Články / Rozhovory

Daniel Romano: Žádné potěšení by nemělo být proviněním

Daniel Romano: Žádné potěšení by nemělo být proviněním

Adéla Polka | Články / Rozhovory | 23.06.2022

Daniel Romano je kanadský hudebník, který si vykračuje napříč žánry, z každého se snaží brát to nejlepší a užívá si to. Je perfekcionista, což se odráží na zvuku nahrávek, které sám produkuje pod vlastní hlavičkou You've Changed Records. Rozhovor o tom, co bylo a je country, jak si stojí kanadská hudební scéna, ale také malé nahlédnutí do přísných pracovních postupů. Romano působí ve skupinách Attack in Black nebo Ancient Shapes, letos však do Evropy přiváží projekt Daniel Romano’s Outfit. Skupinu tvoří jeho nejbližší, a tak je turné jako rodinný výlet v kostýmech ze 70. let. V Praze vystoupí 26. června v Cross clubu v rámci koncertní série Earth Music Concerts. Jako host Adrian T. Bell a coby support Romanova manželka, americká písničkářka Carson McHone.

Představíš nám svůj nový hudební „outfit“? Jak se liší od těch předchozích?
Tentokrát je to rokenrolová skupina. Hrajeme ve složení: já, můj bratr Ian Romano, moje žena Carson McHone, Julianna Riolino, Roddy Rossetti, David Nardi a Kenneth Roy Meehan, který se stará o zvuk. Od mých předchozích skupin se liší tím, že jsme si velmi blízcí a všechno sdílíme společně. Jako rodina.

Odkud se bere láska k retru? Co vás na sedmdesátkách baví?
Neřekl bych, že mám „retro“ až tak rád. Spíš je to o tom, že si vážím kvality. Ať už se jedná o módu nebo hudbu, kvalita řemeslného zpracování z té doby je na vyšší úrovni, a to jsou standardy, kterých jsem se rozhodl držet.

Daniel Romano’s Outfit odkazují ke country. Je tento žánr mezi mladými znovu oblíbený nebo byl vždy?
Když bylo původní country populární, bylo určeno pro mladé. Jiné kultury si jej začaly osvojovat a přetvářet v něco úplně jiného, nového. Někteří lidé se kvůli tomu rozčilují, ale já si myslím, že se country vždycky snažilo stát pop music, a to i v 50. letech, protože pop music byla něco, co se bralo vážně. Bohužel dnes se v country nedrží nic původního vzorce, který z něj dělal lidovou hudbu. Obří kolosy jako Disney ji začaly používat jako něco, co je v módě, než jako historickou tradici písničkářského řemesla.

Nemůžu si pomoci, ale country mi asociuje kovboje. Jezdíš na koni?
Ne ne. Jezdím na lodi.

Děláš produkci i jiným kapelám. Jak se ti daří skloubit práci na cizích deskách a s vlastní tvorbou? Nemáš dojem, že už jsi všechno slyšel?
Pracuju na deskách jen těch lidí, kteří jsou mi nějak blízcí. Myslím, že jsem ještě neslyšel všechno. Ale možná už se k tomu blížím.

Jsi milovník kazet. Mohou si fanoušci na aktuálním turné koupit vaši hudbu na tomto nosiči?
Miluju kazety! Na turné ale vlastně žádné na prodej nemám, jen elpíčka. Julianna Riolino má na kazetách nějaké své nahrávky, kde jsme jí hostovali. Jsou moc dobré, takže si můžete koupit nějakou z jejích.

Když děláš mastering, bereš ohledy na to, že zvuk přijde na kazetu?
Vlastně jsem nikdy nemasteroval speciálně pro kazetu... Ale teď, když jsi to zmínila, tak chci!

V jednom rozhovoru jsi popsal, že když pracuješ na zvuku desky, zabýváš se i dost bizarními frekvencemi. Můžeš nějak popsat své tvůrčí postupy? Máš nějaké speciální rituály?
Maximálně 3 pokusy, maximálně 4 mikrofony pro bicí, maximálně 3 dny na natáčení, maximálně 2 dny na mix. To jsou mé rituály.


Vystřídal jsi mnoho žánrů, je nějaký, který ti vyloženě vadí?
Já neuvažuju v žánrech. Přemýšlím o hudbě jako takové. Miluju spoustu hudby a jdu tam, kam mě to zrovna táhne.

S tím množstvím vydaných alb si člověk říká, kde hledáš inspiraci? Je tvůj osobní život tak barvitý?
Pracuji s cvičenou představivostí a ta se dá využívat kdykoliv, když je to potřeba. Takže když pracuju, dílo mi samo nabízí podněty a vzniká z toho poměrně organický zážitek, který má lidské kontury, je to reálné. Pro děti je představivost druhou přirozeností. Naštěstí může fungovat i v dospělosti.

V rozhovoru z roku 2018 zmiňuješ, že v Niagara, odkud pocházíš, vznikala hudební komunita postupně. Jaká je situace teď, po dvouleté pandemii?
Scéna v Niagaře v podstatě úplně zmizela. Je to malé městečko původně tzv. modrých límečků (značí průmyslová odvětví, pozn. aut.) a většina už nemá uplatnění. Je to zároveň hodinu do Toronta, největší kanadské metropole, takže většina mladé kultury odjíždí právě tam. Během pandemie se někteří vrátili, ale vzhledem k tomu, že se nic nesmělo pořádat, nebylo to k ničemu.

Chodí se u vás na koncerty, nebo převládá strach z nakažení, lidi si odvykli?
Zdá se, že lidi se už zase moc nebojí. Vlastně mě překvapuje, jak jsou od zrušení omezení pohodlní a nic nedodržují. Naše skupina se chová extrémně opatrně, protože na tak dlouhém turné potřebujeme zůstat zdraví a nemůžeme riskovat, že kvůli nemoci něco zrušíme.

Cítíš velký rozdíl mezi kanadským a evropský publikem?
Ano. Zdá se mi, že evropské publikum si živou hudbu více užívá a toho si cením.

Máš nějaké guilty pleasure?
Žádné potěšení by nemělo být proviněním. Já říkám: Milujte to, co milujete, otevřeně a z celého srdce.

Info

Daniel Romano’s Outfit (ca)
web

živě: Daniel Romano’s Outfit (ca) + Adrian T. Bell + support: Carson McHone (ca)
26. 6. 2022 19:30
Cross, Praha
Fb událost

foto © se svolením Daniela Romana

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace