniknout „entertainment“. Tuto premisu v plné šíři naplňují i ve svém nejnovějším projektu.
Trojice herců, Klára Bulantová, Hynek Tajovský a Petr Hanák, během představení Uran 235 odehrají sérii krátkých etud, jejichž prostřednictvím se výbušnou problematiku snaží ohledávat a zpracovávat. Ruchy, zvuky a beaty je naživo doprovází dvojice hudebníků, Jonáš Svoboda a Ryba. Celá hra tak funguje jako jakási divadelní zkouška, kdy herci zdánlivě vystupují z rolí a pak do nich opět vstupují, ovšem v jiných kontextech a obvykle také v jinak emočně zabarvených situacích. Centrálním kusem techniky, který poutá pozornost a je v ději hojně využíván jako doplňující a poetizující prvek, je camera obscura. Snově rozmazané obrazy, které vznikají projekcí na plátno, volně evokují atmosférický cyklus fotografií polské autorky Kamily Kansy (Consolation, 2019) a pomyslně zahušťují hru: to, co se v projekční bedýnce odehrává, není nic dramatického, nicméně po zvětšení na plátno se to ve své vysoké zrnitosti stává jakýmsi historickým dokumentem, něčím posvátným, snad i trochu zlověstným. Stejně jako ve vztahu k „jádru“ se v nás mísí strach s úctou, nekonečná nejistota a bezbrannost.
I když to zpočátku nemusí být patrné, děj jednotlivých scén nutně počítá s tím, že se divák přinejmenším okrajově orientuje v jaderné problematice. Humor je vystavěn na vědomostech a znalosti historických reálií, charaktery a kontexty často vysvětlují pouze rekvizity či pohyby. Čím víc člověk ví, tím víc se baví. Pracuje se s minimem kulis, maximalizován je prostor pro divákovu představivost, kterou rozvíjí pohyb, mimika i gestika herců umně doplněná hudbou a ruchy vznikajícími v reálném čase. Záznam je použit pouze jednou, a to v případě nahrávky životopisného vstupu o Marii Curie-Skłodowské. Hláška „Curie eleison! Babičko, smiluj se!“, dobře ilustrující schopnost tvůrců hrát si se slovy, vyvolá v publiku vlnu pobavení, která se šíří tak rychle, jak rychle se komu daří slovní hříčku rozlousknout.
Jednotlivé skeče variují žánry, a ač se místy letmo dotknou klišé, snad kvůli vykřičenosti jaderného tématu, velmi rychle ho buď opustí, nebo ho naopak záměrně vyhrotí ad absurdum. Černobyl, jaderný klub, prvek v periodické tabulce, elektrárna jako modla a objekt erotizujících představ, Curie, Oppenheimer, Einstein, ti všichni tu defilují v různých rychlostech a kontextech, takže si divák nakonec domů v hlavě odnáší středně velké uranové smoothie. Rozhodnout se a zjistit, jak vlastně chutná, může trvat i několik dní. Je však dobré si uvědomit, že tenhle drink pijeme všichni a zpravidla nejsme ti, kdo mají prst položený na tlačítku mixéru.
bazmek entertainment: Uran 235
6. 5. 2023 Co.Labs, Brno
foto © Terezie Fojtová (Nameless photography)
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.